Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?

Anbefalte innlegg

Jeg mener at alt burde testes, ikke bare avfeies som svada og tull. Der er man alt for selektiv.

Men påstander som er uåndelige avfeies fordi en "vet" hva en så.

Hvorfor er det så farlig å for eksempel godta at kjemien påvirker oss mer enn vi vil? Karbonmonoksid og andre artige stoffer, mye det kan gjøre med oss i varierende konsentrasjoner. Følsomhet for magnetiske felter er en annen ting.

Flere rapporter basert på samme observasjon, med et par sammenhengende faktorer, som også kan påvises ved forsøkskaniner (mennesker).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk chokke for at du er med på å bevise min påstand:

"...Det forskes like fult på dette feltet, er bare det at mange har en tendens til å skal klaske vitenskapelige forklaringer uten holdepunkter på alle bevisene som disse forskerne legger frem. ..."

Ja vi er påvirket av kjemiske forbindelser, men er det bevist at under envær slik paranormal opplevelse så har vedkommende vært påvirket av noe kjemisk? Hva med avlesningene som mange har gjort med diverse instrumenter, bildene som er tatt, filmene som er filmet og alle båndene med lydopptak som tilsier at der er noe?

Lenke til kommentar
Noen gang slått deg at mange tror på det abnormale fordi de føler at vitenskapen ikke strekker til? Er i alle fall det jeg føler, alt jeg har lest rundt moderne vitenskap strekker ikke til mot det jeg har opplevd som person, ting jeg selv har opplevd og sett som ikke er fortalt over TV.

Jeg kan selvfølgelig ikke forklare deg hva det er for det jeg har opplevd må oppleves selv for å skjønne.

Stikkordet her er at du "føler" noe. Jeg må vite og da søker jeg kunnskap og slår meg ikke til ro med svada av typen "det er noe der ute" ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Takk chokke for at du er med på å bevise min påstand:

"...Det forskes like fult på dette feltet, er bare det at mange har en tendens til å skal klaske vitenskapelige forklaringer uten holdepunkter på alle bevisene som disse forskerne legger frem. ..."

Ja vi er påvirket av kjemiske forbindelser, men er det bevist at under envær slik paranormal opplevelse så har vedkommende vært påvirket av noe kjemisk? Hva med avlesningene som mange har gjort med diverse instrumenter, bildene som er tatt, filmene som er filmet og alle båndene med lydopptak som tilsier at der er noe?

Det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at det ser ut til å være en felles faktor igjennom mange saker, dette være seg en kjeller med mye stoff A som statistisk sett kan påvirke den følelsen mennesker har følt i kjelleren (fysisk kvelning og blokkering - karbonmonoksid). Du sier også målinger som har vært gjort med diverse instrumenter, bilder, lydopptak osv, hvorfor kan dette kun "bevises" på kommerse program? Jeg har enda til gode å se en artikkel som tar for seg dette uten å være overbevist om at all vitenskap på dette punktet er hokus pokus, mens måling med å kjøre bakgrunnsstøy gjennom ørten filter, forandre lyden osv osv er godkjent.

Om du helt objektivt og nøytralt kan påvise noen form for åndelig aktivitet så stopper jeg deg ikke, men ikke avfei muligheten for at det kan være noe annet og.

Legg merke til en ting. Jeg sier ikke at det er slik, men at påstandene iforhold til andre påstander ikke er plausible nok.

Men, I guess you are right. Gitaren snakker virkelig med meg. (Jauda, den var sikkert litt unødvendig).

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Jeg er åpen for diskusjon, selvfølgelig, men diskusjonen har vært typen ensporet i en alt for lang tid. My way or the highway har vært utrykket vitenskapen har levet etter.

De programmene du refererer til er som oftest dokumentarer med seriøse personer som driver med forskning på dette. Et program som gikk på Discovery i sin tid besto t.o.m mer av skeptikere på søk etter viten enn av "overtroiske" som mange liker å kalle dem.

Ja klart i en kjeller kan man påvirkes slik, men kan man bevise det? Kan man bevise at det er de faktorene som slår inn på en person? Eller hva når man ikke er i en kjeller men i en stor åpen sal med store vinduer og alt tilstede for ikke å få en klasutrofobisk følelse, hvordan kan man da forklare det?

Vitenskapen har kalt folk som f.eks meg for trangsynt fordi vi nekter å akseptere de forklaringer de kommer med på dette området, jeg barer lurer på hvem som er de egentlige trangsynte i denne saken.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du har misforstått en hel del ting her, så jeg tar for meg dine senere poster i tur og orden her. Beklager om du føler dette som et direkte angrep på deg, men jeg prøver bare å vise deg lyset. :=)

Noen gang slått deg at mange tror på det abnormale fordi de føler at vitenskapen ikke strekker til? Er i alle fall det jeg føler, alt jeg har lest rundt moderne vitenskap strekker ikke til mot det jeg har opplevd som person, ting jeg selv har opplevd og sett som ikke er fortalt over TV.

Jeg kan selvfølgelig ikke forklare deg hva det er for det jeg har opplevd må oppleves selv for å skjønne.

Hva konkret har du opplevd som ikke kan forklares med vitenskap? Du påstår altså å ha opplevd noe som ikke kan forklares, har du tenkt over at det er din kunnskap som ikke strekker til? Du prater om følelser og blander dette med vitenskap. Magefølelsen har ikke noe i vitenskap å gjøre, det er håndfaste, testbare bevis som teller i vitenskap.

Du tåkeprater om noe som må oppleves for å forstå. Du kan faktisk ikke engang forklare hva det er du har opplevd som ikke kan forklares med vitenskap. Jeg vil tro at mange narkomane vil si akkurat det samme.(forøvrig uten sammenlikning)

Så vår kreative hjerne kan da ikke ha oppdiktet moderne vitenskap basert på feile regler? Den har spillet et puss på oss alle sammen?

Jeg forlanger ingen svar for der er ingen logiske forklaringer på det jeg har opplevet. Alt fra direkte kontakt til fornemelser. Som sagt kan ikke dette forklares på en overbevisende god måte, det er noe en må oppleve selv for å 100% skjønne mitt standpunkt.

Jeg aksepterer meget godt at enkelte krever en vitenskapelig forklaring på livet og vår eksistens, er det frekt av meg å be om samme aksept for min tro?

Du står selvsagt fritt til å slå huller i enhver vitenskapelig teori. Hvilken skal du starte med? For å stille spørsmålet litt anderledes, hvilken vitenskapelig teori er det du konkret har et problem med?

Igjen må jeg spørre deg, hva konkret har du opplevd som ikke kan forklares med vitenskap?

Du snakker her om en tro. Det er faktisk rett og slett frekt å be om aksept for en tro. Jeg respekterer at du velger å pakke deg inn i en drømmeverden, og jeg vil med nebb og klør forsvare din rett til å gjøre så - men at du er så frekk at du sammenlikner din overtro med vitenskap ... det er rett og slett forkastelig. Du står fritt til å slå huller i en hver vitenskapelig teori. Det er ikke slik at vitenskapelige teorier er tomme dogmer uten bevis. For at en hypotese skal bli en teori så må man kunne bevise at det er slik. Hvem som helst står helt fritt til å teste og reteste vitenskapelige teorier, hvis noen skulle finne noe som strider mot disse teoriene så kan det føre til en endring i teorien.

Vitenskapsfolkene forsøker å presse sin logikk på meg, hvorfor skal ikke jeg få gjøre det samme ? ;)

Fordi det ikke finnes ett eneste bevis for din "logikk". Det er den enkle forklaringen. Bevis at det finnes noe overnaturlig så skal jeg gladelig spise de brukte gymsokkene dine.

Påstander funnet opp av dem, prøvd av dem og konkludert av dem. Hm, you made a beliver out of me.

Du står fritt til å teste en teori for å finne huller i den. Pseudovitenskapelige teorier er knust gang på gang med enkle eksperimenter. Uri Geller er bare et eksempel på en juksemaker som ble rost opp i skyene. Selv jeg klarer å utføre hans kunster. Det er simple triks, akkurat som alle andre som sier at de har overnaturlige evner driver med. I alle fall alle de som verden har sett til nå.

Jeg vil at du skal legge spesielt merke til at jeg ikke påstår at det ikke finnes spøkelser, eller at det ikke er mulig å kommunisere med de døde. Det er bare det at det aldri, til dags dato er blitt påvist at noen besitter slike evner. Tenk på det, ingen har til dags dato klart å bevise at de besitter slike evner, det er faktisk ingen som har klart å bevise at de besitter noen som helst form for overnaturlige evner.

Jeg mener at alt burde testes, ikke bare avfeies som svada og tull. Der er man alt for selektiv.

Det er utført utallige forsøk på overnaturlige fenomener. Ingen seriøse forsøk har vist at noe slikt eksisterer. Hvorfor vinner ikke klarsynte i Lotto hver helg og onsdag? Tror du kanskje det kan skyldes at de ikke ser inn i fremtiden? Det som kjennetegner alle klarsynte er at de ikke klarer å se ting de ikke kan bruke "cold reading" for å få svar på.

Problemet er altså ikke at ingen tester og forsker på "overnaturlige fenomener", men det er det at det aldri er blitt påvist noe slikt. Det er derfor det avfeies som tull. Man er ikke selektiv, men man forkaster hypoteser som ikke har noen form for bevis. Det er ikke ved synsing vitenskapen går fremover, det er ved kalde, harde fakta. Beklager, men det holder ikke å si: "Jeg føler at det er sånn, så dere må bare ta meg på ordet altså, jeg kan ikke bevise det, jeg kan ikke forklare det - det bare er sånn." Det er, heldigvis, ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Hva konkret har du opplevd som ikke kan forklares med vitenskap? Du påstår altså å ha opplevd noe som ikke kan forklares, har du tenkt over at det er din kunnskap som ikke strekker til? Du prater om følelser og blander dette med vitenskap. Magefølelsen har ikke noe i vitenskap å gjøre, det er håndfaste, testbare bevis som teller i vitenskap.

Du tåkeprater om noe som må oppleves for å forstå. Du kan faktisk ikke engang forklare hva det er du har opplevd som ikke kan forklares med vitenskap. Jeg vil tro at mange narkomane vil si akkurat det samme.(forøvrig uten sammenlikning)

Grunnen til at jeg ikke har forklart hva jeg har opplevet er fordi jeg har gjort det engang før her på denne delen av forumet og tåkepratet da kom fra vitenskapsfolket her. Men er det det du ønsker så skal jeg forklare deg et par hendelser.

1. I mine yngre dager arrangerte klassen min ungdoms klubb i skolens gymsal. Oppbygningen på denne skolen var slik at gymsalens bygg var tilknyttet skolen av en lang korridor med klasserom. Og på enden av denne korridoren var en trapp til skolekjøkkenet. Jeg var da der oppe og laget popcorn som vi skulle selge. Med popcorn i kasserollen bega jeg meg ned trappen da jeg så tydelig en person vandre ned trappen mot kjelleren. Trodde det var noen som hadde sneket seg etter meg så jeg vandret etter samtidig som jeg forsøkte å oppnå kontakt med vedkommende. Fulgte etter vedkommende til kjelleren og skulle gjerne fulgt etter videre men vedkommende vandret gjennom ståldøren, som var låst med 2 låser, og inn i fyrrommet. Selvfølgelig, kunne være en djevelsk dårlig stål legering på den døren men jeg ser ikke helt noe logisk forklaring her.

2. Var på vei hjem fra en kompis av meg, det var mørkt ute men gatelysene lyste godt opp veien. Vandret langs veien da jeg noen meter fremfor meg ser, vel, Gudene hvite hva, det så ut som en hund men var mye større enn en Irsk ulvehund, svart i pelsen og rimelig nifs å se på. Jeg har aldri lært å fly men den gangen ønsket jeg det virkelig. Ny rekord på 100 meter sprint ble satt den kvelden. Selvfølgelig, kunne vært en overbolet schæfer med Emo syndrom, men jeg ser ikke helt noe logisk forklaring her.

3. Samme skole, som jeg har lært å hate nå. Var mer eller mindre alene der fordi skoledagen var over men bussen var forsinket så jeg, sammens med noen andre, fikk lov å vente på skolen til bussen kom. Satte fremfor en liten gammel slitt PC på biblioteket, av den gamle typen som kjørte på de store 5 tommers flate diskettene. Plutselig gikk strømmen i hele bygningen, gangen, alt. Utenom den PCen som slo seg på. Nå var det ikke noe disket i den så kommandolinjen lyste grønn mot meg og bokstaver ble skrevet, uten noe betydning. Selvfølgelig, kunne vært en teknisk feil i maskinen som omprogramerte den til å starte uten tilgang på strøm samt at tastaturet hang seg oppe men jeg ser ingen logisk forklaring her. Var forøvrig en transformatorstasjon som hadde røket så det var hele området som var fritt for strøm.

4. Et eldre ungdomshus/samfunnshus hvor jeg var med å arrangere et klubbtreff for ungdom i bygda. Bua hvor musikkutstyret sto var lokalisert i andre etasje over dansegulvet, et vindu gjorde at man kunne se ned på gulvet. Sto i denne bua og tente lysene på dansegulvet. En dør ved siden av utgjorde en mindre god atmosfære men hvor farlig kan en dør låst med henglås og uten dårhåndtak være? Vel ikke så farlig men ubehagelig. Ingen har forøvrig nøklene til denne hengelåsen for der er ingen ting der bak. Men noe var der bak for noe dunket på døra, fra innsiden. Kunne selvfølgelig være en mus på anabole men jeg ser ingen logisk forklaring.

Bare noen få opplevelser men selvfølgelig, jeg er vel mentalt ustabil av værste sort, lar lyset lure meg og hele pakken. Men utelat nå det mennesklige her og gi meg forklaringe på disse situasjonene. Logiske forklaringer.

Og for det resterende utfallet, jeg ser ingen grunn til at jeg trenger å si noe mer. Du kan lede et esel til vannet men du kan ikke tvinge det til å drikke.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke har forklart hva jeg har opplevet er fordi jeg har gjort det engang før her på denne delen av forumet og tåkepratet da kom fra vitenskapsfolket her. Men er det det du ønsker så skal jeg forklare deg et par hendelser.

1. I mine yngre dager arrangerte klassen min ungdoms klubb i skolens gymsal. Oppbygningen på denne skolen var slik at gymsalens bygg var tilknyttet skolen av en lang korridor med klasserom. Og på enden av denne korridoren var en trapp til skolekjøkkenet. Jeg var da der oppe og laget popcorn som vi skulle selge. Med popcorn i kasserollen bega jeg meg ned trappen da jeg så tydelig en person vandre ned trappen mot kjelleren. Trodde det var noen som hadde sneket seg etter meg så jeg vandret etter samtidig som jeg forsøkte å oppnå kontakt med vedkommende. Fulgte etter vedkommende til kjelleren og skulle gjerne fulgt etter videre men vedkommende vandret gjennom ståldøren, som var låst med 2 låser, og inn i fyrrommet. Selvfølgelig, kunne være en djevelsk dårlig stål legering på den døren men jeg ser ikke helt noe logisk forklaring her.

2. Var på vei hjem fra en kompis av meg, det var mørkt ute men gatelysene lyste godt opp veien. Vandret langs veien da jeg noen meter fremfor meg ser, vel, Gudene hvite hva, det så ut som en hund men var mye større enn en Irsk ulvehund, svart i pelsen og rimelig nifs å se på. Jeg har aldri lært å fly men den gangen ønsket jeg det virkelig. Ny rekord på 100 meter sprint ble satt den kvelden. Selvfølgelig, kunne vært en overbolet schæfer med Emo syndrom, men jeg ser ikke helt noe logisk forklaring her.

3. Samme skole, som jeg har lært å hate nå. Var mer eller mindre alene der fordi skoledagen var over men bussen var forsinket så jeg, sammens med noen andre, fikk lov å vente på skolen til bussen kom. Satte fremfor en liten gammel slitt PC på biblioteket, av den gamle typen som kjørte på de store 5 tommers flate diskettene. Plutselig gikk strømmen i hele bygningen, gangen, alt. Utenom den PCen som slo seg på. Nå var det ikke noe disket i den så kommandolinjen lyste grønn mot meg og bokstaver ble skrevet, uten noe betydning. Selvfølgelig, kunne vært en teknisk feil i maskinen som omprogramerte den til å starte uten tilgang på strøm samt at tastaturet hang seg oppe men jeg ser ingen logisk forklaring her. Var forøvrig en transformatorstasjon som hadde røket så det var hele området som var fritt for strøm.

4. Et eldre ungdomshus/samfunnshus hvor jeg var med å arrangere et klubbtreff for ungdom i bygda. Bua hvor musikkutstyret sto var lokalisert i andre etasje over dansegulvet, et vindu gjorde at man kunne se ned på gulvet. Sto i denne bua og tente lysene på dansegulvet. En dør ved siden av utgjorde en mindre god atmosfære men hvor farlig kan en dør låst med henglås og uten dårhåndtak være? Vel ikke så farlig men ubehagelig. Ingen har forøvrig nøklene til denne hengelåsen for der er ingen ting der bak. Men noe var der bak for noe dunket på døra, fra innsiden. Kunne selvfølgelig være en mus på anabole men jeg ser ingen logisk forklaring.

Bare noen få opplevelser men selvfølgelig, jeg er vel mentalt ustabil av værste sort, lar lyset lure meg og hele pakken. Men utelat nå det mennesklige her og gi meg forklaringe på disse situasjonene. Logiske forklaringer.

Og for det resterende utfallet, jeg ser ingen grunn til at jeg trenger å si noe mer. Du kan lede et esel til vannet men du kan ikke tvinge det til å drikke.

Syntes du oppsummerer det ganske godt selv jeg :) Ingen vits i å forklare dette til deg, du vil jo ikke tro det for det, vil du vel?

Problemet er at du ikke klarer å gjenskape disse tingene, ergo får vi jo ikke testet de.... Så dette blir påstand mot påstand der såklart DU vinner, da vi andre ikke klarer å "overbevise" deg om hva dette er...

Det jeg tror har skjedd (og legg merke til tror, jeg vet altså ikke, jeg lufter bare en mulighet, for jeg har vært utsatt for noe lignende selv...) er at det på denne skolen har vært dårlig luft etter en hel dag med folk inne i den. Dette har jeg opplevd selv som sagt da jeg alltid ble veldig svimmel og småkvalm i kjelleren på ungdom skolen der vi hadde klubb etter skoletid og i ettertid, når de målte oksigen inneholdet der etter en skoledag, viste det seg at den var faretruende lav og direkte farlig for mennesker å oppholde seg der... Her snakker vi så lite at hjernen blir sløv. Hvordan oppdager du dette? Du gjør ikke det, det er det som er så skummelt. Har en kompis som flyr seilfly og han har alltid en høyde klokke i cockpiten som slår på en alarm ved en viss høyde. I denne høyden er det nesten ikke oksigen og dette merker ikke hjernen før det er for sent.... Du kan rett og slett være spesielt disponert for dette, at du føler det fortere enn andre... ?

Som sagt, bare gjettning, men i og med at dette har skjedd deg på steder der det har oppholdt seg mye folk og vi vet at skoler ikke akkurat har det siste og mest moderne utstyret for friskluft osv så er det ihvertfall en forklaring..?

Det med banking på innsiden av en dør har jeg vært med på også! Det banket på innsiden av vedbod døren på hytta til ei veninne av meg, men dette skyltes at vekten av oss på utsiden fikk gulvet til å synke med dertil knirking og "banking" i karmen. Ikke mindre nifst for det, men helt naturlig.

Jeg tror -ALLE- en eller annen gang har vært borti disse overnaturlige fenomenene som beskrives som overnaturlige og heller ikke jeg kan påstå at de ikke finnes, men jeg er som Jalla, jeg trenger bevis og ikke bare hårreisende forklaringer, bokstavelig talt.. :) Å påstå at vitenskapen IKKE vil bevise dette er å ta litt i tror jeg, for det er ikke slik vitenskapen virker. I vitenskapen testes ting igjen og igjen og igjen og igjen til det enten viser seg at hypotesen ikke holder mål, den falsifiseres, eller holder mål, den blir en teori. Alle mennesker står helt fritt til å knuse en vitenskapelig teori, det er bare å komme med en teori, eller hypotese, som falsifiserer teorien. Enkelt og greit. Vitenskap er totalt blind i så måte, for den skiller ikke på hypotesene om de som kommer med den er svarte, hvite, gule eller grønne, om de er ateister eller troende spiller ingen rolle, denne metoden stiller seg helt blind til hvem som finner ut hva, det er det som gjør den til å stole på da den ikke har favoritter eller gjør forskjell på hvem som stiller spørsmålene... Så det står deg og alle andre helt fritt å finne ut noe som kan bevise påstandene du og andre kommer med her. Men isteden har jeg følelsen av at de som kommer med påstander om noe overnaturlig ofte avfeier det med at vitenskapen ikke kan måle det og det til tross for at de ikke har filla peiling på hva vi faktisk KAN måle i dag.. :)

Jeg tror at hvis mennesker generelt hadde vært litt mindre overtroiske så hadde antallet "overnaturlige" fenomener gått drastisk ned.... I min vennekrets er vi ikke serlig overtroiske og jeg kan med hånden på hjertet si at vi heller ikke opplever mye "overnaturlig" heller.... Men dette kan såklart avfeies med at vi heller ikke ser etter dette...

Men nå er det sånn at dette ER og BLIR forsket på. At det enda ikke er funnet noen bevis for paranormale ting eller overnaturlige ting er vel snarere at det ikke har vært noe overnaturlig kanskje? Ikke at de som forsker på dette "gjemmer" det de har funnet ala area 51 i USA :)

Det er sikkert mer mellom himmel og jord enn noe annet sted i verden, men jeg forbeholder meg retten til bevis FØR jeg slenger meg hodestups ut og tror på ting vi enn så lenge kun har påstander for. DEtte gjelder alt i fra tannfeer, drauger, tusser og troll til guder, gjenferd og andre "overnaturlige" ting....

Det står alle fritt til å komme med en forklaring som også inneholder bevis av et eller annet slag.... :)

Lenke til kommentar
Vel, hvis man ser på Lisa Williams life among the dead, hvordan kan det ha seg at hun sånn uten videre kan finne noen på gaten, og fortelle ting sånn helt uten videre?

Cold reading eller andre triks. Dessuten er det du ser redigert materiale som fjerner alt som ikke "passer inn".

Ellers kan du jo lese:

http://forums.randi.org/showthread.php?t=95482

Og hvordan forklarer man at skapdører slemrer opp og igjen slik som enkelte sier de gjør? Eller at dører åpner seg?

Vind, spøkefugler, innbilning, osv.

Igjen går jeg ut i fra det folk sier er sant, og at det ikke er trekk som forårsaker dette.

At en dør slamrer og at man ikke vet hvorfor betyr ikke at det er noe overnaturlig bak.

Lenke til kommentar
Det er et pussig fenomen at skeptikere bruker så mye tid på noe de ikke tror på og følgelig heller ikke skulle ha noen interesse av.

Det er nyttig å motvirke overtro og lignende skrulleri. Slikt holder oss nemlig tilbake.

Noen gang slått deg at mange tror på det abnormale fordi de føler at vitenskapen ikke strekker til?

Det du mener er: Folk hopper på en hvilken som helst "forklaring" istedenfor å innrømme at de ikke vet hva det var.

Er i alle fall det jeg føler, alt jeg har lest rundt moderne vitenskap strekker ikke til mot det jeg har opplevd som person, ting jeg selv har opplevd og sett som ikke er fortalt over TV.

Bare fordi du ikke kan forklare det, så betyr ikke det at det er noe overnaturlig.

Så vår kreative hjerne kan da ikke ha oppdiktet moderne vitenskap basert på feile regler?

Nei, fordi vitenskap har vist seg å virke i praksis. PCen din er et direkte resultat av vitenskapen. Å si at "det kan hende vitenskapen ikke fungerer så bra" er latterlig all den tid man bruker alt som er et direkte resultat av den vitenskapelige metode.

Jeg forlanger ingen svar for der er ingen logiske forklaringer på det jeg har opplevet. Alt fra direkte kontakt til fornemelser. Som sagt kan ikke dette forklares på en overbevisende god måte, det er noe en må oppleve selv for å 100% skjønne mitt standpunkt.

Nei, det er veldig enkelt å skjønne hva slags person det er snakk om når han konkluderer med at vitenskapen ikke kan forklare noe bare fordi han selv ikke kan det.

Jeg aksepterer meget godt at enkelte krever en vitenskapelig forklaring på livet og vår eksistens, er det frekt av meg å be om samme aksept for min tro?

Ja, det er ekstremt frekt, siden vitenskap er basert på rene fakta. Din tro er basert på blind tro.

Eh, overnaturlig tull har blitt testet uendelig mange ganger.

Jeg er åpen for diskusjon, selvfølgelig, men diskusjonen har vært typen ensporet i en alt for lang tid. My way or the highway har vært utrykket vitenskapen har levet etter.

Ja, WOW. Så FORFERDELIG at vitenskapen krever konkrete, etterprøvbare BEVIS! UÆÆÆÆÆÆÆÆ!

Ja klart i en kjeller kan man påvirkes slik, men kan man bevise det?

Ja, man har nemlig forsket på slikt.

Kan man bevise at det er de faktorene som slår inn på en person?

Hva mener du med "bevise"? Man vet at personer reagerer på gitte måter under gitte omstendigheter. Når "mystiske ting" skjer på et sted der man vet at slike omgivelser gir et gitt resultat, så sier det seg selv at denne forklaringen er den mest sannsynlige.

Eller hva når man ikke er i en kjeller men i en stor åpen sal med store vinduer og alt tilstede for ikke å få en klasutrofobisk følelse, hvordan kan man da forklare det?

Forklare hva?

Vitenskapen har kalt folk som f.eks meg for trangsynt fordi vi nekter å akseptere de forklaringer de kommer med på dette området, jeg barer lurer på hvem som er de egentlige trangsynte i denne saken.

Den trangsynte er han som nekter å akseptere rasjonelle og faktabaserte forklaringer, og som klamrer seg til overtroen sin uansett hva fakta viser.

Lenke til kommentar
Med popcorn i kasserollen bega jeg meg ned trappen da jeg så tydelig en person vandre ned trappen mot kjelleren. Trodde det var noen som hadde sneket seg etter meg så jeg vandret etter samtidig som jeg forsøkte å oppnå kontakt med vedkommende. Fulgte etter vedkommende til kjelleren og skulle gjerne fulgt etter videre men vedkommende vandret gjennom ståldøren, som var låst med 2 låser, og inn i fyrrommet. Selvfølgelig, kunne være en djevelsk dårlig stål legering på den døren men jeg ser ikke helt noe logisk forklaring her.

Du så syner, eller personen gikk en annen vei.

Var på vei hjem fra en kompis av meg, det var mørkt ute men gatelysene lyste godt opp veien. Vandret langs veien da jeg noen meter fremfor meg ser, vel, Gudene hvite hva, det så ut som en hund men var mye større enn en Irsk ulvehund, svart i pelsen og rimelig nifs å se på. Jeg har aldri lært å fly men den gangen ønsket jeg det virkelig. Ny rekord på 100 meter sprint ble satt den kvelden. Selvfølgelig, kunne vært en overbolet schæfer med Emo syndrom, men jeg ser ikke helt noe logisk forklaring her.

Eh, hva er det du trenger en forklaring på? Du så en skummel hund, og dermed var det noe... overnaturlig?

Plutselig gikk strømmen i hele bygningen, gangen, alt. Utenom den PCen som slo seg på. Nå var det ikke noe disket i den så kommandolinjen lyste grønn mot meg og bokstaver ble skrevet, uten noe betydning. Selvfølgelig, kunne vært en teknisk feil i maskinen som omprogramerte den til å starte uten tilgang på strøm samt at tastaturet hang seg oppe men jeg ser ingen logisk forklaring her.

Du har nettopp sagt at det kan ha vært en feil med PCen, og så sier du at du "ser ingen logisk forklaring"?? Du ØNSKER jo virkelig ikke å finne naturlige forklaringer på ting du!

Men noe var der bak for noe dunket på døra, fra innsiden.

Hvordan vet du det?

Hvordan vet du at det ikke bare var en person?

Kanskje en person som spilte deg et puss?

Typisk trangsynt. Du klamrer deg til at det må være noe overnaturlig når du ikke kan forklare noe, istedenfor å være ærlig nok til å si "jeg vet ikke".

Lenke til kommentar

For det første så må jeg ta ditt ord for at dette virkelig hendte. Derfor er det ikke engang nødvending å forklare med vitenskap hva som skjedde. Årsaken er enkel, din påstand kan ikke testes og retestes. Den kan ikke gjenskapes og heller derfor ikke verifiseres. Hvis jeg skal ta ditt ord for god fisk, så kan jeg komme med flere logiske og ikke minst vitenskapelige forklaringer på hvorfor du "så" denne personen.

a) Du var dopet på et hallusinogen, eksempelvis, LSD.

b) Du led av forgiftning. Det er flerfoldige gasser som er luktløse og giftige. Mange av disse kan føre til slike syn, uten at du merker at du er forgiftet. Jmf. carbonmonoksidforgiftning.

c) Du finner opp hele historien.

d) Du har "dagdrømt", altså at hjernen din har spilt deg ett puss uten å være påvirket av noen stoffer som er giftige.

Det som gjør det umulig å komme med en god forklaring er ganske enkelt at det er umulig å teste din påstand. Forøvrig så betyr ikke fravær av en vitenskapelig forklaring at dette var et spøkelse eller liknende. Du må fortsatt bevise din påstand for at man skal kunne kalle det for vitenskap. Det er rimelig klart at dette er overtro. :)

Du så et dyr? Jeg vet ikke helt hvordan det er der du bor, men dette er slett ikke så uvanlig her. Jeg ser elger, rådyr, grevling, hunder, katter, rev, oter og mange fler dyr nesten hver eneste dag. Et av de skumleste dyrene jeg har møtt var en grevling som fikk meg til å sette ny verdensrekort på 200 meter. Hva tror du dette dyret var? Jeg forstår ikke at det er noe uvanlig med å se et dyr. At du ikke vet hvilket dyr det var, betyr ikke at dette var et overnaturlig beist.

Prøv å trekk ut strømmen fra datamaskinen din, sett så i støpselet igjen. Veldig mange datamaskiner vil da starte, dette er slett ikke uvanlig. Ved irregulær spenning på strømnettet så vil datamaskiner kunne slå seg av og på. Det er ikke noe problem å programmere et script som startes opp når maskinen starter som skriver ut tegn på skjermen. (Nå gav du meg forresten en meget god idé til en aprilsspøk.) Du kan f.eks lage en bat-fil som startes av autoexec.bat som inneholder kommandoen echo. Jeg forstår ikke hva som skulle være uvanlig med det. At området var fritt for strøm og denne datamaskinen sto på mens alt annet ikke hadde strøm forstår jeg ikke helt. Men her må jeg igjen ta ditt ord for det, det er ikke testbart og derfor ikke vitenskap. Du kan lyve så det renner av deg for alt jeg vet, ikke sant? Igjen så må man basere seg på overtro.

Banking og knirking i treverk er et veldig vanlig fenomen. Årsaken er ganske enkelt at treverk lever. Jepp, du leste riktig - treverk lever. Det utvider seg og trekker seg sammen i takt med fuktighet. I huset til mamma så endrer huset seg så mye at enkelte ganger så kjennes det ut som at det står noen på andre siden av dører å prøver å hindre deg i å åpne dørene. Jeg vet selvsagt at det er fordi at huset for det første er bygd på leirgrunn og derfor flytter på seg, det er også store endringer i fukt, slik at treverket utvider seg og trekker seg sammen. Ikke noe skummelt med dette. Denne prosessen kan lage slike bankelyder.

Forøvrig så prøver du her å skape en ekstra, "spook effekt" ved å si at det er en hengelås på døra som ingen har nøkler til. Hvis det er en hengelås der så er det noen som har nøkler til den, det er vel rimelig åpenbart. Det er ingen som låser ei dør og kaster nøklen, med mindre det er mordere eller voldtektsmenn du låser inne.

Ikke nødvendigvis, problemet er som sagt at du ikke kan bevise at dette virkelig har hendt eller gjenskape hendelsene. Det betyr at man må ta ditt ord for hva som skjedde og at det ikke var mulig å forklare hendelsene med logikk og vitenskap.

Touché.

Lenke til kommentar

vel, hva sa jeg?

Gidder ikke ramse opp hele eller innlemme meg noe mer i diskusjonen for å diskutere er fåmælt for vitenskapen har uansett talt. Bare en liten ting til Pricks.

Du har nettopp sagt at det kan ha vært en feil med PCen, og så sier du at du "ser ingen logisk forklaring"?? Du ØNSKER jo virkelig ikke å finne naturlige forklaringer på ting du!

Jeg har nå mekket med PCer i en årlang tid nå, hvilken feil på en PC gjør at den kan kjøre uten strøm? Bare lurer slik at jeg vet hvor jeg skal feilsøke neste gang dette skjer.

Lenke til kommentar
vel, hva sa jeg?

Gidder ikke ramse opp hele eller innlemme meg noe mer i diskusjonen for å diskutere er fåmælt for vitenskapen har uansett talt. Bare en liten ting til Pricks.

Du står selvsagt fritt til å bevise at vitenskapen tar feil. Gjør gjerne det, jeg håper faktisk at du klarer det. Tomme påstander er bare tomme påstander, vitenskapen har i det minste håndgripelige fakta å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Som sagt er et meget håndfaste beviser på noe, både i form av bilder, lydopptak og videoer. Det er ingen som har noe rasjonell forklaring på hva som blir sett på disse bildene, hørt på disse lydopptakene og oppfattet på videoene, men de vitenskapelige forklaringene som magnetisme er generelt sett akseptert uten at man setter spørsmålstegn rundt den vitenskapelige metoden brukt for å komme frem til den konklusjonen. For der er ingen vitenskapelig fremgangsmåte, det er en mann som ser på dette, nikker og smiler før han deretter konkluderer med "magnetisme".

Lenke til kommentar
Som sagt er et meget håndfaste beviser på noe, både i form av bilder, lydopptak og videoer. Det er ingen som har noe rasjonell forklaring på hva som blir sett på disse bildene, hørt på disse lydopptakene og oppfattet på videoene, men de vitenskapelige forklaringene som magnetisme er generelt sett akseptert uten at man setter spørsmålstegn rundt den vitenskapelige metoden brukt for å komme frem til den konklusjonen. For der er ingen vitenskapelig fremgangsmåte, det er en mann som ser på dette, nikker og smiler før han deretter konkluderer med "magnetisme".

Er det filmer som eksorsisten du tenker på her eller? Eller tenker du på bildet av Nikita Khrushchev som slår skoen sin i talerstolen? Siden du har holdt på med datamaskiner i en årrekke så burde du selv forstå at slike billedbevis ikke er noe bevis i seg selv. Av flere årsaker, det som er gjennomgående i slike billedbevis er:

a) Det er jævla dårlig oppløsning slik at det er nesten umulig å se hva som foregår.

b) Kameraføringen er så dårlig at selv en som er hardt rammet av Parkinsons ville gjøre en bedre jobb.

c) Fokusering er tabu slik at bildene og filmene er fulle av blur.

d) Oftest er det så mørkt at det er umulig å skille en kamel fra en elg.

e) Bilder alene er ikke noe bevis så lenge du ikke kan gjenskape fenomenet for testing.

f) Det er så lett å manipulere slikt at det er nesten latterlig.

Jeg har aldri sett noen video som beviser, viser eller på andre måter påviser at det skjer noe unaturlig, overnaturlig eller uforklarlig. Det vil si, jeg har sett David Copperfield gå igjennom den kinesiske mur, trylle vekk frihetsgudinnen og ikke minst fly. Jeg har også sett Criss Angel gå på vannet, gå opp en vertikal vegg, fly fra en bygning til en annen og trylle frem en Hummer med militærfolk i. Jeg kan ikke si at det på noen som helst måte beviser at noen av dem har magiske krefter. Var det ikke i Independence day at det hvite hus ble sprengt i fillebiter?

Hva skal et lydopptak bevise? Tenker du på at om jeg leser inn et lydklipp hvor jeg forteller at jeg er Hitlers sjel, så er det bevis for at Hitlers sjel svever rundt her? Jeg forstår ikke helt hva du mener her.

Har du noen eksempler på slike "bevis"?

Red.: Jeg glemte f.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Er det filmer som eksorsisten du tenker på her eller? Eller tenker du på bildet av Nikita Khrushchev som slår skoen sin i talerstolen? Siden du har holdt på med datamaskiner i en årrekke så burde du selv forstå at slike billedbevis ikke er noe bevis i seg selv. Av flere årsaker, det som er gjennomgående i slike billedbevis er:

a) Det er jævla dårlig oppløsning slik at det er nesten umulig å se hva som foregår.

b) Kameraføringen er så dårlig at selv en som er hardt rammet av Parkinsons ville gjøre en bedre jobb.

c) Fokusering er tabu slik at bildene og filmene er fulle av blur.

d) Oftest er det så mørkt at det er umulig å skille en kamel fra en elg.

e) Bilder alene er ikke noe bevis så lenge du ikke kan gjenskape fenomenet for testing.

f) Det er så lett å manipulere slikt at det er nesten latterlig.

Jeg har aldri sett noen video som beviser, viser eller på andre måter påviser at det skjer noe unaturlig, overnaturlig eller uforklarlig. Det vil si, jeg har sett David Copperfield gå igjennom den kinesiske mur, trylle vekk frihetsgudinnen og ikke minst fly. Jeg har også sett Criss Angel gå på vannet, gå opp en vertikal vegg, fly fra en bygning til en annen og trylle frem en Hummer med militærfolk i. Jeg kan ikke si at det på noen som helst måte beviser at noen av dem har magiske krefter. Var det ikke i Independence day at det hvite hus ble sprengt i fillebiter?

Hva skal et lydopptak bevise? Tenker du på at om jeg leser inn et lydklipp hvor jeg forteller at jeg er Hitlers sjel, så er det bevis for at Hitlers sjel svever rundt her? Jeg forstår ikke helt hva du mener her.

Har du noen eksempler på slike "bevis"?

Red.: Jeg glemte f.

Jeg trodde "vitenskaps" folk var mer seriøse av seg men istede synker de ned på et nivå hvor de forsøker å latterligjøre personene de diskuterer med men ender selv opp med lang nese. Ja beklager, jeg synes fremgangsmåten du tar i denne diskusjonen er direkte latterlig, til vitenskapsperson å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...