ray_and Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har nå lastet ned Visual Basic 2008 express. Virker greit å bruke, og kjenner mye igjen fra VB6. Men noe jeg ikke finner ut av er hvordan man loader en form. Før skrev jeg bare f.eks: "load form1" men dette fungerer ikke lengre. Jeg har en "logg inn" form som etter å ha skrevet inne riktig brukernavn og passord skal laste opp og vise en annen form. Noen som kan hjelpe meg med hvordan dette gjøres? Lurer også på hvordan den gamle "data" kontrollen fungerer. Den som heter "data" i VB6. Som brukes til å bla i en database som vises i en tekst boks. Og hvordan bruker jeg denne? Blir kanskje litt mye å forklare her, men håper det er noen her som kan forklare meg dette. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Til det første spm'et ditt kan du gjøre noe alla dette.. Private Sub cmdLogin_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles cmdLogin.Click Dim Brukernavn As String = "MittBrukernavn" Dim Passord As String = "Passord123" If txtBrukernavn.Text = Brukernavn And txtPassord.Text = Passord Then Form2.Show() Else MessageBox.Show("Feil brukernavn eller passord!") End If End Sub Lag en knapp som heter "cmdLogin" to tekstbokser med navn "txtBrukernavn" og "txtPassord" I dette eksemplet er brukernavnet: MittBrukernavn og Passordet: Passod123. Var det slik du ville? Lenke til kommentar
ray_and Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Ja både og. Fikk ivertfall hjelp ut ifra det du skrev, så takk for hjelp. Har laget ferdig hele nå og det fungerer bra. Det eneste jeg ikke får til nå er at når jeg etter å ha skrevet inn riktig brukernavn og passord, og den nye formen lastes inn, så blir login formen liggende bak. Trenger kode for å avslutte "unloade" login formen liksom. EDIT: Jeg fikk det til nå ved å bruke LoginForm.hide Men regner med at den da bare er skjult og kanskje ikke avsluttet, men er jo ivertfall ikke synlig eller tilgjengelig. Hvis det er andre metoder som er bedre å bruke, så tar jeg gjerne imot forslag. Trenger fremdeles hjelp til mitt andre problem. Skal lage en database, som vises i tekstbokser. Vil bruke BindingNavigator kontollen for å kunne navigere i en database. Hvis jeg f.eks har to tekstbokser, "navn" og "adresse" så vil jeg hente opp tilsvarende felt fra databasen "access" og bruke tekstboksene for å vise det, og navigere med BindingNavigator kontrollen, slik at jeg kan ble frem og tilbake i postene, slette, legge til nye osv.. Omtrent slik fungerte det i VB6, fungerer dette her også? Endret 8. august 2008 av ray_and Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) En ting i VB2008 er at alt er objektorientert, i motsetning til VB6 Derfor er den anbefalte metoden for å laste en ny form å lage en ny instans av den. Dim my_form2 As New Form2 my_form2.ShowDialog() ' Eventuelt bare Show() Endret 13. august 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå