Gå til innhold

Strømplugg i hele tiden skadelig?

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei.

lurer på om laptop batteriet tar skade av om strømpluggen altid står i, slik at laptopen får strøm fra kontakt istede for batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

tenkte mer på når pcen er i bruk.

jeg pleier å ha i kontakten hele tiden, men tar den ut når den er skrudd av.

så lurer på om det kan skade batteriet.

om jeg heller burde alltid ha kontakten av og sette den inn når batteriet er tomt, så igjen når batteriet er fullt ta ut kontakten.

Lenke til kommentar

Vel, nå har ikke "klattlading" noen negativ effekt på lithium-ion-batterier.

Li-ion-batterier lider uansett av en degradering av kapasiteten over tid (selv om det ikke blir brukt). Denne blir lavest når det lagres med 40-60 % opplading og temperaturen er 0 grader.

Batterier av denne typen tar skade av å lades helt ut, men apparatene har elektronikk som forhindrer dette.

Lenke til kommentar

Å ha strømkabelen i og maskinen konstant på på en laptop dreper batteriet meget effektivt. Har drept batteriet på to forskjellige laptoper slik på under et år. Batterilevetiden gikk sakte og sikkert nedover og etter et års tid fungerer ikke batteriene i det hele tatt. Hovedproblemet er ikke, som man kanskje skulle tro, at det stadig klattlades. Det som er problemet er at siden maskinen konstant står på utvikles det svært mye varme. Varme er noe Li-ion batterier absolutt ikke liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja, hvilken måte er best å bruke?

trodde det var slik at når batteriet er 100% ladet og man har kabelen i, så bypasser den batteriet og bare går på strøm fra kontakt.

skal man bruke pcen uten kabel også sette i kabelen når det er 10 - 20% igjen? deretter ta ut kabelen når den er 100%

Lenke til kommentar

Metoden jeg selv har brukt med hell etter at jeg drepte de to batteriene, og fant ut at det var ganske kjipt er som følger: Når jeg først slår på maskinen venter jeg til det er rundt 30% igjen av batteriet, deretter setter jeg inn strømkontakten og lar den stå i til jeg er ferdig å bruke maskinen. Maskinen slåes av og strømkontakten taes ut så fort jeg er ferdig med den. Dersom maskinen skal bli liggende over tid uten å bli brukt taes batteriet av. Batteriet har hatt ytelsestap på under 1% det siste året :D

PS! Det sies at den absolutt beste måten å bevare batteriet dersom maskinen skal bli stående en stund uten å bli brukt er som følger:

-Lad batteriet fullt opp

-La maskinen trekke strøm til det er ca 80% av full kapasitet igjen

-Ta av batteriet og legg det i kjøleskapet

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er jo greit nok, hvis man har den på i noen timer, deretter skrur den av.

min står på i 12 - 15 timer så skrur jeg den av og tar ut pluggen.

Lenke til kommentar

Da vil du bare koke batteriet.

Det lades opp, tømmes sakte til 90% (der det begynner å lade?) og så lades igjen, og slik fortsetter det.

Lad pcen når du bruker den, ellers skal den stå uten noe slags lading, du bør også skru pcen helt av, for å hindre mer utladning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har fortsatt ikke fått et konkret svar, dere sier mye forskjellig.

enkelt å greit:

skal man, skru på pc uten kabel, deretter lade den når den er på 20% til 100%

så ta ut kabelen, gjøre dette i 12 timer, også skru av og ta ut kabel.

eller

ha kabel i hele tiden, bortsett fra når den er av.

Lenke til kommentar
Det som er problemet er at siden maskinen konstant står på utvikles det svært mye varme. Varme er noe Li-ion batterier absolutt ikke liker.

Det stemmer.

Det beste man kan gjøre når man bruker PCen tilkoblet strømnettet er å ta ut batteriet når det er ladet til 80% og ikkje sette det tilbake før man trenger det.

http://www.nettavisen.no/it/article1945622.ece

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har en laptop her som har stått med kabel noen timer nå, batteriet er helt kaldt.

dragavon: mener du at man ikke må ha batteriet i? bare stømkabel?

det tyder jo på at batteriet har en lags bypass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Ja, du tar batteriet UT av den bærbare PCen.

Som cyclo sier, det beste stedet å oppbevare batteriet når det ikkje står i PCen er i kjøleskapet.

Genial løsning for meg da jeg har på pc hele tiden

Viste ikke at det var mulig

Lenke til kommentar

snodig. på min tre år gamle laptop (som jeg fortsatt bruker) så står strømkabelen i absolutt hele tiden (med mindre jeg er på et sted hvor det ikke er strøm tilgjengelig) - og for å være ærlig så har jeg ikke merket noe som helst mtp hvor lenge batteriet holder når jeg først trekker ut strømmen.

men kan jo hende jeg bare har vært heldig til, hvis ikke så vil jeg tro at det er ganske tilfeldig hva som har ført til at enkelte sine batterier har tatt kvelden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...