Gå til innhold

Kamera +utstyr ranet på ferie. hvilken rettigheter har man?


Anbefalte innlegg

Det overrasker meg at folk som har så dyrt utstyr ikke har vett til å ta sikkerhetskopier. Hadde jeg hatt så dyrt utstyr hadde jeg skaffet meg eget webhotell som jeg kunne laste opp bildene til fortløpende. Slik ville man kun mistet bildene som var tatt den dagen.

 

En morsom vinkling. Hvorfor skal en person med utstyr for 30.000,- ha mer eller mindre behov for backup enn en med utstyr for 5.000,- ? Og er dyrt fotoutstyr et tegn på mer eller mindre vett?

 

Mener å ha sett noe om kamera og/eller minnebrikkle som automatisk 'ringer hjem'. Usikker på hvordan det fungerer og om det finnes i butikker eller bare på papir...

 

Er nå uansett glad om jeg slipper å bruke den nytegnede verdiforsikringa mi. 20.-30.000,- er ikke så mye utstyr når man først har fått seg speilrefleks og utstyrskløe...

 

-Vegar

 

vett? du vet ikkje hele historien her. Jeg kunne selvsagt fortalt i lange baner, men ser ikkje vitsen med det når folk stort sett kun vil fortelle meg ting i etterpåklokskapens navn.

 

 

 

 

Lærte om back-up da harddisken døde, men så klart, jeg kan jo få igjen bildene hvis jeg drar til IBAS, det kan jo ikke de som har blitt frastjålet bilder. Første bud er å melde seg inn i en eller annen form for kampsport, nei kødder bare, mye tøys jeg skriver nå

 

:p

 

 

Vet selv åssen det er å miste eneste kopi av ting det ikke er mulig å få tilbake, for eksempel korrupte filer som man ikke har bakup av ( 3d max, oblivion save games etc... ). Vet ikke hvor mye tid du brukte, men uansett så er det skjipt å miste bilder. Dessverre skjipere å få en kniv mot strupen. Men det å ikke ha utstyret godt synlig vil hjelpe, hvis det var utstyret de var interesert i. Som du sier, det var utstyr til en grei verdi.

 

eg bruker aldri en kamerasekk der det står kamera, eller lowpro osv. så dette var nok ikkje grunnen. han som ranet meg hadde flaks. 1500 norske kroner, + alt utstyret. i lokalvaluta er dette mange år i arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har forsikret mitt utstyr for ca 35000,- og det koster meg 772kr i året.

Syntes det er en billig forsikring hvis noe liknende skulle skje.

 

Sorry for ot, men i og med at jeg også har kjøpt nytt kamera og utstyr, så har jeg vurdert forsikring av samme type. hvor fikk du tak i denne forsikringen? jeg har utstyr for ca 12000, er helt ny på dette. Hvor lønner det seg?

Jeg har den hos Gjensidige.

Lenke til kommentar
Det overrasker meg at folk som har så dyrt utstyr ikke har vett til å ta sikkerhetskopier.

Og er dyrt fotoutstyr et tegn på mer eller mindre vett?

 

vett? du vet ikkje hele historien her. Jeg kunne selvsagt fortalt i lange baner, men ser ikkje vitsen med det når folk stort sett kun vil fortelle meg ting i etterpåklokskapens navn.

 

Jeg reagerte på NikkaYoichis utsagn, og har intet grunnlag eller ønske om å uttale meg noe om trådstartes vett/uvett. Beklager om det ble missforstått.

 

I etterkant er det ikke så mye annet enn etterpåklokskap som duger, dessverre. En liten bærebar disk med kortleser kan være en god løsning dersom man ikke har mulighet til å laste opp masser av megabytes hver dag. Det må da være et poeng at denne disken ikke blir stjålet sammen med originalene... :cry:

 

Når det kommer til forsikring, så er det lurt å sjekke grundig hva en reiseforsikring dekker. Det er ikke noe poeng i å kjøpe verdisakforsikring for et kamera til 10.000,- dersom du har reiseforsikring som dekker enkeltgjenstander opp til 15.000,- f.eks. Derimot kan det være greit med verdisakforsikring dersom reiseforsikringen har andre begrensninger, som f.eks. at du må ha vært borte fra hjemmet i minimum 24 timer etc. Bare å finne frem lupa og studere de små skrifter ;-)

 

-Vegar

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Allerede før du var kommet til hotellet? Jeg mener siden så mye utstyr forsvant i et ran.

 

før hotellet? Det stemmer ikkje. Jeg hadde jo vært der i en tid før det skjedde. OG siden jeg ikkje har kjøpt meg 18-200mm, drasset jeg på altfor mye utstyr. dum som jeg er.

 

og resultatet? Enda mer penger, siden jeg må ha et 18-200mm

Lenke til kommentar
I see. Hva med å dra med deg kun et minimum og forsøke å være kreativ med det? Fokus på det som er mulig skaper alltid bedre bilder i hastige situasjoner, som det ofte blir når man går rundt på målløs fotojakt.

 

jepp. veldig godt poeng, og noe å tenke på i mange andre situasjoner enn ferie. Som jeg skrev under hva har du i baget, minst mulig. dessverre tok jeg med meg 3 objektiver på ferie, noe som kanskje ikkje er veldig mye, men jeg vedder mye på at de som fyller opp sekken til randen, har problemmer med å velge, og derfor går glipp av veldig mange bilder.

 

jeg var som skrevet i byn igår under tall ship, og gikk glipp av mange artige bilder fordi jeg ikkje har 18-200mm. Gadd ikkje drasse på 2 kameraer heller, men nå er den snart bestilt.

Lenke til kommentar
Hvis du løser alt med å kjøpe nytt utstyr hvorfor kjøper du deg ikke et Canon G9? Det burde være et ganske bra feriekamera.

 

fordi jeg ikkje skal ha klumpefingrene mine i noen som heter canon, eller som ikkje er speilrefleks. har fremdeles fujifilm S9600 som i og for seg er et bra kamera.

 

har også Nikon D40 til fest og morrobruk.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke subbet rundt i en eller annen by i Thailand med en fotobag med utstyr til 30K. Da kunne jeg like godt festet en lapp i pannen "KOM OG RAN MEG"

 

Bruk heller et godt og litt diskre kompaktkamra eller speilrefleksen med et objektiv.

Du skriver du har et D40. Du burde ha brukt dette. Dette kamraet lyser det ikke så mange dollar av og raneren hadde kansje ikke tatt bryderiet med å rane deg da..

 

Vær heller glad du berget helsa og ta lærdom til neste gang.

 

 

Hmm! Ikke så mye medfølelse fra meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...