Lakus Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Har innstallert Ubuntu 8.04.1 på maskina nå, eneste problemet er at nettet går sakte. Det får kontakt med nettet, og jeg kan surfe osv. Problemet ligger i det at det ikke går mer enn 1mb/s. Etter googling og spørsmål her på forume har jeg komemt frem til at kortet mitt ikke virker i Ubuntu. Og om jeg hadde fått det til å funke ville det vært veldig ustabilt. Så jeg har bestemt meg for å bruke noen få kroner på att nytt trådløst nettverkskort. Da selvfølgelig ett kort som fungerer brilliant i Ubuntu. Kan bruke opp til ca 500kr. Men kan det at routeren er en Linksys også spille inn på resultatet? Trenger iallefall et trådløst kort som fungerer fint i Ubuntu 8.04. Håper på litt hjelp. Endret 7. august 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) C-NET CWP 854 https://prisguiden.no/product.php?productId=60217 Endret 7. august 2008 av Ethernet Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 C-NET CWP 854 https://prisguiden.no/product.php?productId=60217 Har du spist sopp eller? Jeg kjører 7.10 på grunn av de ustabile driverne til det kortet. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Den er rett ut av boksen på 8.04 De fungerte ikke i 7.10, med mindre du brukte ndiswrapper, men i 8.04 er det ut av boksen Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 hmmm..sikker på at du har dette kortet? https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/l....22/+bug/134660 Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Bruker denne: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:670401;r:pg Fungerer helt fint med ubuntu 8-04. Endret 7. august 2008 av Gaute65 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Da er vi med andre ord ikke en engang en centimeter nærmere. Det første kortet er det masse tull med, og det andre er USB. Leter etter ett internt PCI kkort som kan fungere med absolutt minimun med fiksarasjoner. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 jeg har dette kortet: http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=134471 kjører linux mint 5 og det funker som bare juling. har hatt ubuntu 7.04 og 8.04 og kortet funket på dem og Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ja, kortet jeg anbefalte støttes i 8.04 https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t850523.html Daniel. Jensen? De har jeg hatt problemer med Lenke til kommentar
1915 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 jensen er bra. har hatt mitt kort i 4 år nå. funker like bra enda. så er bare tull at det er problemer. jeg har aldri hatt problemer med det. så hva har du hatt problemer med det da ? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg har vel ikke hatt samme kort som deg. Tror muligens jeg hadde USB og, men flere av mine kamerater hadde samme som meg og det var det jo bare tull med det. Chipsettet er sikkert ikke det samme som i ditt. Ganske sikker på at jeg hadde USB Lenke til kommentar
1915 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 akkurat. usb er ikke halvparten så bra som PCI kort som jeg har. så der tar du litt feil og si at du har dårlig erfaring med jensen. jensen er bra. men har vært borti mange usb nettverkskort og ingen av dem har vært noe å skryte av. så få deg pci gutt. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Blir jo ikek noe klokere av denne tråden heller ser det ut som. En person mener det fungerer, og en annen person kommer og sier nei. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Leste litt om det CNet kortet tidligere linket til her, og det virker som et solid valg mtp Linux. Hvordan er mulighetene til å få to harddisker til "å se ut som en" i Linux/Ubuntu? Planlegger nemlig å kjøpe meg to disker til på 750GB hver hvor jeg skal legge inn DVD'ene mine, litt dritt da å måtte splitte samlinga over to disker. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Leste litt om det CNet kortet tidligere linket til her, og det virker som et solid valg mtp Linux.Hvordan er mulighetene til å få to harddisker til "å se ut som en" i Linux/Ubuntu? Planlegger nemlig å kjøpe meg to disker til på 750GB hver hvor jeg skal legge inn DVD'ene mine, litt dritt da å måtte splitte samlinga over to disker. Gi meg din guide for kompilering av drivere av nyeste RT2X00_pci drivere når du har fått kortet da Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hvorfor skal du selv kompilere driverne? Det kortet skal være støttet i 8.04! Og trådstarter: Jeg tror kortet bare støtter WEP (usikker), så det er noe å ha i tankene før du kjøper det. @Danielsm: Jeg har Airlink 6011 og Jensen Air:Link 7554 liggende her. Kameraten min har Air:Link 83300. Joda, vi har fått de til å fungere, men de er så absolutt ikke ut av boksen (ikke PCI kortene heller). Sittet myyye med ndiswrapper for å de til å fungere. Så JEG har ingen god erfaring med Jensen, og det kan jeg si uten å snakke på vegne av dere andre. Og om du bruker Linux Mint og, så er kan det godt hende det har vært enklere for deg. Men basert på min erfaring, og trådstarter ber om et enkelt kort, så anbefalte ikke jeg et jensen kort. Og du trenger så absolutt ikke hisse deg opp, jeg skrev ikke annet enn "Daniel. Jensen? De har jeg hatt problemer med". Og det du sier med at USB ikke funker er også tull, RT73 chipset har jeg på en wireless device, rett ut av boksen. Samt de stickene med Atheros chipset er UT AV BOKSEN. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Buglista er uenderlig lang på ralink-kortene etter 8.04 da de gikk fra å bruke eksempelvis rt2500_pci (7.10) driveren til rt2X00_pci (8.04) driveren. Som jeg posta i tidligere i denne tråden: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/l....22/+bug/134660 Denne kan ikke overses!! Jeg har også en Jensen Airlink 7554 liggende som ikke er støttet ut av kjernen på en fresh 8.04 innstallasjon, men fungerer utmerket i 7.10 (ser dere trenden?). Stakkars trådstarter som får så mange ulike svar. Jeg har hatt det Cnet-kortet siden ubuntu 6.06 og driverne har vært godt støttet (av kjernen) helt til 8.04 kom ut da driverne ble skrevet om/endret. @Ethernet: Kan ikke skjønne at disse kortene fungerer hos deg hvis du ikke har lagt inn driverne manuelt eller det har kommet en helt ny oppdatering som jeg ikke har fått med meg. Som jeg har sett så har de fleste med Cnet-kortet rapportert om en signalreduksjon og en hastighetsreduksjon (kommer ikke over 40 kb/s og tilkoblingen står på 1mbs). Jeg prøvde ulike småe hotfixer for dette problemet men fikk aldrig den samme stabiliteten som tidligere versjoner av ubuntu. Det ser ut som den eneste muligheten for å få stødig drivere er å laste ned de nyeste fra serialmonkey, blackliste den driveren som kjører som standard og kompilere og legge til de nye driverne manuellt. Endret 8. august 2008 av Marsan Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Synes litt synd på meg selv her ja, får jo aldri noe nytt kort Edit: Jeg mener, hvor vanskelig kan det være å finne et kort som faktisk fungerer? Endret 8. august 2008 av Lakus Lenke til kommentar
1915 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Gjør som jeg sier eller så kan du jo bare drite i trådløskort hviss du ikke blir fornøyd med det folk her serverer deg. har nevnt et kort lengre opp som jeg har hatt i 4 år og har ALDRI hatt problemer. er et PCI kort. usb er kjent for å ikke være noe bra. kjøp deg pci for guds skyld!!!! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Når var det din frustrasjon over de andre skulle begynne å gå utover meg? Og jeg har jo allerede sagt at USB kort er utelukket. Hvor vanskelig er det egentlig å finne et kort som fungerer i Ubuntu 8.04? Om du sier du har testet det i 8.04 og det gikk fint tar jeg deg på ordet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå