Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alene eller ikke, det er omgivelsene som setter standaren hvorvidt dette kan verifiseres eller ikke.

For å være helt ærlig så hadde det vært i menneskehetens interesse å vite det om det fantes noe sånt som en åndeverden ettersom vi kunne utnytte denne komerielt til forskjellige formål.

Tenk å kunne tappe inn i all den energien som medier hevder befinner seg på forskjellige steder.

Et åndeenergi drevet kraftverk hadde ikke vært å forakte.

Bare se for deg nyhetskanaler som kan vise hva som kommer til å skje, som får varsler osv.

Jo hadde funnes noe slik så hadde mange villet kaste seg på for å utnytte denne nye resursjen.

Lenke til kommentar
Alene eller ikke, det er omgivelsene som setter standaren hvorvidt dette kan verifiseres eller ikke.

For å være helt ærlig så hadde det vært i menneskehetens interesse å vite det om det fantes noe sånt som en åndeverden ettersom vi kunne utnytte denne komerielt til forskjellige formål.

Tenk å kunne tappe inn i all den energien som medier hevder befinner seg på forskjellige steder.

Et åndeenergi drevet kraftverk hadde ikke vært å forakte.

Bare se for deg nyhetskanaler som kan vise hva som kommer til å skje, som får varsler osv.

Jo hadde funnes noe slik så hadde mange villet kaste seg på for å utnytte denne nye resursjen.

 

Tenk deg at plutselig så begynner mødre å fø hjernedøde babyer nettop fordi denne åndelige energien var viktig for oss... La oss håpe de aldri kan bruke denne energien til et slikt formål.

Lenke til kommentar

perpyro, Her er sannhet:

 

La oss si at en astronom oppdager en ukjent planet i solsystemet vårt men uheldigvis mister lokaliseringen. Han har oppdaget den så han vet den finnes men han kan ikke bevise det for noen andre.

 

Selv er han en vanlig person med en uvanlig oppdagelse.

De som tror han er godtroende.

De som ikke tror han har sunn skepsis.

Hvis andre gjør samme oppdagelse og dermed tror han er disse også vanlige personer med en uvanlig oppdagelse.

 

Dette var altså når planeten var ukjent for folk flest, men så blir planeten funnet og vitenskapelig anerkjent.

 

De som tror på planeten er da vanlige mennesker, gjerne med sunn skepsis.

De som ikke tror på planeten likevel blir uvitenskapelige.

De som først oppdaget planeten uten å kunne bevise det får kanskje ryktet og æren sin reddet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
perpyro, Her er sannhet:

 

La oss si at en astronom oppdager en ukjent planet i solsystemet vårt men uheldigvis mister lokaliseringen. Han har oppdaget den så han vet den finnes men han kan ikke bevise det for noen andre.

 

Selv er han en vanlig person med en uvanlig oppdagelse.

De som tror han er godtroende.

De som ikke tror han har sunn skepsis.

Hvis andre gjør samme oppdagelse og dermed tror han er disse også vanlige personer med en uvanlig oppdagelse.

 

Dette var altså når planeten var ukjent for folk flest, men så blir planeten funnet og vitenskapelig anerkjent.

 

De som tror på planeten er da vanlige mennesker, gjerne med sunn skepsis.

De som ikke tror på planeten likevel blir uvitenskapelige.

De som først oppdaget planeten uten å kunne bevise det får kanskje ryktet og æren sin reddet.

Hva er så usansynlig med dette.

Vi har allerede opplevd å nesten bli truffet av en meteor uten å oppdage det før 2 dager etter at den hadde passert.

Planeter finnes i solsystemet så at det av en eller annen grunn plutselig skulle dukke opp en til er ikke så usansynlig.

Planeter eksisterer, det er det ingen tvil om så her snakker du om epler og pærer.

Vi kan si det slik, det er lite sansynlig at det eksisterer enda en planet i vårt solsystem mens det er komplett usansynlig at det finnes ånder og spøkelser, ettersom planeter finnes mens vi ikke har sett eller registrert på instrumenter så mye som et eneste spøkelse om du vil.

Lenke til kommentar

Det er et eksempel, det kan gjelde hva som helst. Prinsippet er akkurat det samme uansett hvor mye eller farfetched noe er.

 

Se nå:

 

La oss si at en forsker oppdager at han i en kort periode kan bevege på ting med tankene! Uheldigvis mister han evnen, men han har oppdaget det så han vet det er mulig - men bevise det kan han desverre ikke.

 

Selv er han en vanlig person med en uvanlig oppdagelse.

De som tror han er godtroende.

De som ikke tror han har sunn skepsis.

Hvis andre gjør samme oppdagelse og dermed tror han er disse også vanlige personer med en uvanlig oppdagelse.

 

Dette var altså når dette var ukjent for folk flest, men så finner vitenskapen ut en naturlig forklaring på hvordan noe så usannsynlig kan være mulig!

 

De som tror det da er mulig å bevege på ting med tankene er da vanlige mennesker, gjerne med sunn skepsis.

De som ikke tror det er mulig likevel blir uvitenskapelige.

De som først oppdaget dette uten å kunne bevise det får kanskje ryktet og æren sin reddet.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som å finne personene med disse evnenen og teste de ut i laboratorie og får en eneste av de det til under kontrollerte omgivelser så kan vi begynne å se på sansynligheten av det.

Vi snakker altså her om å bruke sine evner i laboratorieforsøk.

Men så lenge de ikke vil og omgir seg med mystikk så forblir standpunktet at dette er svada.

Lenke til kommentar

perpyro, Det er ikke så enkelt. Det er blitt gjort mange ganger men skeptikere finner alltid "feil" ved forskerene eller utstyret. Fakta er at ingen forskere vil røre slike temaer lenger, hvis de gjør det forlater de forskerene sin verden og blir til en paraforsker - totalt blottet for all kredibilitet. Er nesten verre enn å bli stemplet som konspirasjonsteoretiker.

 

Dessuten tror ikke folk på det uansett, bare se på Uri Geller. Jeg aner ikke om han er ekte vare eller ikke, tror ikke noen kan bøye bestikk før jeg selv ser det - og da skal det være mitt bestikk som bøyes.

 

 

 

Men poenget er ikke at alle skal tro på dette, hvis du tror at andre kan tro på det uten å være retardert så er det godt nok.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Uri Geller var, som alle andre slike tullinger, ikke ekte vare, selv om han lurte enkelte forskere. Forskere er ikke nødvendigvis så flinke til å avsløre den slags lurendreieri, så at en eller annen gærning har lurt noen forskere beviser egentlig ingenting.

 

e: Forsåvidt så trodde folk på Uri Geller, og folk tror på denne Snåsamannen, folk trodde og tror fremdeles på Peter Popoff (det er utenfor min fatteevne, han er for lengst avslørt som en svindler), folk ringer til spåkjerringer som aldri før og veldig mange tror det er mer "mellom himmel og jord" enn vi vet (Det er det sikkert, men antakeligvis ikke ånder og spøkelser).

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Uri Geller var, som alle andre slike tullinger, ikke ekte vare, selv om han lurte enkelte forskere. Forskere er ikke nødvendigvis så flinke til å avsløre den slags lurendreieri, så at en eller annen gærning har lurt noen forskere beviser egentlig ingenting.

 

e: Forsåvidt så trodde folk på Uri Geller, og folk tror på denne Snåsamannen, folk trodde og tror fremdeles på Peter Popoff (det er utenfor min fatteevne, han er for lengst avslørt som en svindler), folk ringer til spåkjerringer som aldri før og veldig mange tror det er mer "mellom himmel og jord" enn vi vet (Det er det sikkert, men antakeligvis ikke ånder og spøkelser).

 

Er akkurat det, og med tanke på hvor mange dyktige tryllekunstnere som finnes og antall forskere som er blitt lurt oppigjennom (det er mange flere enn du tror) så vet vi at folk og vitenskapsmenn ikke lar seg overbevise av noen labresultater - selv om det skulle være ekte vare.

 

Og da er vi tilbake på at de som opplever det kjenner til det, og de som ikke opplever det kjenner ikke til det.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen så forrig episode. Når hun sa at bilder og slikt bare datt ned fra veggen. Vet ikke om jeg trur helt på det, men det kan jo være noe i det.

 

Også var det en episode for lenge siden, de var nede i kjellern, så slo eieren av lyset nedi der, og når de skulle til å lukke døra, så ble det slått på igjen..hehe.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du vil frem til. Om du vil frem til at folk som tror på den slags ikke nødvendigvis er retarderte, så er jeg enig i det. Enkelte er kanskje bare lettlurte, andre har kanskje opplevd noe som for dem fremstod som så overbevisende at de ikke hadde noe annet valg enn å tro mens atter andre bare må ha noe å tro på. Men det gjør det bare enda viktigere å avsløre disse svindlerne som raser rundt og lurer folk for penger. I tillegg så er troen på slike ting i tillegg farlig om folk avstår fra medisinsk behandling fordi healeren eller homøopaten deres har sagt at det er bedre at de fortsetter å gå hos dem. I siste instans så er det viktig at slike svindlere ikke havner på lønningslistene til staten. Det er også ønskelig med en kritisk befolkning som ikke tror på alt de hører.

 

Folk flest lar seg forsåvidt veldig enkelt lure og overbevises av det merkeligste. Folk tror jo at det de ser på Åndenes Makt er ekte ...

Lenke til kommentar

Thlom, Er ganske enig..

 

Du kan jo tenke deg om du opplevde noe som ikke kunne ha noen naturlig forklaring, vær ærlig og du blir stemplet som uærlig. Vær uærlig og du blir stemplet som ærlig. Vær vitenskapelig (prøv å finne forkaring til det som skjedde) og du blir stemplet som uvitenskapelig. Vær uvitenskapelig (lat som ingenting skjedde) og du blir stemplet som vitenskapelig.

 

Faktisk.. Når jeg tenker meg om så begynner noe å demre, hvorfor det er så mange som er lurendreiere. Vil sammenligne fra et dataspill, når jeg var en del år yngre ble jeg stemplet som jukser i et dataspill. Med unntak av en trodde alle mine andre felles nerde-venner at jeg jukset. Noe slik hadde jeg ikke gjort og jeg følte det var urettferdig, jeg som var hederlig blir beskyldt for å være uærlig. Til slutt begynner en å lure på om en ikke skal begynne å jukse - alle tror jo du jukser uansett så hvilken forskjell kan det gjøre?

 

Er det samme her også, du er ærlig men blir stemplet som uærlig. Jeg kan enkelt forestille meg at folk går så lei av dette at de slutter å bry seg om det. Når alle behandler deg som løgner har du ikke lenger noe godt navn eller rykte å ta vare på, det er ødelagt og frynsete uansett. Damned if you do, damned if you dont. Derifra blir det nesten fornuftig å lyve, du har ingenting å tape på det..

 

Og alt sammen på grunn av folk sine fordommer og antagelser..

 

Ellers, jeg ser på vitenskapen som et verktøy jeg bruker, for å kunne oppdage og forklare mer. Det kommer i tillegg til egne erfaringer og kunnskap, ikke som erstatning for.

Lenke til kommentar
Thlom, Er ganske enig..

 

Du kan jo tenke deg om du opplevde noe som ikke kunne ha noen naturlig forklaring, vær ærlig og du blir stemplet som uærlig. Vær uærlig og du blir stemplet som ærlig. Vær vitenskapelig (prøv å finne forkaring til det som skjedde) og du blir stemplet som uvitenskapelig. Vær uvitenskapelig (lat som ingenting skjedde) og du blir stemplet som vitenskapelig.

 

Faktisk.. Når jeg tenker meg om så begynner noe å demre, hvorfor det er så mange som er lurendreiere. Vil sammenligne fra et dataspill, når jeg var en del år yngre ble jeg stemplet som jukser i et dataspill. Med unntak av en trodde alle mine andre felles nerde-venner at jeg jukset. Noe slik hadde jeg ikke gjort og jeg følte det var urettferdig, jeg som var hederlig blir beskyldt for å være uærlig. Til slutt begynner en å lure på om en ikke skal begynne å jukse - alle tror jo du jukser uansett så hvilken forskjell kan det gjøre?

 

Er det samme her også, du er ærlig men blir stemplet som uærlig. Jeg kan enkelt forestille meg at folk går så lei av dette at de slutter å bry seg om det. Når alle behandler deg som løgner har du ikke lenger noe godt navn eller rykte å ta vare på, det er ødelagt og frynsete uansett. Damned if you do, damned if you dont. Derifra blir det nesten fornuftig å lyve, du har ingenting å tape på det..

 

Og alt sammen på grunn av folk sine fordommer og antagelser..

 

Ellers, jeg ser på vitenskapen som et verktøy jeg bruker, for å kunne oppdage og forklare mer. Det kommer i tillegg til egne erfaringer og kunnskap, ikke som erstatning for.

 

Må si du skirver og forklarer ting på en veldig fair og grei måte, som jeg selv føler er temmelig treffende. Ser ikke ut som du når så lett frem med dette ut i fra svarene du har fåt, men jeg synes det er gode illustrasjoner og eksempler du kommer med.

Lenke til kommentar

Det som virkelig plager meg er utsagn som "Men du vet jo ikke om det eksisterer"

 

Hvis ingen vet om det eksisterer, og ingenting vi har nå en gang peker mot at det gjør det, er det virkelig noe som er verdt å diskutere?

Selve idéen er tatt rett ut av lufta og har ikke noen forankring i virkeligheten utenom en gammel romantisk idé om at det finnes noe spesielt ved mennesker som lever etter en er død.

 

Dette er rene spekulasjoner, som ikke engang har et opphav som er verdt ettertanke. Tenk over det: noen har sett noe, og de har en fullstendig fabrikkert forklaring på det, og de innrømmer det ved å hevde at en ikke kan vite sikkert.

En kan jo ikke vite sikkert, men akkurat samme argumentet kan brukes om Nøkken, Huldra eller Rimtusser.

 

Fabrikkerte fakta er ubrukelig. Det ligger ingenting i åndenes makt utenom alt for mye overtro og rulletobakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...