Gå til innhold

Kamera +utstyr ranet på ferie. hvilken rettigheter har man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tviler på at forsikringselskap kan gi deg tilbake bildene dine ;)

artig kar du!

 

Det overrasker meg at folk som har så dyrt utstyr ikke har vett til å ta sikkerhetskopier. Hadde jeg hatt så dyrt utstyr hadde jeg skaffet meg eget webhotell som jeg kunne laste opp bildene til fortløpende. Slik ville man kun mistet bildene som var tatt den dagen.

 

fint innlegg. hjalp meg utrolig mye. håper du og andre slipper å få en kniv mot strupen, og trussler om en mulig pistol. Selvsagt lærer man om backup av dette!

 

jeg kan legge til at jeg straks kjøpte Epson P4000 for backup.

 

men seriøst, jeg ber ikkje om etterpåklokskap her. Jeg ber om råd!!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du skjønner at bildene er tapt for alltid, og egentlig spør om det er mulig å få noen økonomisk kompensasjon for de tapte bildene.

 

Det tror jeg desverre det ikke er. Forsikringen dekker kun utstyret og kostnader i forbindelse med anmeldelsen, sykehusopphold osv.

 

Tom

Lenke til kommentar
men seriøst, jeg ber ikkje om etterpåklokskap her. Jeg ber om råd!!

Hva slags råd vil du ha da? Verdien av nye minnekort er jo greit, så det kan det ikke være. Mener du at du vil ha råd om hvordan du får forsikringsselskapet til å dekke ekstra turer til ting du hadde tatt bilder av, sånn at du kan ta bilder igjen? For å si det sånn, -jeg håper ikke forsikringspremiene mine går til sånne krav...

 

Etterpåklokskap er jo irriterende, men nyttig. Erfaring er tabber man ikke døde av.

 

Det er jo ikke helt uvanlig å etterlyse minnekortene når kamera er stjålet, kan det være en mulighet? Et etterpåklokskapsvar kan være at i tillegg til jevnlige backups, så bør det være en liten fil på hvert minnekort som forteller hvor minnekortene skal sendes, lov evt en belønning. Det kan være en idé å la det ligge en ferdig frankert konvolutt i kameraveska også, med oppfordring om å sende alle minnekortene.

 

Hva slags råd er du ute etter?

 

Leit med ranet forresten, godt det gikk bra med deg.

Lenke til kommentar

Lærte om back-up da harddisken døde, men så klart, jeg kan jo få igjen bildene hvis jeg drar til IBAS, det kan jo ikke de som har blitt frastjålet bilder. Første bud er å melde seg inn i en eller annen form for kampsport, nei kødder bare, mye tøys jeg skriver nå

 

:p

 

 

Vet selv åssen det er å miste eneste kopi av ting det ikke er mulig å få tilbake, for eksempel korrupte filer som man ikke har bakup av ( 3d max, oblivion save games etc... ). Vet ikke hvor mye tid du brukte, men uansett så er det skjipt å miste bilder. Dessverre skjipere å få en kniv mot strupen. Men det å ikke ha utstyret godt synlig vil hjelpe, hvis det var utstyret de var interesert i. Som du sier, det var utstyr til en grei verdi.

Lenke til kommentar

Utrolig kjedelig å bli frastjålet utstyret på den måten! Vel, kjedelig uansett, men litt ekstra ekkelt når man blir truet på en sånn måte.

Hør med begge forsikringselskapene hvor mye de dekker av slike ting.

 

Vil anbefale at du for fremtiden tegner en verdigjenstandforsikring på utstyret slik at du er bedre dekket, jeg har forsikret mitt utstyr for ca 35000,- og det koster meg 772kr i året.

Syntes det er en billig forsikring hvis noe liknende skulle skje.

Lenke til kommentar
god? eg har reiseforsikring gjennom jobben, + privat reiseforsikring. snakket nettopp med selskapet, og de dekker kun 10.000 kr. så ka pokker gjør eg? Bør jo være mulig å få ut resten hos det andre selskapet?
Ja, hvis du overstiger beløpsgrensen hos det ene selskapet kan du gå til det andre for å få dekket resten, selvfølgelig inntil beløpsgrensen der.
Lenke til kommentar

en liten oppklaring.

 

jeg har 2 forsikringer. en gjennom foreningen, og en annen privat. når jeg ringte den private ble eg mødt med en kald skulder, og fortalt at det var umulig å hente ut fra flere selskaper. dette stemmer IKKJE!!

 

Jeg ringte så det gjennom foreningen, og de dekker 15.000. og de andre kan ikkje fraskrive seg 10.000. så jeg kommer sansyligvis fra dette med skrekken, og uten å tape altfor mye penger. + en viktig lærdom på veien.

 

backup backup backup, og stol ikkje på det første forskringseselskapet man ringer til.

Lenke til kommentar
Det overrasker meg at folk som har så dyrt utstyr ikke har vett til å ta sikkerhetskopier. Hadde jeg hatt så dyrt utstyr hadde jeg skaffet meg eget webhotell som jeg kunne laste opp bildene til fortløpende. Slik ville man kun mistet bildene som var tatt den dagen.

 

En morsom vinkling. Hvorfor skal en person med utstyr for 30.000,- ha mer eller mindre behov for backup enn en med utstyr for 5.000,- ? Og er dyrt fotoutstyr et tegn på mer eller mindre vett?

 

Mener å ha sett noe om kamera og/eller minnebrikkle som automatisk 'ringer hjem'. Usikker på hvordan det fungerer og om det finnes i butikker eller bare på papir...

 

Er nå uansett glad om jeg slipper å bruke den nytegnede verdiforsikringa mi. 20.-30.000,- er ikke så mye utstyr når man først har fått seg speilrefleks og utstyrskløe...

 

-Vegar

Lenke til kommentar
jeg har forsikret mitt utstyr for ca 35000,- og det koster meg 772kr i året.

Syntes det er en billig forsikring hvis noe liknende skulle skje.

 

Sorry for ot, men i og med at jeg også har kjøpt nytt kamera og utstyr, så har jeg vurdert forsikring av samme type. hvor fikk du tak i denne forsikringen? jeg har utstyr for ca 12000, er helt ny på dette. Hvor lønner det seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...