Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?

Anbefalte innlegg

Kjæresten sitter klistret til skjermen og ser på Åndenes Makt. Var nettop en "klarsynt" der som svarte feil på en mengde spørsmål som noen spurte om deres avdøde bestefar som visstnok hjemsøkte huset.

Hva tror dere, er det bare billig underholdning, eller er det noe i dette med spøkelser og gjenferd, kan det være at de faktisk finner noen som "henger igjen" i dette livet noen ganger?

ghost.jpg

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det bare er tull. Spøkelser og ånder er vel en fysisk umulighet.

Placebo-effekten trer nok også inn her. Den klarsynte sier det er noe der, da føles det "selvfølgelig" sant. Og når hun sier at de er borte føles det også slik, fordi hun sa det. Man skulle satt klarsynte i blindtesting: Man tar 5 hus uten spøkelser, og 5 hus "med" spøkelser, så skal den klarsynte finne de husene med spøkelser.

Lenke til kommentar

jeg har vært med en gruppe på ett sted det skal være MYE aktivitet på, Stenberg Gård.

man gjorde saker jeg ikke har veldig lyst til å skrive her som skulle få frem en del aktivitet, men ingenting skjedde...

mange jeg kjenner har dratt dit flere ganger på natten uten å ha hørt noe mer enn kvister som brekker og rasling i buskene.

dermed tror jeg ikke på dette...

og det faktum at det enda ikke finnes noe form for bevis for at noe slikt finnes

Lenke til kommentar

Dei bruker kald lesing "Cold reading", skal prøve å forklare det her. Cold reading består var å sjå på korleis personen oppfører seg kva den har på seg osv. Dei gjeter mykje, i tv show er det mykje klipping der dei viser kun det dei svarer rett på og klipper vekk det som er feil. Desse personane får info om personen ved å snakke med dei eller at noko andre snakkar med dei og seier det vidare til den synske, dette får du heller ikkje vete i programene.

Link til wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

Skal heller ikke se bort ifra at hele opplegget er iscenesatt skuespill hvor de "hjemsøkte" er med på notene? :whistle:

I media-verden kan alt skje, f.eks. tok det vel ganske lang tid før det lakk ut at deler av publikum på showene til David Cooperfield var direkte innvolvert/delaktige i noen av stuntene og fremstod som "sannhetsvitner" for å få tv-showene til å virke enda mer overbevisende.

Selv ukebladenes såkallte "Fra virkeligheten" og "Dette hendte meg" osv. som mange (meg selv inkludert) alltid har trodd har vært sanne personlige berettninger, har vist seg å være oppdiktede historier, skrevet mot betaling på oppdrag fra ukebladene.

Jeg har iallefall blitt mer skeptisk ;)

Lenke til kommentar
Kjæresten sitter klistret til skjermen og ser på Åndenes Makt. Var nettop en "klarsynt" der som svarte feil på en mengde spørsmål som noen spurte om deres avdøde bestefar som visstnok hjemsøkte huset.

Hva tror dere, er det bare billig underholdning, eller er det noe i dette med spøkelser og gjenferd, kan det være at de faktisk finner noen som "henger igjen" i dette livet noen ganger?

ghost.jpg

Jeg er bare svada. Og selv om det var noe i det, altså at det fantes spøkelser og slikt, så ville fortsatt Åndenes Makt vært falsk og noe tull.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Det er ikke noe i det, det er fullstendig svada. I alle tilfeller av klarsynte og spøkelser (spesielt på TV) er det noe som iscenesettes av mennesker for turisme, seertall og dumme ned befolkningen.

Jeg hater TVNorge.

Må si meg enig der, med unntak av CSI, som jeg finner underholdene, til tross for super-zoom på dårlige overvåkningskameraer, og en hel rekke andre umuligheter. ;)

Lenke til kommentar

ghost.jpg

Jeg er vel forsåvidt enig i at det kansje er en fysisk umulighet med det overnaturlige. Men synes ikke du at det er litt merkelig likevell. Tror du at du er alene i verden ? Tror du at alt er tilfeldig ? Jeg tror at det er noe mellom himmel og jord som ikke kan måles eller bli bevist. Angående programmet åndenes makt så er det en dårlig serie som er laget for å tjene penger. Men viss du er så blåøyd at du ikke tror på det overnaturlige har du ingenting på et serriøst diskusjonsforum å gjøre !

Lenke til kommentar

Jeg er vel forsåvidt enig i at det kansje er en fysisk umulighet med det overnaturlige. Men synes ikke du at det er litt merkelig likevell. Tror du at du er alene i verden ? Tror du at alt er tilfeldig ? Jeg tror at det er noe mellom himmel og jord som ikke kan måles eller bli bevist. Angående programmet åndenes makt så er det en dårlig serie som er laget for å tjene penger. Men viss du er så blåøyd at du ikke tror på det overnaturlige har du ingenting på et serriøst diskusjonsforum å gjøre !

Lenke til kommentar

For å se på det fra en annen vinkel. Ja, jeg er helt enig med deg om at det er mye som ikke kan forklares helt korrekt, men du setter krav om at noe skal være slik for så å bruke det til å kravet.

Havner på lik linje med "Bibelen er sann fordi det står skrevet i Bibelen at Bibelen er sann."

Er det ikke litt blåøyd å påstå eksistens av en energi som kun noen mennesker visstnok kan oppleve? Det er også (utifra statistikk) påvist at den menneskelige hjerne reagerer på elektromagnetisk stråling, og symptomene virker visstnok veldig mye som det "hjemsøkte" visstnok begir seg ut på. Dette være synsbedrag, en følelse av at du blir overvåket, du hører ting som egentlig ikke er der.

Den fysiske delen, at spøkelser visstnok kan ta tak i personer å kvele dem virker jo ussansynlig mye som den originale definisjonen av mareritt (søvnparalyse?), og karbonmonoksidforgifting gir visstnok en følelse av å bli kvalt.

Hvorfor begynne med konklusjonen, og vite hva du så? Du vet ikke, du kan ikke vite noe sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...