Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?


Anbefalte innlegg

Gronko, Det du tenker er kanskje at hvis noen mer kritiske personer hadde opplevd det samme som galvhus da ville de ikke ha sagt det dreide seg om noe overnaturlig?

 

Jeg tror heller det blir omvendt. Hadde det vært kjeklulf som hadde opplevd det istedenfor galvhus kunne det vært galvhus som prøvde å overtale kjeklulf om at det bare var søvnparalyse eller lignende.

 

At noen blir overtroiske trenger ikke å ha noenting å gjøre med at de ikke er kritiske eller skeptiske nok, det kan ha å gjøre med noe spesielt de opplevde som ville overbevist hvilken som helst person eller skeptiker.

 

Jepp, med det synet jeg hadde på dette inntil jeg opplevde dette selv, ville jeg nok helt sikkert ha stilt meg mye mer skeptisk ovenfor kjekkulf sin historie om spøkelser og annet. Jeg kan meget godt forstå at dette er vanskelig å ta innover seg, og jeg skulle ønske det var flere her som mente de hadde førstehånds opplevlese av dette. Er litt glad for at jeg opplevde dette, men det er også litt frustrerende og det tok meg meget langt tid å ymte frempå om dette i en seriøs sammnheng. Her er det lett, for jeg går både under et alias og dermed er det ingen arbeidsgiver eller annet som får snusen i dette. Jeg ser at det faktisk er såpass langt ute det jeg mener å ha sett. Til og med ovenfor familie tok det en viss tid. For bare ett år etterpå visste de noenlunde at jeg eksperimenterte med hallusinogener, dermed ville jeg ikke at de skulle bli bekymret for om dette kunne være et resultat av hallusinogener og at det hadde begynt å rable for meg. Dette fordi det verserer mer myter enn sannheter om hallusinogener blandt den gjengse forelder. Dermed tok det flere år, etter at jeg hadde sluttet med dette, før jeg fortalte om dette også til de. Det var i den sammenheng at de også ymtet frempå om at de hadde sett ting som de ikke kunne forklare og som de heller ikke hadde turt å nevne i redsel for å bli fratatt sitt inntrykk av å være 'sane' i hodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjeklulf, Du vet aldri, men siden det er sjeldne greier får du nok ikke oppleve det.

 

Nuvel. For det første er det ikke særlig sjeldent. Det finnes tusener på tusener av liknende historier og det er ikke tvil om at mange er fullstendig overbevist om at deres opplevelse er virkelig, selv om den kun finnes i deres eget hode og er resultat av deres egen fantasi og tro.

 

Men; jeg våger å tro at jeg i tilfelle vil klare å skille mine egne hallusinasjoner fra virkeligheten, i motsetning til enkelte andre her. ;)

Lenke til kommentar

kjeklulf, Tenkte ikke nødvendigvis på spøkelser men på andre ting man kan oppleve. Er usikker på hva sjansene er, 1 av 10,000 eller 1 av 10 millioner? Kanskje enda sjeldnere? Er ikke sikkert du finner det du opplever beskrevet noe sted verken i biblioteket eller på internett heller, isåfall kan du bli den første til å skrive om det.

 

Hallusinasjoner er forresten like virkelig som alt du tenker, føler og sanser. Alt er energi som flyttes rundt i hodet ditt. Selv fantasi kan sies å iallefall ha rot i virkeligheten. En hallusinasjon er resultat av årsak -> virkning som alt annet i naturen, så selv om det "bare er en hallusinasjon" trenger ikke det å bety at noe er oppklart.

 

Det er ikke meningen å kverulere men når vi vet så lite om disse tingene holder jeg mange forklaringer åpne, samme hvor usannsynlig jeg stempler dem som.

Lenke til kommentar
OK, du kunne snu deg i sengen og like etterpå reise deg og i panikk skru på lyset. Høres ut som søvnparalyse for meg. I hvert fall mye mer sannsynlig enn at det var et spøkelse eller hva det nå enn er du tror det var.

 

Vedkommende har jo selv fortalt at h*n har brukt forskjellige narkotiske stoffer som er kjent for å frembringe "halliser". Jeg ser ikke bort fra at vår venns hjerne er litt skadet etter bruk av slike stoffer og derfor har lettere for å oppleve slike ting.

Lenke til kommentar
Spørsmålene du burde stille deg er eventuelt hvorfor du hallusinerer, ikke hvorvidt det er spøkelser som kommuniserer med deg via hittil ukjente og, så langt vi kjenner til verden, umulige kommunikasjonsmidler rett inn i hjernen din.

 

Jepp, forutsatt at det var en hallusinasjon da. Dette ble slik fordi vi nå diskuterer i et forum om ånder og spøkelser og dette er en klassisk spøkelse-beskrivelse hvor et menneskelignende vesen trer frem og forsvinner ut av intet. Jeg diskuterer ånder og spøkelser her, og det er derfor det har blitt vinklet slik. Nemlig, er dette med spøkelser svada eller kan det ligge noe i det? Det er det jeg forsøker å gi min vinkling av og samtidig legger ved det jeg vil kalle det nermeste jeg selv har opplevd som kan minne om spøkelser.

 

Skal man gå ut i fra at alle hallusinerer om et bestemt tema, er også det fryktelig rart, da man som sagt kunne hallusinert om så meget annet og helt bortenfor denne sammenligningen. Noe vil selvsagt ha rasjonelle forklaringer, som at det de trodde var et spøkelse kanskje bare var en skygge eller annet. Det vil for min del være et stort spørsmål om hvorofr så mange tusen skal hallusinere om en bestemt ting, i stedet for å hallusinere om at de har tre klokker på armen, at en bil flyr avgårde, egg som snakker til deg, teipruller som plutselig står på bordet men som i neste øyeblikk er fullstendig borte osv. De som har slike hallusinsasjoner får ofte diagnosen schizofren, men her er det en klar rød tråd som følges og det er ofte av folk som ellers ikke vise tegn til å lide av hallusinasjoner og som kanskje aldri seinere ser dette igjen, og som folk gjerne ser på som fult kapable og troverdige til å møte opp som vitner i en rettsal og gies myndighet til å stemme ved valg etc.

Endret av galvhus
Lenke til kommentar

hørte noe rart fra mamma i dag, som jeg har problemer med å finne en forklaring på.

 

en bekjent hadde problemer med leiligheten sin, han hadde aldri følt seg hjemme der, og sov på soffan, hunden hans ville ikke ikke inn i leigligheten og sov i gangen, folk som kom på besøk likte seg heller aldri der.

 

så han dro til en sånn synsk dama, selv om han ikke trodde på det, og hun sa det var noe rart det, etter et par timer, kom han hjem og da var hele badet ødelagt, trørketrommelen var knust, dusj forhenget var revet opp, men siden da har hunden og hans følt seg mye bedre, hunden har begynnte å komme inn igjen osv.

 

han tror fremdeles ikke noe serlig på det, men han har problemer med å finne en forklaring

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

 

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Det vil for min del være et stort spørsmål om hvorofr så mange tusen skal hallusinere om en bestemt ting, i stedet for å hallusinere om at de har tre klokker på armen, at en bil flyr avgårde, egg som snakker til deg, teipruller som plutselig står på bordet men som i neste øyeblikk er fullstendig borte osv.

 

Det er akkurat det som ikke er det minste rart. Vi har jo alle sett skumle filmer og ikke minst hørt slike historier før. Jeg tror det er nevnt i denne tråden før også at menneskehjernen har en lei tendens til å gjenskape ting den har sett før/tenkt før.

 

Det gjelder også de mange tusen som har sett UFO-er. De observasjonene som er gjort er "alle" like. De blir gjerne beskrevet som sigarformede eller tallerkenformede. Akkurat slik vi har sett dem i filmer eller hørt fra historier fra tidligere "observasjoner". Jeg kan faktisk være så ærlig at jeg har sett en UFO selv, men ikke i den forstand at jeg har sett reisende fra andre planeter, men at jeg faktisk har sett noe på himmelen som jeg personlig ikke vet hva er. (Uidentifisert Flyvende Objekt)

 

Noe annet som er leit med menneskehjernen er at den er flink til å få ting til å se ut som kjente figurer. Hvis du stirrer ut i skogen i nesten totalt mørke, så vil du kunne se ganske mange ansikter. Hjernen vår tolker det vi ser og gjør det ofte om til noe vi kjenner. Mennesker kjenner igjen ansikter og vil ofte se ansikter der hvor det ikke er noe slikt. "Masken" på Mars' overflate er ganske kjent, ikke sant? Man kan vel kalle dette optiske illusjoner.

