daniel07 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hei Mulig dette er et ultra teit spørsmål, men som ny sykkelist og etter å ha lest endel innlegg her så lurer jeg på hva som har mest å si for rullemotstande (primært på landeveis sykkel) av dekkene og felgen? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Dekket har helt klart mest å si for rullemotstanden. Den eneste formen for motstand du får av felgen er luftmotstand. Dekkets mønster har derimot direkte kontakt med underlaget og motstanden her er flere ordensstørelser over luftmotstanden felgen vil gi. Når det gjelder mønstervalg så gir grove mønster bedre tak på grus og løst underlag men også størst rullemotstand. Lenke til kommentar
daniel07 Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 takk for det.. hvorfor er det da så viktig med gode felger. (ikke de billigste) Lenke til kommentar
Luftvaffel Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Dekket har helt klart mest å si for rullemotstanden. Den eneste formen for motstand du får av felgen er luftmotstand. Dekkets mønster har derimot direkte kontakt med underlaget og motstanden her er flere ordensstørelser over luftmotstanden felgen vil gi. Når det gjelder mønstervalg så gir grove mønster bedre tak på grus og løst underlag men også størst rullemotstand. Det er faktisk feil. Og det var godt spurt forresten, for dette er et spørsmål man kan angripe på flere måter! Grunnen til at jeg sier det er feil, er at det ikke alltid er rett. Hvis man sykler på landeveissykkel med dårlige og eller gamle/slitte kulelagre, kan faktisk dette sinke deg mer enn du skulle tro. Og mer enn dårlig/bra dekk. Husk at mye av friksjonen oppstår akkurat her, og derfor er det her problemene med enkelte sykler ofte finnes. Dekktrykket har også mer å si enn dekkvaliteten. Jeg har funnet ut at hvis jeg sykler 30km med 100psi i dekkene, så bruker jeg 5 min. mer enn om jeg kjører på 120psi foran, 130psi bak. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) takk for det..hvorfor er det da så viktig med gode felger. (ikke de billigste) Gode felger = Stive - god kraftoverføring fra deg til sykkelen(hjulene) Edit: Finnes ingen teite spørsmål Endret 7. august 2008 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Grunnen til at jeg sier det er feil, er at det ikke alltid er rett. Hvis man sykler på landeveissykkel med dårlige og eller gamle/slitte kulelagre, kan faktisk dette sinke deg mer enn du skulle tro. Hvis man har firkantede felger så er det også et hinder. Men du har rett, jeg var veldig lite spesifikk og gikk ut fra nye felger og dekk. Lenke til kommentar
daniel07 Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Hmmmm, det jeg tror var meningen med mitt spørsmål var! ved kjøp av ny sykkel er det viktigste med gode hjul (felg), eller kan gode dekk (koster litt mindre) veie opp for litt dårligere felger!!!!!!!!! vet det bli litt uklart, men hva er viktigst dekk eller felg! Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Helt klart felgen som har mest å si. Dekket blir slitt etterhvert og må byttes ut av og til, mens felgen har du gjerne så lenge du har sykkelen. For å si det sånn, så vil ikke dekkene som sitter på sykkel, ha noen som helst betydning for hvem sykkel jeg skulle valgt. Dessuten, er det så stor forskjell fra et dekk til et annet på en racer? Er vell for det meste bare forskjell på vekt og punkterings-sikkerhet? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Så en test tatt av continental, der viste det seg at du måtte tråkke 10w ekstra for å holde en fart på 30 km/t iforhold til det beste dekket... Btw, Continental GP4000(S) er iallefall et utrolig bra dekk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå