phunkie Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hei godfolk. Jeg er ikke så veldig flink med pc og slikt, så vær litt grei mot meg. Jeg var nylig i us, og kjøpte meg en ny vaio. Hd'n var på 250GB. Jeg vil dele den opp slik at jeg får vista på egen partisjon. Vil jeg miste vista når jeg gjør det? Jeg fikk ikke med vista-cd da jeg kjøpte laptop'n. Og sånn ca hvor mange gb trenger vista? Jeg vet ikke om jeg posta denne på riktig sted. Bare flytt på den om ikke. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) I Vista er det et eget verktøy for å opprette og dele opp partisjoner. Høyreklikk på "Min datamaskin" ikonet, enten på skrivebordet eller i startmenyen. Velg "Behandle". I vinduet som kommer opp velger du "Lagringsplass, og deretter "Diskbehandlig". Da får du opp en oversikt over harddisken din. Høyreklikk på C: og velg "Reduser volum". Reduser slik at det står igjen 35 GB til Vista. 35*1024 = 35840MB for å være nøyaktig. Volumet som står igjen oppretter du som en egen partisjon D:. Den skal også være en primærpartisjon. Vær forsiktig. Jeg har selv tabbet meg ut på dette med partisjonering, men ikke med verktøyet i Vista. Du får nok helt sikkert beskjed om du er i ferd med å rote det til. Les alle dialogbokser nøye. Lykke til. Edit: Nei, du mister ikke Vista eller noe annen data ved å gjøre dette. Endret 7. august 2008 av Trainman Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Ålreit! Skal prøve når jeg kommer hjem til pc'n. Tusen takk skal du ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå