havardbe Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Hei, For noen dager siden fikk jeg Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2 Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler Antec Nine Hundred sort miditower Og jeg har prøvd å overklokke litt i dag. Satte cpu viften på maks, og kabinettviftene på medium. Så langt har jeg kjørt: Prosessoren: 445x9 = 4GHz, vcore = 1.3440 Minne: volt = 2.1V, frekvens = 1000MHz Prosessoren er idle på 38 grader og under prime95 (kjørte i 20 minutter) var maks temperatur 64 grader. Jeg har også kjørt Super PI på den lengste testen uten at det ga noen problemer. Er det noen som kan se noen problemer med den overklokkingen jeg har gjort? Er volten på minnet for høy? Burde jeg prøve å øke FSB og heller redusere multiplieren på prosessoren? Er det noen som har noen erfaring med overklokking av liknende system (eller noen andre med god overklokking erfaring), som har noen anbefalinger av forandringer jeg bør gjøre for å øke ytelsen på annen måte? Alle anbefalinger/kommentarer er velkomne. EDIT: 5 minutter etter at jeg skrev dette innlegget fikk jeg BSOD. Er det vanlig å få BSOD ved overklokking, eller vil maskinen bare "dø" hvis der er overklokking som er problemet? Når jeg fikk BSOD brukte jeg bare Firefox og surfet på nettet. EDIT2: Sjekket bios'en etter BSOD'en og så at minnet faktisk var klokket til 1116 MHz, selv om det står 1000 MHz i ASUS AI Suite, regner med at dette er på grunn av at jeg har forandret FSB? Endret 7. august 2008 av havardbe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ja det er vanlig og få BSOD vis du ikke har en stabil overklokk, det som har skjedd er at pc-en enten ble varm eller ikke klarte overklokket ditt mer fordi den ikke er stabil. Kjør occt på 1 time og da får du svar om den er stabil, og så får du opp logger på tempraturer og alt 4Ghz overklokk er utrolig mye og du trenger skikkelig med kjøling av cpu og minne av alt egentlig for og klare det stabilt. occt Den kjølern er ikke bra nok for en så høy klokk for 4ghz så er det nesten bare vann som duger kanskje en thermalright ultra extreme 120 med 1-2 vifter på 1700 rpm ville klart og få det stabilt. Lenke til kommentar
havardbe Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Hvor høyt er det "greit" å la temperatur på cpu core å gå? OCCT viser temperatur som er ca 10 grader høyere enn det som blir vist i ASUS PC Probe II. Asus viser temp på maks ~65 grader, mens OCCT på default settings stopper på 70 grader. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hva ble tempraturene under overklokk mode da? Må si det var et stor tempratur sprik på 5 grader. Jeg ville stolt på OCCT for jeg får samme tempratur der som med alle andre måle programmene jeg bruker. Det OCCT gjør er også og måle alle kjernene dine. Kan hende asus bare måler selve cpuen din Var cpuen din stabil? fikk du stress testet den og hva var tempraturene vis du ser i mine dokumenter mappen så ligger det logger der. Lenke til kommentar
havardbe Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Temperaturene som blir vist på Core 0 og Core 1 gikk aldri over 71 grader, men 30 minutter ute i testen ble bare skjermen svart. Fikk ingen feilmelding, kunne fortsatt se startmenyen, så bare lukket OCCT, og da ble alt fint igjen. Regner med at det tyder på at det ikke er helt stabilt. Jeg kjørt Prime95 i ca en time før jeg kjørte OCCT, og fikk ingen problemer under den testen. Så systemet ser "stabilt" ut under vanlig bruk. Hvis jeg har prosessoren på for høy temperatur, hva vil da være resultatet? At den til slutt "brenner opp" og at jeg må kjøpe ny prosessor, eller vil det ha noen påvirkning for resten av systemet? Hvis systemet er stabilt under vanlig bruk i Windows, og hvis jeg ikke har noen problemer selv ved spilling i 6-8 timer i strekk, er det fortsatt en uforsvarlig høy overklokking? Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Prime95 kan jeg ikke svare på hvor godt er for og belaste men jeg har lest at folk pleier og stress teste med prime95 i 12 timer eller mer for og teste om det er stabilt. OCCT kan gi deg svar på 1 time eller 30 min. resultatet kan være ødelagt cpu, skadede minnebrikker, ødelagt hovedkort osv fordi du har for høy volt og deler kan bli ødelagt. Men dette er selvsagt ikke 100% sikkert du kan ha den overklokken i 5år liksom uten og få noen problemer. Selvom systemet ditt er stabilt til vanlig så skal man ta tester hvor det ikke er stabilt seriøst for det betyr at det ikke er helt trygt og du kan få BSOD eller kræsj på grunn av dette. spilling i 6-8 timer stresser ikke dataen nok til at den vil kræsje vis cpu-en ikke blir belastet nok. Om det er forsvarlig eller ikke er et personlig ønske egentlig hvor lenge du ønsker at pc-en skal vare jeg ville ikke kjørt en ustabil cpu, enten må du mate cpu-en med mer volt og teste om det hjelper eller du må stille ned cpu hastigheten og kjøre igjen til du får en stabil klokk. Følg denne guiden så skjønner du kanskje litt mer. Shamino er vist en ganskje kjent overklokker. shamino overklokkings guide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå