Session^^ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har bygd meg ny pc. Er et Asus P5Q Pro hovedkort og en sata harddisk. Bruker en IDE BenQ dvd rom for å prøve å boote. Har satt cdromen som master ved hjelp av jumperen. Det er kun en IDE kontakt på hovedkortet. Dvd rom'en lyser å styrer på før jeg får: Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. Har prøvd 2 forskjellige kabler, og to forskjellige dvd rom'er. Cd'en jeg prøver å boote er en Arch linux install cd som jeg vet fungerer fordi jeg har installert med den på laptopen jeg sitter på nå. Hva gjør jeg galt? Hadde satt stor pris på hjelp da det er utrolig kjedelig å ikke komme i gang med en helt ny pc Mvh Eirik. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Må inn i bioe å velge første oppstart enhet. Sett den til dvd. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Glemte jo selfølgelig å si at jeg har vært inne i biosen og satt BenQ'en som første oppstarts enhet Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ok. Har du prøvd med cabel select. Husk at du har sata hd, vet at det er noen linux versjoner som sliter med sata disker. De to eg bruker gjør ikke det. sabayon og ultimate edition. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Skal gå opp å prøve nå. Sabayon så forresten interessant ut. Hadde Gentoo tideligere. Blir alt compilert fra scatch i Sabayon også? Husker det tok sykt lang tid å installere ting. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Cable select utgjorde ingen forskjell Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ok. Selv om du har satt dvd til første oppstart enhet, så kan det være at det er sata disken som er det. Om ikke jeg husker feil så må du inn og forandre det også. Selv valgte jeg sata dvd/disk på min linux oppsett. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Nå er jeg ikke helt med. Er det flere steder i bios jeg kan velge dette? For min egen del: http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php http://aaltonen.us/2004/03/01/tip-boot-fro...b-key-addendum/ Endret 12. august 2008 av Session^^ Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 10. august 2008 Forfatter Del Skrevet 10. august 2008 Bump. Trenger fortsatt tips her. Nå har jeg prøvd med Windows cd, Ubuntu og Arch. Lenke til kommentar
SargatH Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Bump. Trenger fortsatt tips her. Nå har jeg prøvd med Windows cd, Ubuntu og Arch. Hei. Hadde nettopp samme problem. Det jeg gjorde var å bytte SATA kabelen fra den hvite inngangen på HK til en rød. Så starta pcen opp som bare det! Når holder den på å installere! wohoo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Prøvde ganske lenge å boote en bootdisc med dos med P5Q Pro, gav opp CD-en og bootet en usbpenn istedenfor. I mitt tilfelle har jeg allerede installert vista, så gjorde helt sikkert noe feil når jeg brente ut CD. (brente fra image, som fungerte for andre). Har vista installert på en ide-disc, mens cdrom og hdd2 er SATA. EDIT: Det problemet sargatH hadde var pga han hadde koblet S-ATA disken på en raid-port på hovedkortet, bruk de røde hvis du ikke skal ha raid. Endret 9. oktober 2008 av Slettet+2135415 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå