Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc vil ikke boote fra cd

Anbefalte innlegg

Har bygd meg ny pc. Er et Asus P5Q Pro hovedkort og en sata harddisk. Bruker en IDE BenQ dvd rom for å prøve å boote. Har satt cdromen som master ved hjelp av jumperen. Det er kun en IDE kontakt på hovedkortet. Dvd rom'en lyser å styrer på før jeg får:

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Har prøvd 2 forskjellige kabler, og to forskjellige dvd rom'er.

Cd'en jeg prøver å boote er en Arch linux install cd som jeg vet fungerer fordi jeg har installert med den på laptopen jeg sitter på nå.

Hva gjør jeg galt?

Hadde satt stor pris på hjelp da det er utrolig kjedelig å ikke komme i gang med en helt ny pc :)

Mvh Eirik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Bump. Trenger fortsatt tips her. Nå har jeg prøvd med Windows cd, Ubuntu og Arch.

Hei. Hadde nettopp samme problem. Det jeg gjorde var å bytte SATA kabelen fra den hvite inngangen på HK til en rød. Så starta pcen opp som bare det! :D

Når holder den på å installere! wohoo

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Prøvde ganske lenge å boote en bootdisc med dos med P5Q Pro, gav opp CD-en og bootet en usbpenn istedenfor.

I mitt tilfelle har jeg allerede installert vista, så gjorde helt sikkert noe feil når jeg brente ut CD. (brente fra image, som fungerte for andre).

Har vista installert på en ide-disc, mens cdrom og hdd2 er SATA.

EDIT: Det problemet sargatH hadde var pga han hadde koblet S-ATA disken på en raid-port på hovedkortet, bruk de røde hvis du ikke skal ha raid.

Endret av Slettet+2135415
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...