Gå til innhold

Treningsdagbok for Articfare.

Anbefalte innlegg

du tar deg ikke litt for mye vann over hue når du starter med 70 kg i bøy? å øke 2.5 vær treningsdag er sykt tungt...

hva er din 5 rm?

Ja, du har ganske rett. 70 5x5 ble ganske tungt ja. Kjørte slik awkward sa jeg kunne prøve, men er kanskje ikke slik han mente.

Tenker 5rm ligger ett sted mellom 72,5-75 så det var et tungt sted å starte ja. Hva bør jeg egentlig fortsette med til fredag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du skal fortsette fra 70 kg. Du klarte jo femmere på 70 kg i slutten av RYP, og det er lenge siden. Ja, 7,5 kg i uka blir tungt, men klarer du det ikke så holder det å øke 1 - 2 ganger i uka. Før eller senere blir du uansett nødt til å prøve samme vekt flere ganger for å klare alle fem settene, og da øker du bare 2,5 kg i uka. Dette programmet er jo veldig likt Bill Starr, bare at treningsvolumet er høyere. Du har styrken inne, så det blir ikke noe problem å fortsette å presse deg forbi 70 kg 5x5. For å si det slik, klarte du 5x5 med 70 kg er det ingenting i veien for å prøve med 72,5 kg på fredag ;) Regelen i Stronglifts er at man skal deloade først når man har prøvd tre ganger på å få til 5x5 med ei vekt uten suksess, og det har du ikke gjort enda. Det er ikke lenge siden du hadde en stor deload, og jeg ser ingen grunn til å droppe vektene før du faktisk vet at du har stagnert.

Lenke til kommentar

Å presse seg kan være lurt. Men det kommer GARANTERT til å gå utover teknikken, og hvis han starter på 70 kg, vil han om en måned være på rundt 100 kg, noe som ikke er umulig, men sannsynligvis "ulurt". Vil anbefale å gå ned, få inn teknikken skikkelig samt erfaring og tilvenning. Begynn på 40 kg er mitt råd!

Ja, blir det for tugnt så kan du ta samme vekt neste gang, men dette kan gå utover selvtillit og motivasjon!

Lenke til kommentar

Han klarte femmere på 70 kg for over to måneder siden, og da tror jeg at han lett skulle klare å komme seg opp til 80 kg nå. Jeg er ikke helt uenig i at en deload kan være på sin plass, men jeg mener at den ikke bør gjennomføres før han stagnerer. Jeg mener også at det ikke er nødvendig å ta en så hard deload som ned til 40 kg i og med at det var hans forrige deloadvekt. 50 - 60 kg holder. Jeg er hvertfall av den oppfatning at man ikke bør begynne fra scratch før man har stagnert totalt over en lengre periode, og derfor tror jeg 40 kg kan blir for mye. Så lenge man får noen til å spotte når man føler at man er nær stagnering er man trygg, mener jeg.

Lenke til kommentar

Det er jo greit å si, men hvis du tenker 2.5 kg hver økt, blir 7,5 kg i uka. Etter 10 uker (2.5 måneder) er han oppe i 145 kg da hvis han begynner på 70, og det er nok urealistisk. Men visste ikke han var på 70 kg for 2 måneder siden, så han kan nok begynne høyere, og heller ta deload når han stagnerer.

Lenke til kommentar

Stronglifts er lagt opp til nybegynnere, så det er ikke meningen å øke noe særlig mer enn til 100 kg. Mehdi anbefaler alle å begynne med tom stang. Klarer man å holde progresjonen forbi 100 kg så misunner jeg vedkommende, men de fleste stagnerer rundt 100 kg. Første gang jeg begynte med knebøy var i Stronglifts, og da startet jeg med tom stang og stoppet på 87,5 kg. Etter tre økter klarte jeg ikke å øke vekten til 90 kg, tok en liten deload, og stagnerte ytterligere. Da var det på tide med et annet og mer avansert opplegg for å få fremgang. Har man klart ei vekt, så går man over på neste. Man bør tyne lineær progresjon så mye som mulig mens man har muligheten.

Siden programmene er så like ser jeg ikke noen grunn til å deloade. Forskjellen er bare at manhar flere sett og ikke lett, middels og tunge dager. Jeg anser det hele som en fortsettelse av Bill Starr, hvis det gir mening. Når det er sagt, så ser jeg absolutt nytten i en deload dersom man har stagnert, og går inn for å stagnere på nytt i kommende periode. Jeg begynte selv med femmere på 35 kg i Stronglifts enda jeg klarte tiere med 50 kg i benk, og jeg har aldri hatt større fremgang enn jeg fikk etter det.

Lenke til kommentar

Å begynne med 70kg å fortsette fra det er for mye, det er jeg enig med! Ble nærmest maks og jeg måtte slite litt for å holde teknikken. Å deloade til -50 synes jeg blir litt for lite, selv om jeg kommer til å øke fort etter det, men 50kg er en grei ekt å holde med tanke på teknikk.

Lenke til kommentar

StrongLifts 5×5 Beginner A Uke 1 Dag 2

Knebøy

30kgx5

40kgx5

50kgx5

50kgx5

50kgx5

50kgx5

50kgx5

Selv synes jeg at teknikken var flott idag! Eneste minus var en slags strekkfølelse i korsryggen, som gikk over til vanlig treningsfølelse når jeg begynte med benkpress.

Hadde god teknikk ned, hadde ikke knærne over tåstippen; på veien opp stramet jeg glutes; hadde brystet rettet oppover; strammmet magen.

Benkpress

20kgx6

30kgx5

40kgx5

40kgx5

40kgx5

40kgx5

40kgx5

Inverter rows

0,7

0,7

Klarte ikke en row... var kanskje 10cm unna stangen. I tillegg var ikke teknikken noe god. Må få med en spotter neste gang.

Push-ups

5

4

4

5

3

Jobbet med teknikken så tok to ekstra sett. Teknikken var grei på 4 og 5 sett.

Reversert crunch

10

12

11

Da jeg prøvde øvelsen for første gang klarte jeg selvfølgelig å gå for høyt med beina, så fikk et godt strekk i korsryggen. På andre og tredje sett hadde jeg god teknikk. Veldig fin øvelse for magen. Tar mye mer enn planken.

Kommentar

Fin økt! Må få med en spotter som kan filme teknikken på noen av øvelsene. Knebøy kommer seg, men er litt usikker på hvorfor jeg fikk det strekket i korsryggen.

Lenke til kommentar

StrongLifts 5×5 Beginner B Uke 1 Dag 3

Knebøy

20kgx5

30kgx5

40kgx5

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

Prøvde å ha vekten bak på skuldrene som vist på bildet under, men det gikk utover hånleddet. Er for stiv i håndleddet. Ellers var teknikken grei.

squat-bar-position.jpg

Militærpress

20kgx5

25kgx5

25kgx5

25kgx5

25kgx5

25kgx5

Flott teknikk! Øker til 27,5 på fredag.

Markløft

40kgx5

60kgx5

82,5kgx5

Grei teknkk. Eneste jeg har å si på er at ryggen krummmet seg.

Pull-ups

0,7

0,7

Ingen kommentar

Planken x3

Endret av Articfare
Lenke til kommentar
StrongLifts 5×5 Beginner B Uke 1 Dag 3

Knebøy

20kgx5

30kgx5

40kgx5

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

52,5kgx5 +2,5kg

Prøvde å ha vekten bak på skuldrene som vist på bildet under, men det gikk utover hånleddet. Er for stiv i håndleddet. Ellers var teknikken grei.

squat-bar-position.jpg

Militærpress

20kgx5

25kgx5

25kgx5

25kgx5

25kgx5

25kgx5

Flott teknikk! Øker til 27,5 på fredag.

Markløft

40kgx5

60kgx5

82,5kgx5

Grei teknkk. Eneste jeg har å si på er at ryggen krummmet seg.

Pull-ups

0,7

0,7

Ingen kommentar

Planken x3

Angående håndleddene, hold de helt strake, altså du kan ta en pinne å legge fra albuen opp til håndleddet, og pinnen skal berøre hele veien opp til fingrene. Mange slapper helt av i håndleddet når de gjør slik (også under benkpress) som ikke er gunstig på noen som helst måte.

Angående markløften så motsier du jo deg selv. Hvis ryggen krummet seg hadde du ikke grei teknikk ;)

Ellers får du bare stå på, angående pull ups kan du ta negative her (som på dips).

Lenke til kommentar
Angående markløften så motsier du jo deg selv. Hvis ryggen krummet seg hadde du ikke grei teknikk ;)

Ok. Glemte å skrive at det føltes som ryggen krummet seg der det var tyngst, men er ikke helt sikker på om den gjorde det :p. Skal få filmet på fredag, så får se hva som skjer da.

Lenke til kommentar

StrongLifts 5×5 Beginner A Uke 2 Dag 1

Knebøy

20kgx5

30kgx5

40kgx5

55kgx5 +2,5kg

55kgx5 +2,5kg

55kgx5 +2,5kg

55kgx5 +2,5kg

55kgx5 +2,5kg

Prøvde litt uten den skumgreia. Det gikk enten utovere Trapezius eller håndleddet. Prøvde å ha den bakpå ryggen, men har ganske lange armer, så må muligens ha et bredere grep.

Benkpress

20kgx5

30kgx5

42,5kg +2,5kg

42,5kg +2,5kg

42,5kg +2,5kg

42,5kg +2,5kg

42,5kg +2,5kg

Stående roing

20kgx5

20kgx5

20kgx5

Lett. Anntar teknikken var god.

Push-ups

8

7

4

Reversert crunch

11

10

7

Med god teknikk var dette ille som faen. Magen bare knakk sammen :p.

Lenke til kommentar

StrongLifts 5×5 Beginner B Uke 2 Dag 2

Frontbøy

20kgx5

30kgx5

40kgx5

45kgx5

45kgx5

35kgx5

35kgx5

35kgx5

Kjørte frontbøy i dag for å teste hvordan det gikk. Gikk faktisk mye bedre enn vanlig knebøy. Hadde mye mer balanse og klarte å gå ned enda lengre uten å bøye meg framover. Fikk høre at teknikken min også var veldig bra, så hopper over til den type bøy, selv om det blir tyngre. Hadde tenkt å ta 45kg 5x5, men det var litt tungt å begynne med.

Militærpress

20kgx5

27,5kg +2,5kg

27,5kg +2,5kg

27,5kg +2,5kg

27,5kg +2,5kg

27,5kg +2,5kg

Vekten helte litt langt bak så kjente det litt i korsryggen. God erfaring værtfall.. da vet jeg hva jeg ikke skal gjøre videre :p.

Markløft

40kgx5

60kgx5

Ville ikke ofre teknikken for å kjøre 80kg. Må først ha en spotter som kan kontrollere teknikken før jeg fortsetter med høye vekter igjen.

Negative Pull-ups

4

4

4

Ille!

Planken x3

Kommentar

Tung økt. Værtfall etter pull-upsen. Var bare helt jævlig å kjøre det. Får med en kamerat på søndag som kan filme litt, så jeg kan bearbeide teknikken værtfall på benk og bøy, hvis det er noe å fikse på. Setter onsdagsøkta til tirsdag da jeg ikke har så lyst til å trene på julaften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...