Gå til innhold

Kritikk på hjemmelaget design

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok en del jobb som skal til før dette kan anses som "okey". Ikke for å være slem,frekk eller andre ting, men jeg syntes jeg må være ærlig.

Har du designet det opp i Photoshop først, eller bare lagd det direkte i HTML og CSS?

Lag deg et design som du er fornøyd med i Photoshop først, også koder du deretter. Logoen din kan du revurdere, da den oser "en liten dæsj med gradient, og litt glow her, og kanskje litt der også".

Prøv også å bytt font. Fonter som er populære idag er Neo Sans og Century Gothic.

Ellers ser HTML og CSS-en kodemessig grei ut. Prøv å unngå dette:

<br><br><br><br><br><br><br><br><br>

Og en ting til:

<div class='maintext'> blablablabla </div>

Ser du noe som mangler her?

Fasit:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
<p></p> tagger! ALL tekst skal inn i <p> tagger. Om det er en overskrift, er det <hx> tagger. (h1, h2, h3 osv)

Lykke til! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Nå er jeg bare en liten nybegynner på nettsideutvikling, men jeg tror jeg har noen gode tips å komme med. Det første jeg vil anbefale er å starte helt fra bunn med (X)HTML-kode. Skriv denne kildekoden med god semantisk struktur og ikke tenk i det hele tatt på utseende. Pakk inn overskrifter med hX-elementene og tilsvarende for avsnitt og lignende. Del så hele innholdet inn i div-sekvenser for å tydeliggjøre budskapet. Prøv og se for deg at det ikke eksisterer noen CSS-teknologi: Hvordan kan du da presentere best?

Når du så er ferdig med å lage innholdet, kan du begynne å tenke på design. Ha hele tiden tankesettet klart om at HTML ikke skal måtte endres for å få forandret utseendet (selvfølgelig unntak er jo elementklassifisering).

Lenke til kommentar
Dette nettstedets overordnede formål, er å informere og utdanne leserne, om alle truslene som eksisterer på Internett.

Jeg er litt usikker på om html teknikkene dine er gode nok til å lage en nettside fra scratch med en slik målsetning. Artiklene dine er tekniske, og utgir seg for å ha gode grunnleggende kunnskaper om kommunikasjonstekniker på Internett: Da bør du beherske grunnlegende html.

En teknikker trenger ikke være grafisk designer. Han er typisk ikke særlig dreven på grafisk design i det hele tatt. Du bør forsøke å gjøre siden din lettlest, noe den desverre ikke er nå.

Markup

Valider kildekoden med:

http://validator.w3.org/

Din side her:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...ine&group=0

Du vil lære mye ved å lese de tilbakemeldingene i kombinasjon med språkdefinisjoene. Jeg gidder ikke skrive om de feilmeldingene du får der, da validatoren gir deg all den informasjonen du egentlig trenger.

En navigeringsliste burde være en uordnet liste som du formaterer i CSS.

Du benytter enkle og dobble gåseøyne til attributter, hvorfor det?

h1-h6 markerer overskrifts nivå, ikke skriftstørrelse. Du har for eks. h5 men ikke h4.

Lesbarhet

Du har lite avstand mellom linjene.

Du må nok jobbe litt med presentasjon eller formaterings strukturen din, slik at du oppnår en mer tabel liknende struktur, samt at formateringen er konsekvent.

Boksene på forsiden står bulter i hulter. Sett boksene på linje horisontalt. Det holder om overskriftene står på linje.

Du har varierende avstand mellom overskrift og tekst for sakene dine på forsiden. Formatering burde være konsekvent.

Du burde flytte annonsen til høyre på artiklene dine, slik at teksten kommer først. Jeg så ikke teksten til venstre før jeg hadde lest ett stykke. Du kan med fordel gi reklamen en ramme også, slik at det blir ett tydeligere skille mellom innhold og reklamen.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...