Gå til innhold

Hvorfor må alle idioter bruke de mest avanserte distroene?

Anbefalte innlegg

Dere nybegynnere gidder jo ikke og lese en manual, "Nei dette gidder jeg ikke. For noe tull, her er det 20 sider om ditten og datten"....

Dere nybegynnere savner kansje muligheten til og klikke "next next" osv for og installere et program. Og når dere får tak i det, ala rpm eller apt så skjønner dere ikke strukturen i det. DET ER JO SÅ LETT! man rpm eller man apt-* osv!

Denne posten ble litt lengre en forventet, men egentlig ment som en oppfordring til og lese manualer, ikke benytte de mest avanserte GNU/Linux distroene på starten, og ikke spamme ned forums, newsgroups og irc kanaler med spørsmål det ville tatt deg 2 sekunder og finne ut av selv.

Jeg leser ikke 20 sider på 2 sek.

Jeg er lut lei av å drive "dobbeltforskning" for å finne ut hvordan man skal gjøre alle mulige ting. Dette forumet er vel ment som en hjelp? Og når noen kan svare meg ved å skrive 5 linjer istedenfor at jeg må lese 20 sider, så foretrekker jeg faktisk det første.

Jeg synes dessuten at det ikke var spesielt lett å finne ut hvilke kommandoer som fantes i linux ved starten. Du tar det som en selvfølge at alle vet om "man", men hva gjør man helt i starten dersom man ikke kjenner til denne?

For all del, apt-* og rpm er kjempefint, og jeg er helt enig med deg i at man burde begynne med en enkel distro, men du trenger ikke kalle folk "idioter" av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har problem med å forstå alle desse "enkle" Linux distribusjonane.

Difor har eg enda opp med Slackware.

Eg vil ikkje kalle Slackware for den mest avanserte Linux distribusjonen.

No brukar eg rett nok kommandolinja både i DOS og AutoCad, så eg bør

vel ikkje uttale meg altfor mykje om desse "fantastiske" grafiske grensesnitta.

Men dersom du ser eit frykteleg banalt spørsmål så bør du vel heller flire

av kor dumme enkelte er eller venleg vise dei kvar dei kan få tak i info.

T.d. be dei skrive: man tar

Dei som er vande med windows er kanskje ikkje klar over "man" funksjonen.

Eg synast ikkje enkle spørsmål er så dominerande på nettet at ein skal

samanlikne det med SPAM.

Det kan også vere litt kjekt for mindre dyktige folk å kunne hjelpe andre

med enda enklare problem.

Bent

Lenke til kommentar

jeg begynte med red hat, men bruker slack nå. og den skulle jeg startet med, jeg syns den faktisk er mye enklere enn disse fiberbrukervennlige distroene. ved å bruke en enkel distro for man raskt den innsikt i operativsystemet som kreves for vanlig bruk. så lenge man har man, interwebtilgang og en browser med search-funksjon er man berget. det er jo ikke nødvendig å lese igjennom 20 sider med shait når du kan søke deg fram til de linjene som er relevant. ellers kan du jo søke i usenet med google, de fleste problemer er det stort sett noen andre som har hatt før deg. vel-vel.

Lenke til kommentar

Problemet, er vel mer at noen mennesker for hjelp fra folk som tror de kan Linux, jeg har fått "hjelp" av en slik person, og når jeg kom hit og spør om hjelp(Siden det han påsto at hjalp, gjorde akkurat det motsatte) så får jeg beskjed om å snu nesten opp ned på det han har forklart meg, er det rart at man blir forvirret av sånt?

Jeg har i tillegg lest mange sider med forklaringer til hvordan man legger in ISDN i Linux, men ingen kan gi meg noe godt svar på hvorfor mitt iSDN kort ikke virker når Linux finner det, og faktisk setter opp min tilkobling. I tillegg er det også forbanna vanskelig å få klare svar fra enkelte Linux personer, og det frister ikke å spørre igjen når alt man få er "OMG! WTF! LOL! N00B!!!!!111oneone!!"

Hvis dere vil at folk skal gå over til deres system, og skryter fælt av det, så vil dere faktisk merke det samme som Microsfoft merker, en hel haug med mennesker uten særlig kunnskap som bruker systemet deres, og tro meg, de vil klage til Linus Thorvalds når en kjerneoppdatering skjærer seg. Jeg forstår meg heller ikke på dem som klager over at Windows har så mange blåskjermer, jeg har aldri hatt en eneste en som ikke var min egen skyld, hverken i Windows 98, eller 2000XP, rare greier det der...

