Sammeh Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hei, Jeg er sulten på å lære noe nytt via boklesing, regner med det er flere belærte personer som kan tipse meg på hva jeg burde lese. Bøkene burde ikke være rene fagbøker, men interessante bøker som er fengende og lærerike. For tiden har jeg fått sansen for menneskelige interaksjoner og jeg vil gjerne lære mer om temaet, gjerne litt om sosiale interaksjoner og menneskelig psykologi. Utenom det jeg spesifiserte så er jeg åpen for det meste, bare kom med tips! Takk, Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Sjekk opp belaere i en ordbok foerst Lenke til kommentar
Sammeh Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Jeg setter pris på din respons, Brun. Hvis jeg skreiv feil vil jeg gjerne bli rettledet slik at jeg ikke gjør samme feilen igjen. Jeg søkte opp ordet i en norsk ordbok, men jeg klarer ikke helt å forstå hva jeg gjorde feil. Jeg ville satt stor pris på om du ville informert meg "With malice towards none, with charity for all" - Abe Lincoln Lenke til kommentar
Potitius Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Er vel teknisk sett ikke feil da det er synonymt med opplysende, men "belærende" har som oftest ganske negativ konnotasjon, f.eks en "arrogant, belærende tone". Generelt har noe(n) som er belærende mer til hensikt å overbevise enn å bare informere. Når det er sagt så anbefaler jeg Freakonomics av Dubner/Levitt, om mange morsomme og interessante sammenhenger og finurligheter... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 A Short History of Nearly Everything av Bill Bryson. Tråden er feilpostet og blir derfor flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Sammeh Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Takker for svar! Skal se nærmere på begge titlene Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Jeg har nettopp bestilt meg "The Game" av neil strauss, ikke fått den enda. Regner vel nesten med du har lest den, men hvis ikke kan den, utfra det jeg har hørt om den være interessant for deg. EDIT: Kan forresten bli en veldig god tråd dette. Jeg har allerede lyst til å bestille meg de to bøkene som cinesque og potitius anbefaler. Endret 8. august 2008 av Ekko Lenke til kommentar
kthulin Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Dersom du er lei av tom underholdning a la Stephen King/Dan Brown og ønsker noe med mer substans, da har jeg et par anbefalinger som jeg nettopp har lest selv. Tilværelsens uutholdelige letthet - Milas Kundera (første jeg tenkte på da jeg leste OP) Fooles by randomness - Nassim Taleb (en trenger muligens visse basisferdigheter innen statistikk for å få fullt utbytte av denne) Beretninger om beskyttelse - Erik Fosnes Hansen Lenke til kommentar
Sammeh Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 The Game har jeg lest, og jeg fant veldig mye underholdning i den, i tillegg til at jeg lærte en del også. Jeg kan jo forresten tipse dere om boka som satt i gang interessen min for human relations/social interactions; How to win friends and Influence People av Dale Carnegie. Boka er ekstremt lærerik og viste meg nye sider av det å håndtere konflikter, arbeide med folk o.l. Anbefales på det aller varmeste! Lenke til kommentar
cnon Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 "Conversations on the Edge of Apocalypse" av David J. Brown Meget interresant og lærerik bok som jeg kan anbefale alle som liker vitenskap og filosofi. Conversations on the Edge of Apocalypse is a collection of interviews with some of the leading thinkers of our time about the future of the human race, and the mystery of consciousness, from scientific, philosophical and spiritual perspectives. It explores such topics as the future evolution of technology and consciousness, the relationship between science and religion, ecology and human values, altered states of consciousness, the possibility of intelligent extraterrestrial life, psychic phenomena, life after death, and the fate of the human race. Included are contributions from Noam Chomsky,Deepak Chopra, George Carlin, Ram Dass and Rupert Sheldrake. Part scientific exploration and part philosophical speculation, Conversations on the Edge of Apocalypse is a valuable and entertaining resource for our species' survival. Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Thomas L. Friedman - Verden er flat Lenke til kommentar
cathped Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Boka "Dannelse" er interessant og velskriven. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Fyrsten av Machiavelli er en belærende bok som jeg kan anbefale på det alller sterkeste. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Noen kjappe forslag: E=mc² : en biografi om verdens mest berømte ligning av David Bodanis Herzog on Herzog redigert av Paul Cronin Reisen gjennom helvete av Trond Berg Eriksen Har du sagt A, har du sagt A av Madson Pirie The Demon-Haunted World av Carl Sagan Rettferdig krig? av Henrik Syse ... og alle greske tragedier du kan få kloa i. Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg liker å lære, men jeg liker ikke å bli belært. - Winston Churchill Lenke til kommentar
Beneli Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Khaled Hosseini - Drageløperen. For meg var det veldig interresant å lese om hvordan det muslimene levde før Russland og senere Taliban invaderte Afganistan. Lenke til kommentar
MalikB Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 mye å velge i, jeg hadde lest meg opp på herman hesse hvis jeg var deg ( feks. steppenwolf, narcissus and goldmund og demian), velskrevne filosofisk og psykologiske bøker som får deg til å tenke. hvis du er ute etter non-fiction, typ historie e.l kan det være verdt å sjekke ut anthony beevors bøker. stalingrad og berlins fall ga meg mye nyttig informasjon jeg ikke hadde fra før. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 A Short History of Nearly Everything av Bill Bryson. Jeg følger opp den med å anbefale alt av Bill Bryson. Lenke til kommentar
cathped Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 "Helt alminnelig galskap" er lettlesen. Om psykisk helse og diagnosar med cases. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Vil anbefale Tokyo av Mo Hayder. I tillegg til å være ulidelig spennende forteller den mye om Nanking-massakren som skjedde i Kina før WW II. Vet ikke om dette kommer innen dine kriterier, men jeg leser sjelden bøker og fullførte den på 3 dager så det sier vel sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå