Gå til innhold

Hvorfor må alle idioter bruke de mest avanserte distroene?

Anbefalte innlegg

En ting, som jeg har observert over lengre tid på div. news groups, irc kanaler og forumer. Hvorfor må så utrolig mange folk bruke akkurat slackware? Får det dere til og føle tøffe, eller er det fordi dere vil lære GNU/Linux så godt som mulig. Alså, det er definitift ikke det siste, men dere vil føle dere tøffe!

Dere nybegynnere gidder jo ikke og lese en manual, "Nei dette gidder jeg ikke. For noe tull, her er det 20 sider om ditten og datten". Nei huff. Hvorfor holder dere ikke mammaen deres i hånden mens dere installer nye xp?

Dere nybegynnere savner kansje muligheten til og klikke "next next" osv for og installere et program. Og når dere får tak i det, ala rpm eller apt så skjønner dere ikke strukturen i det. DET ER JO SÅ LETT! man rpm eller man apt-* osv!

Denne posten ble litt lengre en forventet, men egentlig ment som en oppfordring til og lese manualer, ikke benytte de mest avanserte GNU/Linux distroene på starten, og ikke spamme ned forums, newsgroups og irc kanaler med spørsmål det ville tatt deg 2 sekunder og finne ut av selv. Noen linker er jo:

Http://groups.google.com

Http://www.google.com/linux

Http://ldp.linux.no

Http://www.kernelnewbies.com

Som _BØR_ være en tommel-regel og sjekke før du syter og klager over hvor skummel og elendig GNU/Linux er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hear-hear!

Jeg begynte som Linux-newbie med Slackware jeg, og pga. det har jeg lært utrolig mye. Før jeg spør om alt-og-mulig leser jeg README's INSTALL's, googler m.m.

Grunnen til at jeg kjører Slackware er kort og godt fordi det kommer uten noe ferdigoppsatt dritt som RedHat og Mandrake. Jeg elsker i grunnen Slackware, og nå har versjon 9.0 kommet. Gleder meg.

Lenke til kommentar

her er NETTOP hva jeg mener. Alså, denne personen skal ha Xfree86 opp og kjører med en windows manager. Hvordan kan han forvente og klare det når han ikke klarer og pakke ut en komprimert fil. URF! blir så sur

PS: Jeg mener ikke og være slem eller noe sånt, selv om det kan bli oppfatttet slik, så derfor er poster som "du er slem/dust/idiot" osv. unødvendig

Lenke til kommentar

Det er fordi slackware er veldig lett å installere i forhold til andre distroer

det kommer en dag når hardwaren ikke vill være med å da er slackware F.... så fint å bruke deilig install interface ++ en manual som du ikke får vondt i hodet av du blir bare grønn i tryne :D

SLACKWARE :woot:

Lenke til kommentar
hear-hear!

Grunnen til at jeg kjører Slackware er kort og godt fordi det kommer uten noe ferdigoppsatt dritt som RedHat og Mandrake. Jeg elsker i grunnen Slackware, og nå har versjon 9.0 kommet. Gleder meg.

WTF? RH (jeg har ikke nok kunnskaper om MDK til at jeg kan uttale meg om det) innstallerer akkurat det du ber den om. At du liker å gnøkke med boksen din er fint for deg, men jeg foretrekker å ha et kurant system som er oppe på kort tid.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at du lærer mest med et avansert distro. Jeg har brukt Red Hat fra versjon 5. For hver gang jeg installerte, ble det fære og fære pakker, helt til jeg begynnte å kjøre det uten x. Da vet du nesten at det er på tide å skifte til noe "mer" avansert. Jeg har prøvd Slack, Gentoo, Mandrake, Suse, så fant jeg Debian, og det er det jeg bruker i dag .

Linux er vanskelig bare om du inbiller deg det.

Lenke til kommentar

Folkens, det her er en rein smakssak.

Så å si alle distroer lar deg gå akkurat så langt ned i de mer avanserte tingene hvis du bare vil det. At Mandrake har laga mange (bra!) GUI-frontends betyr ikke at de kjære konfigurasjonsfilene under er borte. Ei heller betyr debianfolket sin forkjærlighet for obskure kommandolinjeverktøy at det ikke finnes gode frontends.

Smak og behag, frihet til å velge - det er det linux handler om.

Lenke til kommentar

Det _jeg_ er drittlei, er folk som syter og klager over hvilje spoersmaal andre brukere, for eksempel nybegynnere, stiller. Det er da vel bare aa la vaere aa svare, hvis du synes spoersmaala er for dumme.

Det er da vel f**n ikke nybegynnernes feil at spranget opp fra Windows fremdeles er noksaa stort.

Lenke til kommentar

Til Daman.

"Holde mammaen i hånden mens vi innstalerer windows" ? Jeg bruker dataen til internett, redigering, litt spilling, skolearbeid og slikt. Windows gir meg alle disse mulighetene pluss mage flere. Hvorfor skal jeg da gjøre det vanskelig og gidde å lære Linux? For å føle meg mer ekspert?Nei..jeg tror ikke det.Men for all del...gå for det du. :roll:

Lenke til kommentar
Det _jeg_ er drittlei, er folk som syter og klager over hvilje spoersmaal andre brukere, for eksempel nybegynnere, stiller. Det er da vel bare aa la vaere aa svare, hvis du synes spoersmaala er for dumme.

Det er da vel f**n ikke nybegynnernes feil at spranget opp fra Windows fremdeles er noksaa stort.

Helt enig. Det er ikke alle som kan så mye og med dette innlegget ser det for meg ut som daman bare vil spre ordet om at han er "kjempeflink" og alle andre som har ett problem, og spør etter hjelp er dumme. Jeg tviler ikke på at du spurte første gangen du prøvde slackware.

Og du har vel ikke hørt at "Den som skammer seg for å spørre, skammer seg for å lære"?

Det er ikke n00bs som ikke har peiling og vil lære som gjør meg kvalm, det er slike "bedrevitende" som deg.

Og at du måtte opprette ny konto for å tørre å skrive dette gjør bare at jeg syns synd på deg.

Lenke til kommentar

Og for de som virkelig vil lære:

http://www.linuxfromscratch.org

Etter det blir man litt tøffere.

Egen distro... :yes:

Folk som meg?

Jeg spurte litt jeg og i begynnelsen og jah, men nå etter en stund har jeg lært at en skal alltid finne ut mest mulig på egenhånd, og deretter viss en ikke har fått det til spørre etter hjelp. Og når man spør, paster man fra config-filer og loggfiler. Sånn er det bare. Man nevner distribusjon, versjon på programmet, og andre relevante ting.

Har egentlig tenkt på om vi skulle lagd en skikkelig FAQ som kunne vært på toppen her på forumet. F.eks:

Q: Jeg får ikke kjørt GUIet i $DISTRO! kan noen hjelpe meg?

A: Kjør xf86config, funker ikke det, paste litt XFree86.0.log til oss.

osv...

Lenke til kommentar

Helt enig. Det er ikke alle som kan så mye og med dette innlegget ser det for meg ut som daman bare vil spre ordet om at han er "kjempeflink" og alle andre som har ett problem, og spør etter hjelp er dumme. Jeg tviler ikke på at du spurte første gangen du prøvde slackware.

Og du har vel ikke hørt at "Den som skammer seg for å spørre, skammer seg for å lære"?

Det er ikke n00bs som ikke har peiling og vil lære som gjør meg kvalm, det er slike "bedrevitende" som deg.

Og at du måtte opprette ny konto for å tørre å skrive dette gjør bare at jeg syns synd på deg.

Ja han er sikkert "kjempeflink", men særlig flink til å stave er han ikke.

Ingen racer på grammatikk heller akkurat.

:lol:

For en latterlig post.

Lenke til kommentar
Ja han er sikkert "kjempeflink", men særlig flink til å stave er han ikke.

Ingen racer på grammatikk heller akkurat.

:lol:

For en latterlig post.

Hva er det du prater om? Posten er nermest prikkfri, og langt fra noe å le av... :grumpy:

Skal du gjøre narr av folk uten grunn, kan du bruke et annet forum :yes::grumpy:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk enig me daman, selv om jeg kjører windows og egentlig ikke har noe jeg skulle ha sagt. Har selv lagt inn både redhat, debian, slack, mandrake og lycoris, for å prøve dem ut. Jeg spurte noen dumme spørsmål oa jeg prøvde lycorsi, som jeg lærte siden, men egentlig er det ofte unødvendig å spørre. Greit nok at folk som går fra Windows tl Linux bør få lov til å spør spørsmål som for de mer erfarne kan høres utrloig dumme ut, men har du slike spørsmål så burde du begynt med en enkel distro istedenfor å leke 1337 med slackware. Me for å si noe i den andre retningen, s syntes jeg det var enklere å få til skikkelige nvidia-drivere i slackware enn i mandrake :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...