Gå til innhold

switch før trådløs router?

Anbefalte innlegg

Jeg har fiberoptikk inn i hjemmet, sentralen til denne i underetasjen. Da jeg benyttet min Linksys WRT54G trådløse router i underetasjen fikk jeg svake signaler trådløst i hovedetasjen. Jeg har nå forsøkt å sette opp en switch som fordeler signaler kablet til diverse rom i huset, for deretter å sette opp routeren i et av rommene i hovedetasjen.

Dette fungerer kun dersom BARE routeren er tilknyttet. Kobler jeg på stasjonær PC på annet rom får jeg melding om at jeg er tilkoblet uten å få internettforbindelse (utropstegn over ikonet).

Er dette en dårlig/umulig løsning? Hvordan bør jeg sette dette opp og må jeg evt. bytte ut switch/router? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville prøvd og bare flytte ruterne til den midterste etasjen eller rommet som ligger mest midt i huset, jeg vet det kanskje kan se litt stygt ut med en nettkabel strekt så langt men kanskje vis du kjøper en litt lang en kan du legge den litt skjult inntil listen på veggene eller skjult under trappen og så bare plassere rutern litt godt gjemt.

Dette jeg gjorde for jeg fikk litt svake signaler i øverste etasje.

Lenke til kommentar

Switchen deler ikke ut IP adresser og må i tilfelle plasseres etter ruteren hvis du skal koble flere enheter til switchen.

En switch gir deg flere porter til å sette inn kabler men ikke IP addresser slik som en ruter.

Derfor bør du sette inn en lengre kabel til ruteren som donnieakalefty sier.

Eventuelt sette opp et aksesspunkt i andre etasjen som formidler signalene videre fra ruter i 1 etasje.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

takker for svar. Har lagt skjult nettverk i huset med felles "knutepunkt" (stikk) ved hovedsentralen slik at jeg kan velge hvilke punkter som skal ha tilgang. Da skjønner jeg at jeg må kjøpe et aksesspunkt i hovedetasjen for å få signaler der. Er dette forresten det samme som å benytte 2 routere? (en for å fordele signaler og en for å gi trådløst nett?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du skal jo til vanlig bare trenge 1 ruter i huset med mindre du har et stort hus eller som du har gjort stappet rutern nederst i huset så ikke hele huset får kontakt.

Det du må gjøre da er og kjøpe en ny ruter som du da setter litt mer sentralt så du får trådløst nett utover hele huset, så du trenger 1 ruter og 1 nettverks kabel i ønsket lenge i forhold til hvor du vil sette den nye rutern.

Er ikke sikker om du bare kan ha ruter nr 2 (den du skal kjøpe) bare stående stille og koble den til trådløse nettet du allerde har satt igang.

Noen måneder siden jeg satt opp flere rutere via samme nett så jeg husker ikke alt i hodet lenger.

Lenke til kommentar

Problemet er knutepunktet (hvor routeren må stå for å fordele kablet til resten av huset) som ligger i underetasjen hvor det er relativt tykke murvegger som hindrer spredning av trådløse signaler. Jeg har tilgang til til kablet punkt i hovedetasjen hvor jeg kan sette opp en router/aksesspunkt. Er det mye plunder å få disse til å "snakke sammen"? Regner med at router nr. 2 skal knyttes til en av utgangene på router nr.1?

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nei det enkleste er og bare trekke 1 kabel fra boks 1 til boks 2 så er du oppe og går.

Dette jeg pleide gjøre når jeg fikset det for folk.

Har satt opp sånne som har tykke murvegger i nederste etasje og skulle ha signalet i alle etasjene. Jeg bare kjøpte en lang kabel og skjulte kabelen under trappen så den var mest lite synlig så de skulle slippe og se den.

Det skal være veldig lite plunder for at de skal "snakke" sammen.

Lenke til kommentar
Problemet er knutepunktet (hvor routeren må stå for å fordele kablet til resten av huset) som ligger i underetasjen hvor det er relativt tykke murvegger som hindrer spredning av trådløse signaler. Jeg har tilgang til til kablet punkt i hovedetasjen hvor jeg kan sette opp en router/aksesspunkt. Er det mye plunder å få disse til å "snakke sammen"? Regner med at router nr. 2 skal knyttes til en av utgangene på router nr.1?

Takk igjen

Hvis du får ruter gjennom fiberleverandør kan du jo sjekke med de angående AP.

Evetuelt bestille et av samme merke som ruter selv om det ikke skal være nødvendig.Det gir muligens en bedre forklart guide på oppsettet av AP på nettet hvis du bestiller av samme leverandør.

Vurdert å strekke kabelen fra underetasje og utvendig på huset slik at ruter står i mellom etasjen?

Lenke til kommentar

Har tenkt tanken, men tror det blir enklere å sette en router nr.2 i hovedetasjen. Det er lagt opp tilknyningspunkter for tv og data 6 steder i huset, 3 i underetasjen og 3 i hovedetasjen. Stikk hvor jeg kan velge hvilke punkter jeg ønsker å ha tilknyttet er ved inntaket(El., tele og data samlet på ett sted)

Om jeg skal sette routeren et annet sted blir det mye kabling og sikkert ikke mye billigere enn å kjøpe en maken linksys som jeg har til ca. 500,-.

Takk for mange gode innspill. Jeg skal forsøke med lik router som jeg har og gi sit.rapp. når det er på plass (eller kanskje flere spørsmål når jeg ikke fikser det...) ;)

Endret av merce01
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du får legge ut noe svar eller spørsmål når du har funnet ut hvordan det gikk.

6 dataer ja, det vakke lite nei, mange i huset kanskje? har 3 selv men 2 av de er bæbare som jeg egentlig aldri bruker for jeg syns de er så trege de er jo 5 og 3 år gamle så.

Ja en ruter til 500 er kanskje bedre enn og måtte trekke kabler rundt overalt da spessielt om det blir like dyrt.

Lykke til

Lenke til kommentar

he he :D Har nok ikke 6 maskiner i huset nei - det er nok en divisjon eller to høyere enn den jeg befinner meg i. Har kun lagt klart for tv og data-uttak 6 steder i huset. Tenkte at det kunne være like greit å ha mulighet til tv/data på barnerom, tv-stue, mulighet for å bytte tv-plassering og ikke minst muligheten for å streame musikk til stereo-anlegget.

Ellers kan det jo nevnes at stasjonær PC er tilårskommen og bærbar tilhører jobben...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ah leste det litt feil da beklager.

ja det er utrolig smart og ha mulighet for tv og internett flere steder i huset.

Har selv tv på rommet mitt nå og 2 tv-er til og det er kjempe greit for da kan jeg liksom se på det jeg ønsker uten at resten av fammilien klager på at jeg ser på Discovery channel.

Det er greit og litt ekstra utakk når flere i fammilien skulle internett.

Trådløst er og anbefale for da slipper du så mange ledninger og sånt.

On topic:

Men som sakt trekk en litt lenger kabel så ruteren havner midt i huset så får du kanskje dekt mesteparten av huset ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...