Gjest medlem-48098 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 ECU røk i bilen vår (Galant GI SI -1989), og det viser seg at ingen mekaniker har lyst til å hjelpe oss fikse det for det antageligvis er en veldig enkel jobb, så de presser opp prisen på reparasjon nær 10000 kr og sier at for eksempel en helt ny ECU (MD167736) koster nær 10000 men de kan tilby den for 5000 kr brukt (selv om det viser seg at det koster 2400 kr for en splitter ny en, men uansett). Jeg har åpnet den selv og la merke til at et komponent hadde røket, det er vanskelig å lese hva som står på det men her er det jeg klarte å lese av: Rubycon v 47 µF 50v G 2 A -55~+105°C 9106 Delen ser slik ut: http://i38.tinypic.com/2cpfbid.jpg (et bilde fra rubycon katalogen online) Spørsmålet mitt er, hva heter den delen og hvor kan jeg skaffe en slik en? Så lenge spesifikasjonene er de samme så trenger ikke det vel være Rubycon, kanskje noe litt mer lokalt og enklere å skaffe? Tipper at en slik dings koster vel ikke mer enn 30 kr? Klarer jeg å skaffe et slikt komponent kan jeg lodde det på og se om bilen vil starte, og om den vil så er jo det en kjempe! Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg har ikke særlig kjennskap til kondensatorer (den delen du trenger navnet på), men noen vil nok rope ut dersom jeg linker til feil type: Elfa Får ikke til å lage en link direkte til delen, men søk på art.nr 67-151-55 i produktkatalogen. ESR: Förlustfaktor tan δ: 0.07 @ 120 Hz Impedans: 0,43 Ω @ 100 kHz Kapacitans: 47 µF Märkspänning: 50 V dc Delning: 5.0 mm Max rippelström: 0.28 A @ 100 kHz 105°C Tolerans: ±20 % Det blir litt ironisk å kjøpe en kondensator til 1,85 kr via postordre og betale over 100,- i porto, så sjekk om du trenger noe annet derfra i samme slengen. Du har ikke Clas Ohlson eller en tilsvarende butikk i nærheten? Fungerer ikke dette, kan du ringe opp bilopphuggere i nærområdet og høre om de har en Galant du kan plukke fra. Uansett hva de skal ha for en ECU, så sparer du penger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-48098 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg har ikke særlig kjennskap til kondensatorer (den delen du trenger navnet på), men noen vil nok rope ut dersom jeg linker til feil type: Elfa Får ikke til å lage en link direkte til delen, men søk på art.nr 67-151-55 i produktkatalogen. ESR: Förlustfaktor tan δ: 0.07 @ 120 Hz Impedans: 0,43 Ω @ 100 kHz Kapacitans: 47 µF Märkspänning: 50 V dc Delning: 5.0 mm Max rippelström: 0.28 A @ 100 kHz 105°C Tolerans: ±20 % Takker, da vet jeg navnet i alle fall! Er ikke veldig elektronikk orientert men lodde kan jeg. Det blir litt ironisk å kjøpe en kondensator til 1,85 kr via postordre og betale over 100,- i porto, så sjekk om du trenger noe annet derfra i samme slengen. Du har ikke Clas Ohlson eller en tilsvarende butikk i nærheten? Joda, bor i Oslo så Clas Ohlson har jeg 40 min unna hvor jeg bor, får ta T-banen ned ditt. Fungerer ikke dette, kan du ringe opp bilopphuggere i nærområdet og høre om de har en Galant du kan plukke fra. Uansett hva de skal ha for en ECU, så sparer du penger. Ja, du har et poeng. Trenger bare en ECU og om de har planer om å hugge en opp så kan jo jeg få den, bedre med en gammel ECU enn en som ikke fungerer. Takk for hjelpen, skal se hva jeg får gjort med bilen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå