Gå til innhold

Kabel mellom DVD opptaker og TV m/integrert dekoder

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter med å koble slik at dvd-opptakeren tar opp digitale signal og ikke analoge.

System: Sony KDL-46W4000 og Sony RDR-HX780

Tekniske specs:

TV: http://www.sony.no/product/t46-w-series/kd...=TechnicalSpecs

DVD: http://www.sony.no/product/dvd-recorder/rd...=TechnicalSpecs

Hvorfor vil opptakeren bare ta opp analoge og ikke digitale signaler? Noen vise menn som kan gi råd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD opptakere tar bare analoge signaler. Du finner ingen som har digital dekoder innebygd.

Har ingen erfaring med TV med integrert dekoder, men vil ikke bli forbauset om disse ikke har analog utgang fra dekoderen. Da vil dekoderen kun være tilgjengelig for TV apparatet selv.

Lenke til kommentar

OK, den opptakeren var ny for meg.

Da spørs det om den blir tilpasset vårt bakkenett.

Men jeg holder på at det er lite trolig at slike TVer kan sende ut digitale signaler. Hvis det er DV du tenker på så brukes slikt aldri som utgang fra tunere. Det er vel kun HDMI som er aktuellt.

Lenke til kommentar

Etter å ha feilsøkt vha Sony har jeg funnet ut at man kan ta opp digitale signaler sendt fra tv'en.Problemet er at man ikke kan skifte tv-kanal mens man tar opp. Altså kan man ikke ta opp programmer på andre kanaler som kræsjer i tidsskjemaet.

I mitt tilfelle gjør dette den integrerte dekoderen verdiløs da hoveddelen av opptak skjer på denne måten. Eneste måten å omgå dette på er å bruke ekstern dekoder ifølge Sony. Dette opplyses ikke fra Sony, Riks-Tv eller noen man snakker med ved innkjøp av utstyr og er heller dårlig etter min mening. Nå må cam-modulen avbestilles og ekstern dekoder sendes istedet. Dette finner jeg alt for dårlig, spesielt fra riks-tv sin side. Bortkastet fraktkostnader og ventetid.

Endret av - Fear -
Lenke til kommentar

Det er vel et generellt problem med dekodere. Skal man ha to forskjellige kanaler samtidig, til opptak og visning, så må man ha to dekodere. Akkurat som at man må ha en dekoder for hver TV.

Har vondt for å tro at det blir noe bedre bare med en ekstern dekoder, medmindre den har to tunere.

Norges Television opplyser da om dette:

For hvert tv-apparat du har i huset/hytta/båten trenger du en dekoderboks. Dersom du skal ta opp programmer via dvd-spiller trenger du også en egen dekoder

http://www.ntv.no/dekodere

Har man parabol er det flere muligheter. Med PVR (dekoder med innebygget disk) er det mulig å ta opp inntil to program samtidig som man ser på et tredje.

Lenke til kommentar

Ja, ble litt kjapt skrevet dette. Ekstern tuner i tillegg til den integrerte var ment. Nå er PVR et alternativ. Regner med det kommer godkjente opptakere fra sagem, grundig og sony i høst. I tilfelle betyr vel dette at to abonnement trengs for å ta opp også? Noe snodig og kostbart opplegg dette.

Lenke til kommentar

De har godkjent en PVR fra Grundig til bruk på det digitale bakkenettet... LINK

EDIT: Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men opptakeren har 2 tunere, men tror du da slipper unna med ett abbonement og 1 kort...

Endret av mhw357
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...