Gå til innhold

Kjøpe nytt trådløst kort til Ubuntu Hardy Heron (8.04)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Routeren kan ha noe og si utrolig nok. En kompiss av meg ville sjekke ut Ubuntu, og fikk problemer med ustabilt nett + at det er en forsinkelse når han åpner sider i firefox på 1 til 3 sekund. Han fikk testet laptoppen hos en annen kompiss, og der fungerer alt perfekt. Det er en Linksys router, men jeg husker ikke hvilken modell.

Lenke til kommentar

ikke direkte problem.

det som er at når du installerer ubuntu så må du ha internettkabeln koblet til, og når du har installert ubuntu så må du ta oppdatering for den finner driveren til det kortet og installerer det.

for i gamlere ubuntu finner den driveren uten update.

men i nyeste ubuntu må man bare ta update så laster den ned driveren og fikser resten for deg selv ;)

er easy!

Lenke til kommentar

Da vil det jo ikke funke for meg da :nei:

Har ikke mulighet til å koble til noen nettverkskabel, så alt må skje trådløst.

Om kortet da trenger en oppdatering før det skal virke så får jeg jo ikke lastet ned oppdateringen.

Om det virkelig ikke finnes noen stabile kort til Ubuntu 8.04 gidder jeg ikke engang å innstallere det. Da får jeg holde meg til XP og vente på neste versjon av Ubuntu.

Lenke til kommentar

Kjøpe dette Intel kortet da?

Dette står det på help.ubuntu.com (linken din)

Works perfectly on a fresh Ubuntu 6.06 (Dapper) installation. On older versions, works if you manually install the ipw3945 module (from ipw3945.sf.net), the ipw3945 daemon and the ipw3945 firmware ucode (requires ieee80211 kernel support). Not detected at all on my system. [b]Automatically detected and correct drivers loaded on Edgy, Gutsy and Hardy.[/b]

Bekymrer meg dog stort over rekkevidden til kortet, da det ikke er særlig til antenne på denna her.

Lenke til kommentar
Kjøpe dette Intel kortet da?

Dette står det på help.ubuntu.com (linken din)

Works perfectly on a fresh Ubuntu 6.06 (Dapper) installation. On older versions, works if you manually install the ipw3945 module (from ipw3945.sf.net), the ipw3945 daemon and the ipw3945 firmware ucode (requires ieee80211 kernel support). Not detected at all on my system. [b]Automatically detected and correct drivers loaded on Edgy, Gutsy and Hardy.[/b]

Bekymrer meg dog stort over rekkevidden til kortet, da det ikke er særlig til antenne på denna her.

Dette ser ut som det samme som min samboer har i sin HP pavillion dv2130 laptop. Fant ut at 8.04 automatisk bruker frie drivere som er nytt for versjonen da ubuntu tar ibruk lukkede drivere i forrigående versjoner. Min samboer kjører ubuntu 7.10 på grunn av de dårlige driverne.

Edit: Det intelkortet du har funnet ser mest trolig ut som et Laptop-kort.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
aha. må si du suger noe jævli ned å finne nettverkskort som er kompatibel til linux hviss du har googla i to dager. jeg googla EN gang nå og fant. http://www.linuxemporium.co.uk/products/wireless/

The RT2500 chipset performs well and is supported fully by Ubuntu, Debian Etch, and SUSE 10.2 - just as it appears to have been discontinued. It's well worth using if you can find some old stock cards using this chipset. Our stock of these has been exhausted, but if we can find more of either PCMCIA or PCI versions, we will snap them up.

The PCI and PCMCIA versions will run 'out-of-the-box' on Ubuntu 5.10, 6.06, 6.10, 7.04, 7.10, 8.04 and Debian Etch. (click here for documentation); the rt2570 version of the USB stick also runs on an up-to-date Ubuntu 5.10, 6.06, 6.10, 7.04,7.10 and 8.04

Legg spesielt merke til uthevet tekst. Jeg har dette chipsettet i mitt trådløskort, og det fungerer ikke som det skal. Så hva skal man da stole på?

Lenke til kommentar

To kvelder ;)

To kvelder med kompiser på besøk ;)

To kvelder med kompiser på besøk og med film på Tv'en ;)

Dvs ca 2 timer.

Må innrømme at jeg allerede har vært inne på den siden, men leste den visst ikke.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Uansett hvilket kort du bestemmer deg for, så vil det alltid være folk som rapporterter om feil i ubuntu 8.04. Det virker som det er 97% som rapporterer om feil, mens det er bare 3% som faktisk rapporterer at det fungere på et kort. Det jeg sier at det er vanskelig å se hvilke kort som fungerer da alle rapporterer problemer og ikke om de fungerer.

Hvis jeg skulle kjøpt meg et nytt PCI trådløstkort i dag så ville jeg vært muligens enda mer usikker trådstarter.

Lenke til kommentar

Tha, tenkte nå at jeg skulle kjøpe det Edimax 54 Mbps Wireless PCI kortet fra siden nettop sist linket til. Men jeg er svært usikker på om jeg faktisk skal gidde å bruke penger på det.

Etter alt det jeg har sett og lest så virker det som om Ubuntu 8.04 ikke liker trådløst nett uansett om selve kortet er støttet eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...