Lenke til kommentar

Bare fordi en person ønsker å være anonym, betyr ikke det at man ikke skal ta det seirøst. Men det virker som om det er en som diskuterer med seg selv her (to brukerkontoer).. :o

Så lenge man prøve å finne ut litt selv på forhånd og ikke spør de mest idiotiske spm. så pleier det som regel å gå greit hvis man oppgir den nødvendige informasjonen.

Når det gjelder nygegynnere så har man desverre ikke slike fancy presentasjoner på hvordan komme i gang, men man har ofte grundig dokumentasjon fra f.eks. RH som forteller om de mest brukte kommandoene og filene..

En FAQ hadde nok ikke vært så dumt, f.eks. legge til noen linker for de som begynner med linux

Lenke til kommentar

( Og ja, folk som er under 16 år, folk som røyker og folk som har for lite søvn er DUMME

Kan du dokumentere at folk som røyker er dumme? Usakelig argumentasjon som Norsk læreren min ville sagt..

De to andre påstandene dine skal jeg ikke si noe på.. :D

Lenke til kommentar

( Og ja, folk som er under 16 år, folk som røyker og folk som har for lite søvn er DUMME

Da er jeg dum jeg.... :cry: 14 :cry:

:evil:

Irreterer meg at folk bedømmer folk etter alder....

Tippper det er mange under fjorten er betydeligt smartere enn deg!

Selv om du(hanscats) (etter min forståelse) var dum når du var under 16 år betyr ikke at alle andre er det!

Lenke til kommentar

Hei kjære folk!

Alså, for og svare på noen poster:

1. Jeg har ikke vært registert på dette forumet tidligere, men måtte gjøre det for og poste (Har lest på det en god stund)

2. og si at jeg er en bedreviter er og kalle valgerd for et geni. Grunnen til mitt lille "utbrudd" var at en hjelpekanal på irc ble så og si spammet ned av folk som hadde problemer med slackware, og som hylte "Hjeeelp X min funker" osv.. Selvfølgelig blir man litt irretert, og hvis (igjen) du kaller med for en bedreviter, ja da syns jeg synd på deg ang. ditt intellekt.

Jeg har vell brukt GNU/Linux i snart 2-3 år, og føler med ganske konfortabel med det. Første distroen jeg startet med, var vell Redhat 6.0 (De gule "lær deg linux" bøkene fra IDG.)

På den tiden hadde jeg ISDN, men ved hjelp av www.linuxnorge.com (Som jeg forresten fant på altavista) fant jeg den isdn howtoen der. Så og få opp isdn er kjempe enkelt (spesielt redhat 7.2 internet druid eller qtisdnlinux+isdn4linux utils).

Til dere som tenker på og installere GNU/Linux, ikke velg slackware, debian, gentoo og alle de distroene der. Velg heller noe mer enkelt, som f.eks. Redhat, Mandrake eller Xandros.

Da får dere opp systemet uten og måtte poste noe særlig mye, alt probes jo ;)

Alder har ingen ting og si! Jeg startet med GNU/Linux når jeg var 11, skrev mine første programm i pascal som 10åring, og har programmert aktivt C siden jeg var 14. Så og sette aldersbegrensninger, blir bare latterlig.

Og hvordan går det ann og ikke forstå f.eks. Redhat? Jeg mener, Next, next, next, vente 20 minutter, reboot, boote opp, spille noen spill. Redhat gjør alt for deg, og (beklager) men da har du noen begrensninger i hodet ditt. Faktisk så klare moren min og installere Redhat og konfigurere internetten sin, uten hjelp av meg vell og vite.

Så hvis en 40* åring klarer det, bør du også!

Til deg som ikke leser 20 sider på 2 minutter; Grattulerer! Du er normal! Ingen leser 20 sider med dokumentasjon på 2 minutter, med mindre du heter Alfonso Gonsalez og kan sette sammen en pc i blinde. Bruk heller den tiden du trenger, eller let etter en annen distro.

Til deg som sier at alle som skammer seg for og spørre (du vet hvem du er);

Jeg skammer meg for og spørre. Helt ærlig. Istede leter jeg på google! Oj! For en skurk jeg er, jeg burde blitt hengt i gapestokk på karl johansgate? Beklager, men du er et prakteksemplar på hva en idiot er.

Bare post mer, så får jeg litt mer og argumentere på !

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit om folk spør banale spørsmål. Søkefunskjonen kan dog være grei. Uansett er jeg fortsatt enig med daman: Er du hard nok til å prøve slackware burde du kunne det grunnleggende fra før av. Klarer du ikke få opp X manuelt så er ikke slack noe for deg til desktop-bruk Jeg kan anbefalle nybegynnere Lycoris, det er lett det! :D

(http://www.lycoris.org)

Lenke til kommentar

Må si det er ganske greit i linux sammenheng å ikke ha internet der enn

holder på å eksperimenterer med det.

Har selv ikke internet hjemme, men har det på jobb, så når det dukker

opp ett problem med linuxen hjemme så får må jeg først prøve å løse

det på egenhånd med å prøve og feile og lese meg frem til svarene

jeg ønsker, og finner jeg ikke løsningen så kan jeg tenke litt til på det

på vei til jobb neste dag/kveld og ofte finner jeg løsninge da, men står

jeg helt fast så er det greit å ha muligheten for å kunne spørre, uansett

hvor teit problemet egenlig er.

Og ingen distro er egentlig uegnet for nybegynnere på linux, bare enn

har lyst og vilje til å PRØVE å løse problemet selv før enn springer til

første og beste news-gruppe/forum for hjelp.

Har selv holdt på med Linux siden ganske tidlig i historien, lurer på om

den første Linux lignende saken jeg prøvde var minix og først linux disro

var vel Slackware 1.[ett eller annet], men selv om jeg bruker linux mye

er det fremdeles mye jeg ikke forstår og som kanskje andre forstår eller

har bedre løsninger på.

Men skjønner ikke vitsen med å blåse opp att alt for mange velger for

vanskelige distroer i forhold til kunnskapsnivået dems, det er ikke alltid

dems feil, ofte velger de distro etter hva andre sier er best eller kjører.

Og Slackware/debian er jo ofte likksom eliten som kjører og derfor er

det også mange som velger det.

jeje.... jeg babbler og skriver i vei, på tampen av nokk en laaang arbeidsdag, men så er det nå om ca 90min helg for meg også da..

Håper ingen tar og dreper meg pga det jeg har sagt nå, for våren

er jo så fin i år... :roll::D:lol::woot:

Lenke til kommentar

...og distrokrigen var i gang...

Har selv vært borti både RedHat, Slack, Mandrake og diverse smådistroer som muLinux, peanutlinux og Trustix samt brannmurer som Clark Connect, Ipcop, Smoothwall, Freesco og Floppyfw. Sikkert noen jeg har glemt.

Selv foretrekker jeg Redhat som arbeidslinux mens til serverbruk er slack og trustix favorittene. Redhat er etter min mening en utmerket distro som er fin for nybegynnere, men den støtter ikke 486 arkitektur, som serveren min kjører på (muh). Derfor er det nok mange som velger slack nettopp pga dette. Dessuten er redhat og de andre "store" distroene nokså bloated til den slags funksjon. Dermed er det ikke sagt at andre med fordel kunne gjort litt research, er litt lei av spm som "hvilken distro er best for nybegynnere" på news. Gleder meg til slack 9 kommer, men håper de får implementert mulighet for installasjon over ftp, ikke bare NFS. Det er en av grunnen til at jeg foretrekker Redhat.

Lenke til kommentar
...og distrokrigen var i gang...

Weeee!

Redhat er etter min mening en utmerket distro som er fin for nybegynnere, men den støtter ikke 486 arkitektur

Ikke? hmm... får sjekke når jeg kommer hjem, mener da jeg fikk

RedHat 8 til å boote på 486'en min, det var heller verre med Mandrake

da hele sjiiten er kompilert for 586 og oppover og den klager og maser

når jeg booter installasjonen på en 486.

Gleder meg til slack 9 kommer, men håper de får implementert mulighet for installasjon over ftp, ikke bare NFS. Det er en av grunnen til at jeg foretrekker Redhat.

Slack 9 har vel kommet, men ikke i offisiell ISO enda.

Sitter og venter på og klør i downloadfingern, er nesten

som om jeg får lyst til å løpe og kjøpe!

Lenke til kommentar

Uh, jeg er blitt grundig lei av det der distro*****.

Kan noen av dere selvutnevnte experter forklare hva en kan bruke "avanserte" distro for som en ikke kan bruke feks RedHat for ??

Eller hvorfor er feks RedHat eller Mandrake bare for nybegynnere ? Får man ikke de til å gjøre ting som andre distribusjoner like godt ?

Vennligst kom med saklige ting her da jeg har godt kjennskap til emnet og er i tilegg Linux sertifisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...