 

Det som er saken er at underbevisstheten vår husker alle disse historiene vi har fortalt og de fleste av oss har laget oss bilder av skumle monstre da vi var små. Slike bilder og historier kan svømme til overflaten, spesielt i situasjoner hvor vi blir stresset. Altså hvis man f.eks hører skumle lyder i mørket i et tomt hus, at et løv faller i en mørk skog, at grunnmuren på huset flytter på seg, at trevirket i trappen utvider seg o.l.

 

I ditt tilfelle hvor du, muligens, var rammet av søvnparalyse eller liknende så synes jeg ikke at det er det minste rart at du så et menneske stå ved sengen din. Nå husker jeg ikke historien din ut og inn, men så vidt jeg husker så sov du og ble vekket av at noe(n) prikket deg i kneet. Dette kan godt ha vært en del av en drøm, da du våknet var du forstatt ikke helt deg selv/ble stresset og hjernen din spilte deg ett puss. Jeg tror ikke det er noe overnaturlig og skummelt med det, men helt normalt.

Lenke til kommentar

Hey, kom på at jeg faktisk har opplevd at det sto noen ved fotenden av senga jeg også, vedkommende hadde av en eller annen grunn hvit kjortel på seg og sang surt på ett eller annet...

Og dette var i forbindelse med søvnparalyse.

 

Men istedet for å fable om spøkelser brukte jeg ca 5 sek. på å komme på at neste helg var det konfirmasjon for en jeg var fadder på som ikke eier allverden med gehør og jeg slet fælt med å finne på gave til ham.

Et klassisk eksempel på at hjernen spilte meg et puss.

En med såkalt "åpent sinn" ville nok tolket dette dithen at h*n hadde hatt besøk fra "åndeverdenen". Gah!

Lenke til kommentar
Hey, kom på at jeg faktisk har opplevd at det sto noen ved fotenden av senga jeg også, vedkommende hadde av en eller annen grunn hvit kjortel på seg og sang surt på ett eller annet...

Og dette var i forbindelse med søvnparalyse.

 

Men istedet for å fable om spøkelser brukte jeg ca 5 sek. på å komme på at neste helg var det konfirmasjon for en jeg var fadder på som ikke eier allverden med gehør og jeg slet fælt med å finne på gave til ham.

Et klassisk eksempel på at hjernen spilte meg et puss.

En med såkalt "åpent sinn" ville nok tolket dette dithen at h*n hadde hatt besøk fra "åndeverdenen". Gah!

 

Jamen OKEEI. Da var det nok helt sikkert søvnparalyse jeg led av jeg også. Bare så dumt at jeg i mitt enkle sinn tok feil og at det tok mer enn 8 år og en lang diskusjon for meg å komme frem til dette. Uffa meg. Heretter skal jeg virkelig skjerpe meg og tenke meg om et par ganger før jeg konkluderer med at det er ånde-besøk neste gang jeg rammes av søvnparalyse. Skal også prøve å være smart nok til å ligge helt urørlig og ikke tulle med å bevege meg rundt under selve paralysen, noe annet ville jo vert for dumt.

 

Takker for at jeg har funnet såpaas oppegådende og kritiske sjeler som kunne guide meg gjennom dette.

Lenke til kommentar

I fare for å bli utestengt 24 timer til, vil jeg nødig begi meg ut på en runde til med deg. Eneste jeg observerer ut i fra det du skriver er at du faktisk ikke vet hva du skriver om. Du er en stråmann, og dikter etter eget hode. Jeg sov ikke, og jeg var ikke paralysert. At du konkluderer med ting du ikke har peiling på, gjør meg irritert, og det viser at du bare skummer ting og anpasser dette din egen fantasi. Å kommentere ting du ikke gidder å lese, gjør det også umulig for meg å kommentere dine innlegg. Så jeg tenker vi slutter her.

Lenke til kommentar
Hey, kom på at jeg faktisk har opplevd at det sto noen ved fotenden av senga jeg også, vedkommende hadde av en eller annen grunn hvit kjortel på seg og sang surt på ett eller annet...

