Gå til innhold

Kamera +utstyr ranet på ferie. hvilken rettigheter har man?


Anbefalte innlegg

Jeg trodde også det var slik, men jeg ringte If og forhørte meg om dette spesielt, og det var maks 5.000 i erstatning, selv om sykkelen står låst fast i veggen i lukket bod uten innsyn (bak to låste dører), på lik linje som om jeg skulle låst den utenfor Oslo S. Hvis jeg derimot har et par ski til 25.000 stående i samme boden, blir disse dekket fullt ut (-egenandel).

 

Alternativet blir en egen sykkelforsikring, som alene koster mer i året enn innboforsikringen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde også det var slik, men jeg ringte If og forhørte meg om dette spesielt, og det var maks 5.000 i erstatning, selv om sykkelen står låst fast i veggen i lukket bod uten innsyn (bak to låste dører), på lik linje som om jeg skulle låst den utenfor Oslo S. Hvis jeg derimot har et par ski til 25.000 stående i samme boden, blir disse dekket fullt ut (-egenandel).

 

Alternativet blir en egen sykkelforsikring, som alene koster mer i året enn innboforsikringen!

Vurdert å bytte selskap, evt true med det? ;-)
Lenke til kommentar
Jeg trodde også det var slik, men jeg ringte If og forhørte meg om dette spesielt, og det var maks 5.000 i erstatning, selv om sykkelen står låst fast i veggen i lukket bod uten innsyn (bak to låste dører), på lik linje som om jeg skulle låst den utenfor Oslo S. Hvis jeg derimot har et par ski til 25.000 stående i samme boden, blir disse dekket fullt ut (-egenandel).

 

Alternativet blir en egen sykkelforsikring, som alene koster mer i året enn innboforsikringen!

 

 

Overraskende at If... ikke følger med i timen.

Selskapet jeg jobber i gjør det slik jeg skriver. Det gjør også de to andre selskapene som vi leser vilkårene til hele tiden :-)

Vi forsikringsselskaper sammenligner fortløpende vilkårene slik at man har nogenlunde like betingelser.

 

Sykkelforsikring er litt spesiellt siden det må anses som et nødvendig onde. Det er historiskt dårlig økonomi å selge sykkelforsikring.

Lenke til kommentar

Treningssykkelen min setter jeg aldri fra meg utendørs uansett, så jeg får heller ta sjansen på at ingen tar seg inn i boden. I byen bruker jeg en 30 år gammel sak der affeksjonsverdien er større enn pengeverdien:)

 

Det ble mye off-topic det her, men for Aksjetrading sin del ser det ut til at han kan få 15.000 dekket fra hvert forsikringsselskap, så da er det økonomiske tapet i hvert fall minimert.

 

P.S! Jeg kikket litt i vilkårene for innboforsikringen mens vi diskuterte dette, og man kan faktisk få dekket opp til 10.000 til gjenoppretting av tapte data (bilder, dokumenter, etc.) hos If... Om man oppgraderer til "IF Super" eller noe i den duren stiger dette beløpet til 50.000.

Lenke til kommentar
Treningssykkelen min setter jeg aldri fra meg utendørs uansett, så jeg får heller ta sjansen på at ingen tar seg inn i boden. I byen bruker jeg en 30 år gammel sak der affeksjonsverdien er større enn pengeverdien:)

 

Det ble mye off-topic det her, men for Aksjetrading sin del ser det ut til at han kan få 15.000 dekket fra hvert forsikringsselskap, så da er det økonomiske tapet i hvert fall minimert.

 

P.S! Jeg kikket litt i vilkårene for innboforsikringen mens vi diskuterte dette, og man kan faktisk få dekket opp til 10.000 til gjenoppretting av tapte data (bilder, dokumenter, etc.) hos If... Om man oppgraderer til "IF Super" eller noe i den duren stiger dette beløpet til 50.000.

 

Ja kostnader til rekonstruksjon av notater, tegninger foto, data mm. er omfattet ved erstatningsmessig skade. Kan anvendes hvis feks minnekortet er skadet og man trenger hjelp til å hente ut bilder fra det.

 

Hmm If ligger igjen lavest der andre selskaper har kr 25000 på standard forsikring

Lenke til kommentar
Poenget var at om du har klart å bli rana i et så flott land, har du mest sannsynlig fortjent det... (vifta rundt med ok utstyr i feil strøk kanskje)

 

Makan til idiotisk innlegg. Så man er altså fritt vilt om man ikke skjuler kameraet sit, hva med mobiltelefon eller armsbandsur? Hvor mye må man gjemme vekk mener du?? Nei hvis vi først skal begynne å prate om hvem som fortjener å bli ranet, så står du høyt på listen med en slik avskyelig oppførsel.

 

Mht "flott land", så gik jeg på dagstid rundt med 5D og L-objektiv om halsen i det meste av Manhattan uten noe problem - selv midt i Bronx var det ikke noget problem.

Lenke til kommentar
Poenget var at om du har klart å bli rana i et så flott land, har du mest sannsynlig fortjent det... (vifta rundt med ok utstyr i feil strøk kanskje)

 

Makan til idiotisk innlegg. Så man er altså fritt vilt om man ikke skjuler kameraet sit, hva med mobiltelefon eller armsbandsur? Hvor mye må man gjemme vekk mener du?? Nei hvis vi først skal begynne å prate om hvem som fortjener å bli ranet, så står du høyt på listen med en slik avskyelig oppførsel.

 

Mht "flott land", så gik jeg på dagstid rundt med 5D og L-objektiv om halsen i det meste av Manhattan uten noe problem - selv midt i Bronx var det ikke noget problem.

 

Ja, bønder i byen pleier gjerne å gjør sånn.

Lenke til kommentar

Dette blir litt for dumt. Man skal ikke kritiseres for å bevege seg utendørs med kamera, selv om man er aksjetrading. Hvordan skal man kunne ta gode bilder uten kamera? Og hvorfor skal man bruke en gammel kompakt når man har 5D.

 

At aksje gikk rundt med hele bagen synes jeg er litt teit, men det er av andre grunner enn faren for ran. Men blant annet fordi jeg ikke ville tatt sjansen på å miste alt på en gang.

Lenke til kommentar

Er tildels ganske uening i deg Chris300 (med visse forbehold dog), I de fleste områdene av verden er det "trygt" å sprade rundt med kamerea, men hvis du da tilbringer tid i endel fattige områder/high crime areas/risiko områder så betyr ikke det at du må pakke vekk det du har av kamerea, men heller være mere observant på din væremåte og omgivelsene rundt deg.

 

Sprader du rundt som en overlegen "hvit" kjekkas så ber du strengt tatt om bråk. Er du respektfull, ydmyk og på toppen har med deg en lokal som du stoler på så er sjangsen minimale for at noe hender deg. (at sjangsene er minimale, betyr dog ikke at du er helt trygg, shit can hit the fan)

 

Har du en lokal venn, så får du også gjerne sett\bli invitert til områder\steder utlendinger\hvite\vestlige\turister som har fornuften i behold normalt sett holder seg unna, og det er i mine øyner en meget god opplevelse på godt og vondt.

 

Som du sa, bønder i byen er ikke det lureste, men i mine øyner så går det mere på hvordan du oppfører deg, kontra hva du faktisk bringer med deg av utstyr.

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar
Er tildels ganske uening i deg Chris300 (med visse forbehold dog), I de fleste områdene av verden er det "trygt" å sprade rundt med kamerea, men hvis du da tilbringer tid i endel fattige områder/high crime areas/risiko områder så betyr ikke det at du må pakke vekk det du har av kamerea, men heller være mere observant på din væremåte og omgivelsene rundt deg.

 

Sprader du rundt som en overlegen "hvit" kjekkas så ber du strengt tatt om bråk. Er du respektfull, ydmyk og på toppen har med deg en lokal som du stoler på så er sjangsen minimale for at noe hender deg. (at sjangsene er minimale, betyr dog ikke at du er helt trygg, shit can hit the fan)

 

Har du en lokal venn, så får du også gjerne sett\bli invitert til områder\steder utlendinger\hvite\vestlige\turister som har fornuften i behold normalt sett holder seg unna, og det er i mine øyner en meget god opplevelse på godt og vondt.

 

Som du sa, bønder i byen er ikke det lureste, men i mine øyner så går det mere på hvordan du oppfører deg, kontra hva du faktisk bringer med deg av utstyr.

 

Og hvis du da tenker på hvordan aksjetrading mange ganger har oppført seg her på forumet så konkluderer du med??

 

At han antageligvis er mors beste barn og som aldri har hatt noen uvenner??

 

Bare lurer.

 

Edit: leif

Endret av chris300
Lenke til kommentar

Konkluderer med ingenting da jeg etter endel års trasking på diverse forum vet at utrolig mange oppfører seg totalt forskjellig fra forum til det virkelige liv.

 

jeg kjenner desverre ikke akskjetrading på privaten så føler ikke behovet for å trekke konklusjoner om hans væremåte.

Endret av Martyrium
Lenke til kommentar
PM, Synes ikke du det lukter rart av denne historien?

Jeg synes det lukter svindel lang vei, selv om jeg er klar over at det ikke nødvendigvis er det... Bare magefølelsen min som sier det.... (bare en mening!)

Slikt spekulerer jeg ikke i.

Jeg er enig i at man skal være forsiktig med hvor man beveger seg med stort, flott kamera. Men det er stor forskjell på byer, selv i fattige land. I Øst-Afrika er forskjellen i kriminalitet i de forskjellige storbyene kolossal. Jeg tipper Addis Abeba er relativt safe, for eksempel. Kampala i Uganda er veldig safe. Der har jeg hatt med kamera både på diverse stages og bakgater uten å føle meg usikker. Det finnes egentlig ingen organisert kriminalitet i den byen, selv om det er over 1 mill som bor der. President Museveni har nemlig en nulltolleranse-politikk overfor kriminalitet. Så til den grad at etter en advarsel på TV som ikke den kenyanske mafiaen ikke tok på alvor, så sendte han elitetroppene etter dem og de få som overlevde tok seg over grensen hjem til Kenya med livet hengende i en tråd. Derfor er det nesten aldri bankran i det landet.

 

Og det er litt typisk at det var kenyanere som forsøkte å etablere seg i Kampala. For Kenya er det eneste øst-afrikanske landet der jeg ville vært alvorlig redd for å bevege meg med dyrt utstyr. Nairobi og Mombasa er de byene i den regionen jeg ville vært nervøs for ran. Ellers er de landene safe for slike hendelser. Til og med i New Park ville jeg ha beveget meg sent på kvelden med kamera, men da med et stort glis og noen shilling til å spandere en kvart med Waragi på de tøffeste gutta.

 

For det er stor forskjell på hvilken holdning lokabefolkningen i forskjellige land har til tyveri. I fredelige afrikanske land er lommetyver skikkelig forhatt, nesten like forhatt som hestetyver i ville vesten. Merker du at noen stjeler fra deg, og du roper tyv høyt, så skal du sannelig se action. En haug tilfeldige forbipasserende jager tyven til de finner ham, og da bør du som offer be for forbryterens liv. For han vil få så jævlig pryl før de gir kamera tilbake til deg at han er heldig hvis han slipper unna med en tur på legevakten.

 

Jeg ble faktisk frastjålet en rimelig mobiltelefon av en kongolesisk svindler i flotte klær. Jeg trenger ikke gå gjennom hele forløpet, men han fikk meg og en venninne fra Gulu til å stole nok på ham til at han klarte å stikke av med begges telefoner. Hun hadde flottere telefon enn meg, så for henne var det skikkelig kjipt. Etter at typen hadde forsvunnet satt damen hans igjen sammen med oss, og da vi sammen med henne gikk til politistasjonen for å anmelde forholdet ble hun arrestert. De nektet å slippe henne ut før jeg neste morgen kom ned for å prate med kriminalpolitisjefen Frank (som er en av mine gode venner i byen). Han smilte lurt da han slapp henne ut av cellen. "Bare vent, PM", sa han. Etter noen timer ringte jenten til meg og ville møte meg. Hun var så takknemlig for at jeg hadde fått henne fri at hun hadde samlet en gjeng med boda boda riders som hjelpere for oss. Etter ca 5 timer ringte en av dem til henne og fortalte at typen var observert spillende Ludo i New Park. Vi kastet oss i en taxi og møtte spionene våre som fremdeles holdt øye med ham. Han ble ganske overrasket da jeg om min posse omringet ham. "How do you feel?" spurte jeg ham. "Not very well now that you found me" svarte han. Han tilbydde meg en tilsvarende telefon av nyere dato, men jeg avslo for det eneste jeg ønsket var å få renvasket kjæresten hans. Vi tvang han inn i en special hire og dro ut til politistasjonen i Kintintale med han. Han ble ekstra lang i masken da han fant ut at the OC var min venn. Etter en helg i varetekt var det direkte i retten, hvor dommeren lo seg skakk av hans forsøk på løgner. Etter en time fulgte jeg ham selv til fots opp til Luzira High Prison, han i jern og et par politimann som eskorte. Pinlig for ham å måtte gå til fots fra rettsbygningen til fengslet, med en ex-kjæreste og meg som glisende medfølgere. Hun ble helt renvasket for misstanken om deltakelse i svindelen, og rettferdigheten var skjedd fyllest. Han endte opp med et krav på 300.000 shilling som jeg lot ex-en hans få rettighetene til. Jeg håper for hans del at han betalte henne noe som er en grei månedslønn for en vanlig lønnsmottaker der nede, ellers fikk han et lenger opphold i Luzira enn det som er normalt for en tyv.

 

Jeg betalte riktignok 50.000 shilling til min posse, men det er bare 10k til hver enkelt. Dekket utgiftene og en tur på byen for gutta, og mer ønsket de ikke å motta. For dem var det viktigste å opprette Kampalas ære. Det er ærlige og gode mennesker i Uganda. Ikke rart at jeg elsker Kampala så høyt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det overrasker meg at folk som har så dyrt utstyr ikke har vett til å ta sikkerhetskopier. Hadde jeg hatt så dyrt utstyr hadde jeg skaffet meg eget webhotell som jeg kunne laste opp bildene til fortløpende. Slik ville man kun mistet bildene som var tatt den dagen.

 

 

Sikkerhetskopi av bilder fordi utstyret var dyrt? Da har jeg jaggu hørt det også.....

 

Ja ,jo dyrere kamera du har jo oftere må du ta sikkerhetskopier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...