Gå til innhold

Kamera +utstyr ranet på ferie. hvilken rettigheter har man?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ganske godt gjort å bli ranet i verden triveligste land, det land hvor du enda kan glemme igjen lommeboka di på resturanten og få den tilbake når du kommer for å hente den igjen.

 

Det landet der hvor alle og enhver setter himmel og jord i bevegelse for at DU skal ha det så godt som mulig på din ferie...

 

Jeg kjøper desverre ikke denne historien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er ganske godt gjort å bli ranet i verden triveligste land, det land hvor du enda kan glemme igjen lommeboka di på resturanten og få den tilbake når du kommer for å hente den igjen.

 

Det landet der hvor alle og enhver setter himmel og jord i bevegelse for at DU skal ha det så godt som mulig på din ferie...

 

Jeg kjøper desverre ikke denne historien.

 

for en toskete innlegg. Kor mange ganger har du vært i thailand? Vedder 1000 dollar på at jeg kjenner dette landet bedre enn deg. Vedder du mot? Thailand er et virkelig hyggelig land. men som i alle andre land er det idioter der også, som i Norge. Og overalt.

 

Så hva var poenget?

Lenke til kommentar
Poenget var at om du har klart å bli rana i et så flott land, har du mest sannsynlig fortjent det... (vifta rundt med ok utstyr i feil strøk kanskje)

 

Ingen fortjener å bli ranet. Selvom du har gode opplevelser fra Thailand, så er det faktisk MENNESKER vi snakker om her..

 

Alle mennesker er forskjellige, noen er skurker.

Lenke til kommentar
Fikk en kniv mot strupen mens eg hadde bagen full av fotoutstyr og kamera.
Hmm, jeg bor 200 meter unna en kamerat, i et relativt u-tett boligområde, hyggelige naboer og flott natur. På vei hjem fra han ble jeg slått ned.

Nå begynner vi å bli nysjerrige. Ble du virkelig slått ned med kniven på strupen?

Lenke til kommentar
Fikk en kniv mot strupen mens eg hadde bagen full av fotoutstyr og kamera.
Hmm, jeg bor 200 meter unna en kamerat, i et relativt u-tett boligområde, hyggelige naboer og flott natur. På vei hjem fra han ble jeg slått ned.

Nå begynner vi å bli nysjerrige. Ble du virkelig slått ned med kniven på strupen?

Herreguuud... hvis du skal være smartass så bør du vel i det minste sjekke at du quoter samme person. Samme gjelder Chris her, hva er egentlig problemet til folk? Lite stimuli i dagliglivet?

 

Fint om noen kunne avklart det med at forsikringsselskaper dekker hver sin del av skadebeløpet, jeg vet i hvert fall at de kan dele utgiftene hvis man er "dobbeltsikret", men har ikke hørt at de dekker hver sin del av en total som er ut over forsikringsbeløpet.

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å diskutere hvordan og hvorfor han ble ranet. Han har lagt frem et faktum, og lurer på hvordan han skal forholde seg til det i etterkant. Denne tråden handler ikke om et kontroversielt tema, så skill mellom hva trådene handler om. I motsetning til brannfakkelen er ikke denne tråden ment å provosere, og da er det ingen grunn til å oppføre seg slik som det har blitt i denne tråden. Om dere synes han er dum som bærer så mye utstyr med seg, så tror jeg andre kan tenke den tanken av seg selv. Han skriver for eksemplel at han har blitt slått ned, men skriver ikke at det var av raneren. Det er nok to forskjellige hendelser. Som aldri kunne forekommet i Kampala, bare for å ha sagt det.

 

Det må ikke gå politikk i dette, selv om folk er blitt provosert i andre tråder. Når temaet er ukontroversielt er det bare dumt å gjøre det til en semantisk krig.

Lenke til kommentar
Fikk en kniv mot strupen mens eg hadde bagen full av fotoutstyr og kamera.
Hmm, jeg bor 200 meter unna en kamerat, i et relativt u-tett boligområde, hyggelige naboer og flott natur. På vei hjem fra han ble jeg slått ned.

Nå begynner vi å bli nysjerrige. Ble du virkelig slått ned med kniven på strupen?

Herreguuud... hvis du skal være smartass så bør du vel i det minste sjekke at du quoter samme person. Samme gjelder Chris her, hva er egentlig problemet til folk? Lite stimuli i dagliglivet?

 

Fint om noen kunne avklart det med at forsikringsselskaper dekker hver sin del av skadebeløpet, jeg vet i hvert fall at de kan dele utgiftene hvis man er "dobbeltsikret", men har ikke hørt at de dekker hver sin del av en total som er ut over forsikringsbeløpet.

 

 

 

Ok, jeg kan si litt om hvordan det fungerer. Skal bruke forståelige ord så det når frem.

Svaret mitt kommer i to siste avsnitt så du kan gjerne hoppe direkte dit om du vil.

 

 

Først litt for å forstå !

Har du reise forsikring så vil du oppleve at det finnes beløpsbegrensninger. Normalt er begrensningene mellom 10.000-30.000.

De fleste har vel 15000,-. Men selskapene vil hele tiden justere vilkårene og beløpene økes med jevnlig for å tilpasse beløpene til markedet, behov og prisstigning.

 

Beløpsbegrensingene gjelder pr hendelse, og er absolutte.

Forsikringssum er også absolutte

 

Dobbeltforsikring er når du har to forskjellige forsikringer som omfatter samme ting. Forsikring skal dekke det økonomiske tap. Skal forklare litt mer om dbforsikring for å avklare. Har du feks forsikret hytta di i to selskaper, får du selvfølgelig bare dekket/erstattet en hytte. Altså ditt faktiske økonomiske tap. Unntaket med dobbelforikring er livsforskring. Altså ikke tingforskring. Har du flere livsforsikringer får du fullt opp av fra alle stedene. Nok om det.

Tidligere var det noe uklart hvordan man skulle forstå dobbeltforikringen på tingskade. Mange ville det slik at dobbeltreise forsikring også i prinsippet omfattet de samme tingene. Altså førsterisiko inntil feks kr 15.000,-. Løsningen ble at de to selskapene betalte ut kr 7500,-, hver.

Hvordan ? Jo.

Si at du hadde et D300 til kr 12000 og et 18-200 til kr 5000. Tilsammen kr 17000,-.

Selskap A har reisegods inntil kr 15.000,-. Og selskap B har reisegods inntil kr 15.000,-. Begge selskapene forsikrer altså ditt kamera til kr 12000,-, og begge selskapene forsikrer ditt objektiv men da inntil resterende beløp kr 3000,-. Dobbeltforsikring og du får, som sagt over, ikke dekket to hytter.

En annen ting er at begrensingene også har en hensikt og de skal være tilpasset behov. Det er ikke ønskelig å ha kunder som reiser ut på ferie med så mye verdier. Preventiv effekt. En løsning var jo da å kjøpe to reiseforsikringer får å få dekket 2x15000,-. Det er i utgangspunktet litt meningsløst for da kan selskapene like gjerne lage tilleggsdekninger på den forikringen du allerede har. Vel vel.

I dag praktiseres dette annerledes. Og du kan velge hvor du vil sende kravet ditt, og opplyse om at du har to reiseforsikringer. Selskapene vil ordne opp seg imellom. Du kan hente ut inntil kr 15000 i det ene selskapet og inntil kr 15000 i det andre.

 

I mine øyne viktig å kjøpe forsikring i kjente norske selskaper. Feks If..., storebrand, Gjensidige, Sparebank1.

Andre selskaper, ofte med utenlandske eiere, kan finne på å gjøre ting mere tungvindt enn de norske.

 

 

 

Praksisen i dag er:

Har du to reiseforsikringer som omfatter reisegods med hver inntil kr 15.000,-, og ranhendelser er du faktisk dekket med inntil kr 30.000,-.

Tapet i dette konkrete tilfellet, kr 27000,-, vil derfor bli dekket fullt ut.

Bildene er tapt og dekkes ikke. (Eneste som kan diskuteres ift bilder er om dette er medfører økonomisk tap. Om du har bedrift/virksomhetsforsikring. Regner med dette ikke var i jobbsammenheng så det blir ikke aktuellt)

 

Jeg kan ta med som et tips: Skjer tyveriet i norden, vil også innbo/hjemforsikringen din omfatte tyveriet. Beløpsbegrensingene her vil plusses på de øvrige.

I tillegg er det flere av kortselskapene som gir gratisforsikring. Om du feks har betalt reisen med kredittkort bør du sjekke opp med kortselskapet.

Lenke til kommentar

Takk for den Happyday, det var jo avklarende og nyttig informasjon.

 

Et problem kan kanskje oppstå hvis man drar på ferie med dyre kamerahus og objektiver, hvis forsikringen har en beløpsgrense på enkeltgjenstander. Kamerautstyr er definert som verdigjenstander (der jeg er forsikret) på lik linje med smykker, og har tilsvarende krav for oppbevaring.

 

Beløpsgrenser på enkeltgjenstander er det vel også for innboforsikringer. F.eks. If, som jeg har innboforsikring hos, dekker inntil 25.000 ved tyveri fra bod. Men for sykler er beløpsgrensen 5.000, selv om den står i boden. Egenandelen er 4.000, så da blir det plutselig lite å hente.

Lenke til kommentar
Takk for den Happyday, det var jo avklarende og nyttig informasjon.

 

Et problem kan kanskje oppstå hvis man drar på ferie med dyre kamerahus og objektiver, hvis forsikringen har en beløpsgrense på enkeltgjenstander. Kamerautstyr er definert som verdigjenstander (der jeg er forsikret) på lik linje med smykker, og har tilsvarende krav for oppbevaring.

 

Beløpsgrenser på enkeltgjenstander er det vel også for innboforsikringer. F.eks. If, som jeg har innboforsikring hos, dekker inntil 25.000 ved tyveri fra bod. Men for sykler er beløpsgrensen 5.000, selv om den står i boden. Egenandelen er 4.000, så da blir det plutselig lite å hente.

 

Husk at det finnes to beløpsbegrensinger.

Ett som er generellt og et som går på hendelse.

 

Maksbeløpet for forsikringen gjelder for hele ditt reisegods, og er i utgangspunktet ikke knyttet til enkeltgjenstander. Forsikringssummen eller nmaksbeløpet er summen av alt.

 

Sykkel:

Beløpsgrensen på 5K for sykkel høres lav ut. Selskapene opererer ofte med to alternativer der. Jeg vil tippe at begrensningen på 5K gjelder ved tyveri ute. De fleste selskapene har i dag ikke begrensning ved tyveri fra bygning/bolig.

I tillegg vil jeg tro du får lavere egenandel når sykkelen er innmeldt i Falck-sykkelregister.

 

Mrk. Beløpsgrensen er et maksbeløp for utbetalingen.

Det betyr at om sykkelen koster kr 9000 i butikken i dag. Får du utbetalt kr 5000,.-

(Sykkel kr9000 - Egenandel kr4000 = kr 5000,-.

Egenandel regnes fra skadebeløpet. Eksempel ved dyrere sykkel.

Sykkel kr 15000 - Egenandelkr4000 = kr 11000,-. Det utbetales maksbeløp kr 5000,-.

 

Når sykkel blir stjålet fra bygning regnes sykkelen som vanlig innbo. Dvs punktet om sykkelbegrensingen kr 5000,-, gjelder ikke. Dette vil i så fall stå i vilkårspunktet for tyveri. Selskapene har forskjellige maksbegrensninger for enkeltgjenstander. Normalt ligger den på kr 100.000,-.

Resultatet når sykkelen din til kr 45000 blir stjålet fra kjellern i hust ditt er at du får dekket hele skaden - egenandel.

Endret av Happyday
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...