Og dette var i forbindelse med søvnparalyse.

 

Men istedet for å fable om spøkelser brukte jeg ca 5 sek. på å komme på at neste helg var det konfirmasjon for en jeg var fadder på som ikke eier allverden med gehør og jeg slet fælt med å finne på gave til ham.

Et klassisk eksempel på at hjernen spilte meg et puss.

En med såkalt "åpent sinn" ville nok tolket dette dithen at h*n hadde hatt besøk fra "åndeverdenen". Gah!

 

Jamen OKEEI. Da var det nok helt sikkert søvnparalyse jeg led av jeg også. Bare så dumt at jeg i mitt enkle sinn tok feil og at det tok mer enn 8 år og en lang diskusjon for meg å komme frem til dette. Uffa meg. Heretter skal jeg virkelig skjerpe meg og tenke meg om et par ganger før jeg konkluderer med at det er ånde-besøk neste gang jeg rammes av søvnparalyse.

 

Det er jo ikke helt sikkert at det var søvnparalyse da, men det er bra du har tatt til fornuften og akseptert at det mest sannsynlig ikke var noe åndelig, at det mest sannsynlig har en naturlig forklaring. Bedre sent enn aldri! :thumbup:

 

 

Fra spøk til revolver. Jeg vet at innlegget ditt var ment ironisk, men dessverre fungerer ikke ironi særlig bra over internett, og du kommer uansett ingen vei med den posten der. Når vi prøver å fortelle deg at det er mer sannsynlig at dette var søvnparalyse, en form for hallusinasjon eller en blanding av flere ting, for eksempel at du først drømte, for å så våkne og ikke helt vite hva som skjer. Vi vet ikke hva som faktisk er årsaken til det du opplevde, men det vet ikke du heller, og dine forklaringer stemmer bra med en hel rekke naturlige fenomener. Allikevel velger du å forkaste alt av naturlige forklaringer, fordi ingen av oss på forumet kan finne en perfekt forklaring som passer akkurat med det du beskriver. Du nekter jo å godta at det kan være noe annet enn noe åndelig.

 

Tidligere har du snakket om en jente som snakket i tunger og ofte var en gal om kvelden/natten etc. og når du møtte massiv kritikk på det, og naturlige forklaringer, gikk du over til denne hendelsen som vi diskuterer her. For meg virker det som at deler av historien bare er tull, ment for å forsvare din mening. Det mener jeg fordi du ofte forandrer forklaring, i det minste delvis. Du gikk for eksempel fra å si at etter denne hendelsen, gikk det kort tid før du kunne bevege deg igjen (formulet slik at du fremstod som at du var lam under hele eller deler av seansen), men senere når dette blir forklart som mulig søvnparalyse, så nekter du å godta at dette er en mulighet, og for å "bevise" dette, legger du til detaljer til historien, og forandrer den, slik jeg nettop har forklart.

 

Du har jo gjort dette minst en gang tidligere, da du først påstod at denne jenten du kjente som var helt gal, snakket i tunger, men når Pricks spurte deg om hvordan du visste at hun snakket i tunge, og ikke bare bablet lyder uten betydning, så gikk du rett i offensiven og påstod at du aldri hadde sagt at hun snakket i tunger. Heldigvis kunne Pricks referere til dine tidligere poster som fortsatt var uforandret.

 

Men jeg kan og vil fortsatt anta at denne historien din er sann, og debattere deretter.

 

Lenke til kommentar

_Zeke, Er også en mulighet at han faktisk opplevde noe vi ikke kan forklare enda og at han vet at ingen forklaringer per i dag passer med det som skjedde. Hvis bare vi antar at opplevelsen var ekte så passer puslespillbrikkene sammen, han nekter for naturlige forklaringer og dere tror han lyver osv.

Men som nevnt tidligere, dersom du ikke har opplevd det selv kan du ikke vite dette. Det blir om å prøve å fortelle en blind person at himmelen er blå og skyene hvite, hvis han er uenig så kan du ikke bevise noe.

 

Hadde noen latt seg overbevise om overnaturlige fenomener kun ved å høre om det fra andre ville jeg ikke ha berømmet personen men heller vært litt bekymret, man skal ikke ta alt man hører for god fisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...