Gå til innhold

Hvorfor må alle idioter bruke de mest avanserte distroene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, ingen ? Prøver igjen:

Er det liksom ingen expert her som kan forklare meg hva jeg ikke kan bruke RedHat til slik at jeg må tie til "avanserte" distro ?

Du kan da fint bruke redhat til hva du vil, men det er ikke alle som liker en distro som setter opp alt for deg :)

Lenke til kommentar

Nettop, poenget med slack, debian, lfs osv er at du får tingene slik du vil, akkurat slik du vil, mens redhat , mandrake osv er at du fårdet slik du vil uten å gjøre så mye for det. Fordelene med å gjøre det på den tungvinte måten er at du ikke får med alt det unødvendige du får med f eks mandrake.

Lenke til kommentar

Ikke? hmm... får sjekke når jeg kommer hjem, mener da jeg fikk

RedHat 8 til å boote på 486'en min, det var heller verre med Mandrake

da hele sjiiten er kompilert for 586 og oppover og den klager og maser

når jeg booter installasjonen på en 486.

har fått RH til å boote på en 486 men den klager i vei om at systemet ikke er optimalisert.. Det gikk, ikke helt overraskende, meltreigt.

[qoute]

Slack 9 har vel kommet, men ikke i offisiell ISO enda.

Sitter og venter på og klør i downloadfingern, er nesten

som om jeg får lyst til å løpe og kjøpe!

Venter til de offisielle isoene kommer.. De uoffisielle har etter min mening vært et snodig sammenrask av programvare ;)

Lenke til kommentar

Men akkurat det med at nybegynnere spør og graver om ting, som for oss med litt peling virker trivielle, er IKKE et unikt Linux-problem. Så langt derifra. Slikt blir det uansett område hvis man slipper "folket" inn. Hvor mange ganger er det ikke "CPU'en min er 44grader HJEELPP!!! ER DETTE NORMALT !!! FFS-2K" i "hovedkort/cpu/ram"-kategorien?

Det er bare sånn det er, så dere "guru'er"/Wannabe-guruer får bare finne dere i det. Nybegynnere/uerfarne forumbrukere kommer til å spamme med de samme spørsmålene om og om igjen... Vil jeg ha det sånn? Nei.. kan jeg forandre på det? Nei. Nybegynnere vil ALLTID spørre om ting uten å ha undersøk, lest, søkt og prøvd... deal with it!

I tillegg ... er det rart folk prøver med Slackware? Hver gang noen "erfarne" Linuxbrukere snakker om distroer som Mandrake og RedHat så velter det ut med at RedHat er for tullinger, n00bs.. det er bare bæsj, dække Linux osv osv. "Jeg er jo ikke en dumming, så da velger jeg heller en 'skikkelig' Linux".. alt annet blir jo flaut. Ikke misforstå meg, det er ikke de ekte guru'ene som sier sånt, det er de som TROR de er "1337 h4x0r-guru"... og desverre er det slik at den som skriker høyest blir hørt. ("1337-h4x0r-guru'er skriker veldig høyt)

Da jeg begynte å titte på Linux var jeg først innom RedHat en stund... fikk ikke til noe, og la inn Windows igjen. Så etter et halvt år ville jeg prøve igjen .. denne gangen ble jeg anbefalt Slackware, for det var jo sååå sinnsykt dritbra ifølge alle "de med peiling". Det gikk jo kind-of, men bare pga at jeg virkelig TRENGTE en Linux-ruter på det tidspunktet... Ellers skulle jeg aldri ha blitt anbefalt Slackware.. som gærva Windowsmann burde jeg heller blitt anbefalt å holde meg til RedHat.

Moralen er:

1.) Kom dere ned fra den høye hesten. Så og si ingen av dere er skikkelige guru'er...

2.) Tenk NØYE igjennom hva dere anbefaler til folk.

Lenke til kommentar
Hmm, ingen ? Prøver igjen:

Er det liksom ingen expert her som kan forklare meg hva jeg ikke kan bruke RedHat til slik at jeg må tie til "avanserte" distro ?

Du kan da fint bruke redhat til hva du vil, men det er ikke alle som liker en distro som setter opp alt for deg :)

Heh, det er jo bare å velge redhat til å _ikke_ sette opp alt for deg, ingen problem å kjøre en custom install å velge bort _alle_ pakkene.

En annen ting.. fordi om en distro har et pakkesystem så behøver du jo ikke bruke det, funker fint å innstalere ting fra source på _alle_ distroer.

Jeg er personlig ikke noe redhat fan men de argumentene dere 2 uker gamle slackware brukere alltid kommer med (se quote og i en mill. andre poster på dette forumet) er jo så latterlige å lite gjennomtenkt at jeg bare måtte komme med en liten en.

Lenke til kommentar

Heh, det er jo bare å velge redhat til å _ikke_ sette opp alt for deg, ingen problem å kjøre en custom install å velge bort _alle_ pakkene.

Argumentlinjen deres går vel heller på at i Red Hat har man *muligheten* til å få ting gjort for seg, og da er man liksom ikke nødt til å lære seg hvordan ting «egentlig» fungerer. Med andre ord ganske hjernedøde argumenter.

Siden Slackware unektelig er vanskeligere å bruke enn Red Hat, er det jo bare rimelig å forvente at slackere spør mer enn rødhattere. Men det vi ser er at spørsmålene fra slackere er såpass trivielle at en gjennomsnittlig rødhatter kan det allerede. Samtidig får man lett inntrykk av at slackere oftere skriver rundt seg om hvilken distro de bruker. Det sier kanskje noe om typen brukere som typisk velger Slackware. Samtidig har man så klart de «seriøse» slackwarebrukerne, de som har brukt den i årevis og gjort et bevisst valg. Disse nevner aldri med et ord hvilken distro de bruker, med mindre de blir spurt direkte.

Lenke til kommentar

flamebate :lol:

Jeg tror nok de fleste slackere vet mer enn Rødhattene, ikke mindre. Det er heller et mindretall som prøver å leke 1337 hack0r med å briefe med slack cs-server til vennene sine. Folk som ikke føler seg kompetente nok med Linux til å gjøre det meste selv kjører nok ikke slack ;)

Lenke til kommentar
En ting, som jeg har observert over lengre tid på div. news groups, irc kanaler og forumer. Hvorfor må så utrolig mange folk bruke akkurat slackware? Får det dere til og føle tøffe, eller er det fordi dere vil lære GNU/Linux så godt som mulig. Alså, det er definitift ikke det siste, men dere vil føle dere tøffe!

Dere nybegynnere gidder jo ikke og lese en manual, "Nei dette gidder jeg ikke. For noe tull, her er det 20 sider om ditten og datten". Nei huff. Hvorfor holder dere ikke mammaen deres i hånden mens dere installer nye xp?

Dere nybegynnere savner kansje muligheten til og klikke "next next" osv for og installere et program. Og når dere får tak i det, ala rpm eller apt så skjønner dere ikke strukturen i det. DET ER JO SÅ LETT! man rpm eller man apt-* osv!

Denne posten ble litt lengre en forventet, men egentlig ment som en oppfordring til og lese manualer, ikke benytte de mest avanserte GNU/Linux distroene på starten, og ikke spamme ned forums, newsgroups og irc kanaler med spørsmål det ville tatt deg 2 sekunder og finne ut av selv. Noen linker er jo:

Http://groups.google.com

Http://www.google.com/linux

Http://ldp.linux.no

Http://www.kernelnewbies.com

Som _BØR_ være en tommel-regel og sjekke før du syter og klager over hvor skummel og elendig GNU/Linux er.

Hahahaha, pell deg ut jævla csnerd.

Jeg ble lurt til å bruke slackware :p Jeg visste ikke at det fantes no andre distroer på det tidspunktet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...