Gå til innhold

Side eller center consol?


Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere lagt inn flere poster her i forumet angående kjøp av ny båt, men jeg har ett spørsmål om SC vs. CC:

 

Jeg vet jo sef. at senter konsollen sitter i midten og har plass på hver sin side, og sidekonsollen sitter på den ene siden og gir dermed bedre plass på en av sidene. Men hvorfor er båtene designet på den måten?

Med det så mener jeg at det må jo være en grunn til at det er laget 2 stk. forskjellige design....?

 

Før dere svarer på hva som passer meg best, så kommer jeg med noen fakta om hvilken båt det er snakk om, samt motor, og hva den skal brukes til:

 

Båttype skal være Yamarin, koste under 250.000,- med største motor godkjent for båten. 17-18 fot.

Med dette så regner jeg med at man kun sitter igjen med to typer:

Nemmelig: Yamarin 56SC og Yamarin 56CC

  • Båten vil for det meste brukt KUN til 2 voksne personer. (meg og madammen)
  • Mulighet for best mulig plass forran for soling.
  • Båten vil kun bli brukt til dagsturer (uten overnatting)
  • Viktig med best mulig komfort for 2 stk. personer bak vindskjerm.
  • Litt fiske kan det bli, men da kun med maks 3 personer om bord.

Hvilken av disse typene bør jeg da velge og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CenterConsoll, altså midtstilt.

Har det selv, og er veldig fornøyd med det!

 

Hvis du skal fiske er det jo enda bedre, altså at du kan gå på begge sidene av konsollen.

Jeg vil også tro at midtstilt konsoll vil gi best mulig komfort til dere to bak skjermen.

 

Hvorfor de har tatt designen videre med sidestilt konsoll vet jeg ikke, men da blir det mye mer enn ego-båt, ihvertfall hvis man ser på mindre størrelser.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Men jeg har nå bestemt meg for både båtmerke og motor, men ikke hvilken type....

 

Det står mellom disse tre typene med maks lovlig motorstørrelse:

 

Yamarin med sentrert konsoll

56CC_feature_ritning_tcm35-177311.jpg

Yamarin med sidebasert konsoll

56SC_feature_ritning_tcm35-175004.jpg

Yamarin Bowrider

53BR_feature_ritning_tcm35-176282.jpg

 

Noen fler her som er enig i sentrert konsoll til mine kriterier i første post?

Lenke til kommentar
Hvilken kan du ha størst motor på?

Alle diise typene kan ha maks 100 HK'er.

 

Tror Bowridere'n kan ha 115HK'er... siden den muligens er litt tyngere.....

 

Dette hva JEG mener om disse: (correct me if i'm wrong)

 

Sentrert konsoll:

Kanskje den som ser best ut innvendig.... men det ser ut til at det er mindre muligheter for å boltre seg forran konsollen (med tanke på solseng) Men det er nok den som ser best ut rent visuelt..... ?

 

Sidekonsoll:

Den typen hvor man kan utnytte plassen forran konsollen på en mer effektiv måte. Dessuten så har denne typen stigtrinn fra midten av båten, like forran konsollen, hvis man skal opp på en brygge eller noe fra siden. Bortsett fra at den kanskje ser litt mer "tam" ut rent visuelt, så mener jeg dette er den mest fornuftige løsningen.

 

Bowrider:

Den desidert kuleste båten å se på (utenifra) god komfort til 2 stk. bak vinskjerm og passer perfekt for litt lengre turer. MEN... det ser ut til at dette går på bekostning av plassen forran vinskjerm....? Litt vanskelig å se på bilder... men hvis denne båten er like stor forran vindskjermen som de andre er dette ett klart førstevalg.

 

Hva mener dere?

Dette er altså bare hva jeg tror, så jeg har ikke prøvd noen av disse båtene i praksis....

 

Setter pris på tilbakemeldinger fra noen her som kanskje har disse båtene.... ?

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

skal du sole deg er nok capelli og oceanmaster bedre alternativer.. Ingen av yamarinene du har her har noe særlig liggeplass hvis ikke du tar med puter etc selv :)

 

Din egen oppsumering er i grunn veldig riktig, bowridern har flere sitteplasser, men cc er mye mer oversiktlig og bedre å fiske fra. SC er litt mellom de igjen. Er ingenting som heter "den perfekte båten", så her er det prioriteringer ;)

Lenke til kommentar

det beste du kan gjøre er å dra å se på båtene... ingenting slår det, det er da du kan få se hva som vil passe deg best!

 

personlig ville jeg hatt bowrider, blir bedre komfort med heldekkende vindskjerm, de ser ikke så gale ut med kalesje heller.

Lenke til kommentar

Ville vell egentlig gått for BR selvom den er litt klønete å fiske fra.

Du sitter ihvertfall tørt så lenge kalesjen er på, og det gjør de som du har med deg (så lenge de ikke sitter fremme).

 

Med tanke på soling tror jeg BR blir det beste. Lag til ett bord i midten som kan legges ned, og få noen til å sy en pute til deg, og du har en stoor solseng :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg må innrøme at jeg heller litt mot Yamarin 53 Bow Rider ja....

 

Har nettopp fått ett tilbud på mail:

 

Yamarin 53 BR med båthenger og Yamaha F-100 4-takt (helt ny) for 248.000 ,-

 

I tillegg så tror jeg kallesje og kanskje teakdørk kommer.

Da blir prisen på rundt 270.000,-

 

Er det vanlig eller mulig å prute ned denne summen til 250.000,- hvis man står der med pengene i hånden?

 

Er litt usikker på hvor mye man kan prute på båt seru, og hvor høy avanse dem har dem som selger....

Lenke til kommentar

Selv har jeg denne Bow Rideren, riktignok en eldre modell (2002 tror jeg). Har Yamaha 80hk 4-takter, og båten går ca 33 - 34 knop under gode forhold. Når det gjelder kalesjen, så bruker jeg aldri denne. Dette er en godværsbåt, så kalesjen ligger hjemme og samler støv. Ville kanskje ventet med å kjøpe denne til du ser om det er noe du får bruk for.

 

Solseng er ikke så lett på denne båten. Den er rett og slett for liten, og uten dekk foran er det ikke plass. Muligheten er i såfall benken bak. Synes selv at stolene bak skjermen er veldig behagelige, og det er praktisk med sitteplass foran skjermen til gjester. Med min 80 hk 4-takter, klarer vi å få båten i plan med 7 stykker i (tror ikke jeg har prøvd med flere). Fungerer og fint til litt lek (wakeboard osv).

 

Kan trygt anbefale båten, men den må selvsagt passe til ditt bruk. Pris og pruting kan jeg dessverre ikke gi så mye råd om. Lykke til!

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Selv har jeg denne Bow Rideren, riktignok en eldre modell (2002 tror jeg). Har Yamaha 80hk 4-takter, og båten går ca 33 - 34 knop under gode forhold. Når det gjelder kalesjen, så bruker jeg aldri denne. Dette er en godværsbåt, så kalesjen ligger hjemme og samler støv. Ville kanskje ventet med å kjøpe denne til du ser om det er noe du får bruk for.

 

Solseng er ikke så lett på denne båten. Den er rett og slett for liten, og uten dekk foran er det ikke plass. Muligheten er i såfall benken bak. Synes selv at stolene bak skjermen er veldig behagelige, og det er praktisk med sitteplass foran skjermen til gjester. Med min 80 hk 4-takter, klarer vi å få båten i plan med 7 stykker i (tror ikke jeg har prøvd med flere). Fungerer og fint til litt lek (wakeboard osv).

 

Kan trygt anbefale båten, men den må selvsagt passe til ditt bruk. Pris og pruting kan jeg dessverre ikke gi så mye råd om. Lykke til!

Går den lett opp i plan med 7 mennesker i båten med 80 HK'er?

Og hvor mange knop gjør den ca. med 7 personer i båten?

Lenke til kommentar
Selv har jeg denne Bow Rideren, riktignok en eldre modell (2002 tror jeg). Har Yamaha 80hk 4-takter, og båten går ca 33 - 34 knop under gode forhold. Når det gjelder kalesjen, så bruker jeg aldri denne. Dette er en godværsbåt, så kalesjen ligger hjemme og samler støv. Ville kanskje ventet med å kjøpe denne til du ser om det er noe du får bruk for.

 

Solseng er ikke så lett på denne båten. Den er rett og slett for liten, og uten dekk foran er det ikke plass. Muligheten er i såfall benken bak. Synes selv at stolene bak skjermen er veldig behagelige, og det er praktisk med sitteplass foran skjermen til gjester. Med min 80 hk 4-takter, klarer vi å få båten i plan med 7 stykker i (tror ikke jeg har prøvd med flere). Fungerer og fint til litt lek (wakeboard osv).

 

Kan trygt anbefale båten, men den må selvsagt passe til ditt bruk. Pris og pruting kan jeg dessverre ikke gi så mye råd om. Lykke til!

Går den lett opp i plan med 7 mennesker i båten med 80 HK'er?

Og hvor mange knop gjør den ca. med 7 personer i båten?

Sån ellers, vil jeg si at vi mest sannsynlig har bestemt oss for en 53 Bowrider med Yamaha F-100/Mercury 100 HK'er på. (som er maks for båten)

 

Når vinteren setter inn og båtforhandlere blir desperate for å bli kvitt årets modeller, så skal man ikke se bort fra at jeg får en Yamarin 53BR med Yamaha/Mercury 100HK'er, Teakdørk og kalesje for rundt 250.000 kr.

 

Listepris for båten med Yamaha F-100 er 244.000 kr. + 17.000,- for teakdørk og 8.000,- for kalesje.

Får jeg med en båthenger til en lav pris, så kan jeg altids strekke meg til rundt 260.000 kr for hele pakka.....

Lenke til kommentar
snip

Går den lett opp i plan med 7 mennesker i båten med 80 HK'er?

Og hvor mange knop gjør den ca. med 7 personer i båten?

Man må jobbe endel for å få den i plan med så mange i, men seks personer er ikke noe problem. Vil tro at med 100 hk går dette greit.

Okay.

 

Uansett så blir det 100HK'eren som blir aktuell for meg/oss.

 

Selv om vi sikkert aldri kommer til å være fler enn maks 4 i båten (90% av tiden vil det kun være 1-2 stk.) så har jeg hørt fra folk rundt omkring at en båt med størst mulig motor er mye lettere og selge etterpå. Dessuten så bruker den også mest sannsynlig mindre drivstoff, da motoren "sliter" mindre for å holde farten oppe. Koster heller ikke all verden og gå fra en 80 til 100HK'er.

 

Hvis økonomien hadde vert så stram at jeg måtte velge en mindre motor for og få råd, så haller jeg heller gått for en mindre båt, fremfor mindre motor.

 

Jeg er en person som egentlig ikke en gang trenger 17-18 fot, men siden jeg er den typen som hele tiden blir fristet til å velge ditt og datt ekstra, så gå summen fort opp rundt 50.000 kr.

 

Men får jeg ett godt tilbud på rundt 250.000,- for en Yamarin 53 Bowrider (17 fot) med Yamaha F-100 4-takt, teakdørk og kalesje, samt båthenger, så slår jeg til.

 

Men er klar over at jeg da kanskje må strekke meg opp mot 260.000,-. Men thats it.

 

Da mener jeg selv at jeg har en fullkommen båt til mitt bruk.

Selfølegelig kunne jeg kanskje tenkt meg en Daycruiser på rundt 20 fot, men da blir prisen en helt annen. Man nermer seg da kjapt 500.000 kr. uten å blunke.

Tvinger jeg meg selv til å stikke fingeren litt ned i jorda, så kommer man fort på at man da kjøper en båt som ser veldig bra ut og som er en del større. Men man får også desto høyere forsikring og ikke minst kjøpspris. For ikke å snakke om drivstoffutgifter etc etc.

 

Dette er en båt jeg har lyst på, men som jeg rett og slett ikke trenger over hodet.

 

Jeg skal ha en båt jeg kan ta meg en tur på sjøen med i godvær. Bading fra båt/fiske samt søndagsturer.

Dette trenger man ikke en dyr daycruiser til.

 

Skulle jeg først ha bruk for en båt med overnattingsmuligheter, så hadde jeg nok uansett valgt en større båt enn 20 fot. Da hadde det nok heller blitt en snekke av en eller annet slag.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

hei, vurder oceanmaster . har selv en slik båt. fantastisk sjøbåt som går veldig bra. har 140 hk på hekken. var 8 voksene ombord da gikk den rett i plan og holdt innponerende 32/33 knop

 

båten ser ganske tøff ut også og har sove muligheter i tillegg.

båten er ganske rimlig i forhold til sine andre konkerenter.

Lenke til kommentar

Hei igjen GigaFlow.

 

Ser nå at du heller mere mot bowrider enn første utgangspunktet ;)

 

Så da kan du jo også sjekke ut Bella 530 excel da.. fås også med mercury F115 4-takt til rundt 230høvdinger. De er standard med puter bak og trekk til stoler, hydr.styring, kallesje og fabrikkmontert 97liters tank og seff lanterner.

 

Putesett foran koster ca 5000.- Bautrekk ca 2000.-

 

Har jo denne selv vi og er meget godt fornøyd.

 

Og ja selfølgelig kan du prute hos forhandler. Spessielt i disse økonomiske tider.

Prøv å prute med eks putesettet foran, kjøp solsengen selv evt, eller prute på en stålpropell.

 

Desuten er bellaen også noe større, blantann sertf. for 6 pers

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
hei, vurder oceanmaster . har selv en slik båt. fantastisk sjøbåt som går veldig bra. har 140 hk på hekken. var 8 voksene ombord da gikk den rett i plan og holdt innponerende 32/33 knop

 

båten ser ganske tøff ut også og har sove muligheter i tillegg.

båten er ganske rimlig i forhold til sine andre konkerenter.

Denne båten ser jeg ligger ganske høyt i pris.

Kanskje ikke i forhold til hva man får, men i følge de nettsidene jeg har sett, så har denne en startpris på godt over 250.000 kr. Gjennkjøpsverdi er vel også noe dårligere på denne i forhold til en Yamarin?

 

Hei igjen GigaFlow.

 

Ser nå at du heller mere mot bowrider enn første utgangspunktet wink.gif

 

Så da kan du jo også sjekke ut Bella 530 excel da.. fås også med mercury F115 4-takt til rundt 230høvdinger. De er standard med puter bak og trekk til stoler, hydr.styring, kallesje og fabrikkmontert 97liters tank og seff lanterner.

 

Putesett foran koster ca 5000.- Bautrekk ca 2000.-

 

Har jo denne selv vi og er meget godt fornøyd.

 

Og ja selfølgelig kan du prute hos forhandler. Spessielt i disse økonomiske tider.

Prøv å prute med eks putesettet foran, kjøp solsengen selv evt, eller prute på en stålpropell.

 

Desuten er bellaen også noe større, blantann sertf. for 6 pers

Bella 530 Excel er etter hva jeg kan se 5-10 cm. lenger enn Yamarin 53 BR. Dette er selfølgelig litt... men ikke så veldig avgjørende for meg.

 

Jeg tror nok jeg kan prite på putesett etc etc. på Yamarin også... ?

 

Dessuten (som jeg også svarte Spider) så tror jeg nok gjennkjøpsverdien er bedre på en Yamrin, da denne båten er mer "populær" enn andre.

 

Men bortsett fra det så ser det ut til at det er flotte båter begge disse som blir anbefalt.

 

Hvis jeg skulle velge noe annet enn Yamarin, så synes jeg Askeladden stiller sterkest.

Askeladden 535 Bowrider fåes med Teakdørk, kallesje, vanntank, håndusj etc. som standard. Men da er sef. prisen også høyere. Askeladden virker som en mer påkostet båt enn Yamarin (mulig jeg tar feil)

Noen her som vet hvor man finner prislister på Askeladden 535 Bowrider på nett?

Lenke til kommentar
Bella`n er også bredere enn yamarin. og Skarpere v-bunn.

Her er nå liste fra boat.no på askeladden 535 BR http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=51706&mid=96099

Ok...

 

Over 300.000 for askeladden 535 Bowrider er jo litt latterlig.

Sååå mye "kulere" er den ikke.

 

Så Askeladden er nok utelukket hvis dette stemmer.

 

Der ingen tvil om at Bella er en god båt.

Men siden jeg er ganske "fersk" når det gjelder båtfronten, er det litt behagelig å velge Yamarin med Yamaha motor, når dte gjelder service/reparasjoner etc etc.

 

Så det blir nok vanskelig å vippe meg av Yamarin-pinnen... hehehe.

 

Eneste mulighet må være Finnmaster 5300.

Denne båten koster veiledende 220.000 kr. med største motor. Altså 24.000 mindre enn Yamarin 53BR(!)

 

Men da tenker jeg.... Hvorfor??

Er det båtenes svar på "Lada" eller er standardutstyret så bedregelig at grunnprisen er så lav?

 

Finnmaster er så absolutt ett alternativ til Yamarin... men vil gjerne at noen kyndige her forteller meg hvorfor Finnmaster er så mye billigere..... ?

Lenke til kommentar
Så det blir nok vanskelig å vippe meg av Yamarin-pinnen... hehehe.

:p

 

Eneste mulighet må være Finnmaster 5300.

Denne båten koster veiledende 220.000 kr. med største motor. Altså 24.000 mindre enn Yamarin 53BR(!)

 

Men da tenker jeg.... Hvorfor??

Er det båtenes svar på "Lada" eller er standardutstyret så bedregelig at grunnprisen er så lav?

 

Finnmaster er så absolutt ett alternativ til Yamarin... men vil gjerne at noen kyndige her forteller meg hvorfor Finnmaster er så mye billigere..... ?

Da hadde jeg hvertfall lagt lagt pengene i bella`n som da blir midt mellom de i pris. (standardutstyrt)

 

For finnmaster er da, en del lettere, mye smalere, mye flatere skrogvinkel.

Finish i plast/gelcoat er vist nok god, men har hørt den er litt dårlig sammenskrudd. At den startet å "knirke" etter en stund og måtte etterskrues med jevne mellomrom.

Har jeg hørt

 

Ser jo også konsollene, er relativt "billig" utformet/utseende

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...