Gå til innhold

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL vs AL II?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å kjøpe Pentax K200D og valget står mellom kitlinsa Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL II eller Pentax smc DA Zoom 18-55mm F3.5-5.6 AL.

De har helt like specs og jeg skjønner at AL II er den nyeste av de, men hva vil jeg som bruker merke av forskjel?

Når jeg i tillegg får pakka med den eldre linsa til 500kr mindre er vel dette det beste kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har bestemt meg for å kjøpe Pentax K200D og valget står mellom kitlinsa Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL II eller Pentax smc DA Zoom 18-55mm F3.5-5.6 AL.

De har helt like specs og jeg skjønner at AL II er den nyeste av de, men hva vil jeg som bruker merke av forskjel?

Når jeg i tillegg får pakka med den eldre linsa til 500kr mindre er vel dette det beste kjøpet?

Den nye versjonen skal vere litt betre, og vart lansert for å gi god nok oppløysing på K20D en. No har ikkje K200D same kravstore sensoren, men eg vil nok tru at den yter litt betre på K200D en og. Versjon I av dette objektivet har fått mykje skryt til å vere kit objektiv, og trur du at du vil oppgradere optikken ville eg ha gått for denne, om ikkje ville eg ha vurdert versjon II.

Objektiva er ikkje heilt identiske her er versjon I: http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/zooms/s...55f3.5-5.6.html

og versjon II: http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/zooms/s...3.5-5.6-ii.html

Versjon II har nok ein anna coting også...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg finner ut:

Pentax K200D 4256 kr

Pentax 18-55 II-versjonen 1495 kr

Sum: 5751 kr

Pentax K200D inkludert Pentax 18-55 I-versjonen 4479 kr

Differanse: 1272 kr

Kvalitetsmessig har jeg ikke funnet noen test av I-versjonen men II-versjonen er ganske skarp i området f/5,6-11 på alle brennvidder. På andre faktorer som vignettering, CA og fortegning er den bra i området 35-55mm.

Konklusjon på I-versjonen:

Conclusion

I was initially skeptical of the Pentax kit lens, but in the final analysis I can report that Pentax has produced a solid lens, with very nice handling and excellent optical properties. It has a few small problem areas - some trouble with chromatic aberration and an odd distortion pattern - but this is a sub-$100 lens we're talking about here. They say you get what you pay for, but in this case I think you get a little more than what you pay for.

Om jeg ville betalt 500kr mer for II-versjonen? Jeg er usikker. Egentlig betaler jeg 2000 kr mer for Tamron 17-50 f/2,8, men det er kanskje uaktuelt å gå så langt opp i pris.

Lenke til kommentar

Simen1: Japan Photo har to pakker. Den ene med den gamle linsen til 4499,- og den andre med den nye linsen til 4999,-

Det eneste selgeren i butikken kunne komme med var at den nye har innebygd AF-motor, noe som ikke har noe å si ettersom K200D-huset har det fra før.

Ettersom dette er mitt første speilreflekskamera så tror jeg at jeg kommer til å slå til på den billigste pakka.

Lenke til kommentar
Hei, takk for opplysningene!

Ville du betalt 500kr mer for AL II når den skal brukes på K200D?

Det er fare for at jeg kjøper en nye linse senere, men vil prøve meg først med den som følger med.

Eg trur nok eg hadde gått for det billigaste alternativet, og oppgradert til betre optikk når en ser at optikken er begrensing.

Her er foresten en link til bilder tatt med begge objektiva, så får du vurdere sjølv.

Versjon I: http://www.pentaxphotogallery.com/home#sec...amp;language=EN

Versjon II: http://www.pentaxphotogallery.com/home#sec...amp;language=EN

Lenke til kommentar
Simen1: Japan Photo har to pakker. Den ene med den gamle linsen til 4499,- og den andre med den nye linsen til 4999,-

Det eneste selgeren i butikken kunne komme med var at den nye har innebygd AF-motor, noe som ikke har noe å si ettersom K200D-huset har det fra før.

Ettersom dette er mitt første speilreflekskamera så tror jeg at jeg kommer til å slå til på den billigste pakka.

Versjon II har ikkje motor i Objektivet, då må du på den nye DA17-70/4 som kun har motor i objektivet, eller DA*16-50/2.8 som har motor i objektivet og støtter motor i kamera.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte K100D med versjon 1 av dette objektivet, som ett kit. Senere har jeg oppgradert til Tamron 28-75 f/2.8 og senere 17-50 f/2.8, og angrer ikke ett sekund. Ett 2.8 objektiv har bedre kvalitet enn disse, og gir den halvert eksponeringstid på vidvinkel, og kanskje 1/4 av eksponeringstiden på full zoom. Noe som, på tross av SR, faktisk øker "trekkprosenten" ganske mye, spes innendørs uten blits.

Og jeg tenker også i beste etterpåklokskap, at jeg skulle bare kjøpt med en bedre normalzoom med en gang, for den 18-55'n som ligger i skuffen hjemme er 1000,- bortkastet kjøp. Og skulle du finne ut av SLR ikke er noe for deg, så vil jeg påstå det er vesentlig lettere å selge med ett bedre objektiv.

Og, Tamron 17-50 f/2.8 koster 3300,-, ca 2000 ekstra ift kit, jeg ville vurdert det.

K200D https://prisguiden.no/product.php?productId=89090

Tamron 17-50 https://prisguiden.no/product.php?productId=89531

Lenke til kommentar

Takk for linkene Kaffilars! Jeg skal sette meg ned å ta en titt på bildene nå.

Om linsa har AF-motor eller ikke bryr jeg meg ikke om ettersom jeg har det i huset.

trulsant: Jeg tviler ikke på at Tamron-linsa er mye bedre, men dette er et førstegangskamera for meg og 2000-3000 ekstra er ganske uaktuelt.

Jeg har bestemt meg for å handle hos Japan Photo. Der selger de huset til 4700,- AL I kit til 4500,- og ALL II kit 5000,-

Valget mitt står mellom de to sistnevnte.

Lenke til kommentar

Jeg har k200d med ALII versjonen.

Burde du velge det samme? 500kroner er veldig lite penger på lang sikt, men samtidig er det ikke vits å bruke mer enn strengt tatt nødvendig. Du sier at det ikke er aktuelt for deg nå å kjøpe et annet objektiv (eks: tamron 17-50mm, pentax 16-50mm). Men for hvor lenge vil det være din mening. Det er veldig dumt å kjøpe ALII nå for å så oppgradere om f.eks 3måneder. Så hvor lang tid (om noen gang) tar det før du vil oppgradere?

Er svaret: Om noen måneder; kjøp AL

Er svaret: "Aldri" eller "Det har jeg ingen planer om"; kjøp ALII

Tviler på at du vil bli skuffet med noen av de.

Jeg valgte med ALII fordi jeg tror at dette ikke er et brennviddeområde jeg vil invistere noe i, i den nærmeste perioden.

Håper dette hjalp deg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...