Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sliter med at mamma bestemer alt...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

vel, jeg tror du har rett til å bestemme hvilken forelder du vil bo hos så lenge du er over 15. Med mindre moren din har fått omsorgen får deg elns.

 

Rett meg dere som kan!

Lenke til kommentar
Hei !

 

er 15 og fyller 16 neste år og sliter med at mamma bestemmer alt sammen, foreldrene mine er skilt, mamma har giftet seg med en annen. Jeg bor tildagelig hos mamma, og hun bestemmer f.eks. Du får ikke lov til og dar til pappa idag. Eller jeg har spurt om jeg kan få begynne på vidregåenede der pappa bor og flytte dit når, da sier hun slik: " det får du ikke lov til "

 

Hvilkene rettigheter har jeg har jeg i denne situasjonen ?

 

Hva sier pappan din til dette da? Du har rett til å bli hørt og du har selv rett til å velge hvilken skole du vil gå på.

Om det ikke er noen god grunn for at du ikke kan bo hos far, bør du få lov til det.

 

ModEdit: Spam i form av stemmefisking fjernet.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Hei !

 

er 15 og fyller 16 neste år og sliter med at mamma bestemmer alt sammen, foreldrene mine er skilt, mamma har giftet seg med en annen. Jeg bor tildagelig hos mamma, og hun bestemmer f.eks. Du får ikke lov til og dar til pappa idag. Eller jeg har spurt om jeg kan få begynne på vidregåenede der pappa bor og flytte dit når, da sier hun slik: " det får du ikke lov til "

 

Hvilkene rettigheter har jeg har jeg i denne situasjonen ?

 

Når du er 15 år så bestemmer du ganske mye. Moren din kan ikke nekte deg å besøke faren din på noen som helst måte. Du må huske på det at i følge loven så har ikke foreldrene rette på samvær med deg, men det er du som har rett på samvær med dine foreldre. Dette er for at du ikke skal kunne tvinges til å være sammen med noen du ikke vil.

 

Når du er 15 så burde det ikke være noe problem for deg å ta en telefon til faren din og spørre om du kan flytte bort;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Sorry ass, men ikke vær så pinglete, slå i bordet til moren din og påpek lovbruddene hun utfører ved å nekte deg samvær med faren din. Hardt mot hardt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Du kan ikke finne deg i at moren din herser med deg sånn. Si rett ut at du vil bo hos faren din og ikke moren din! Du har rett til å bestemme selv. IKKE la hun ødelegge barndommen for deg!

Sier meg enig her. Ikke finn deg i at moren din bestemmer sånn over deg. Om jeg husker rett skal barn over 12 år få velge selv om de vil bo hos mor eller far, og det er ditt valg. Det sies at "det skal legges særs stor vekt på barnets mening". Stå imot moren din og si hvordan du vil ha det, evt. snakk med faren din som noen har nevnt her tidligere så kanskje han kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Så lenge du er over 12 år, så kan barnets mening tas med i vurderingen. Når du nå altså er 16 så villle jeg tro at du skulle kunne bestemme dette selv. Tror ikke jeg hadde funnet meg i dette hvis jeg ble fortalt at jeg ikke kunne bo med hvem jeg ville, når foreldrene mine ble skilt.

Tviler egentlig på at så mange hadde funnet seg i det.

Lenke til kommentar

Din mor skal ha en særdeles god grunn til å motsette seg at du har samvær med faren din. Da snakker jeg om rettsapparat og besøksforbud.

 

Hvis du trenger mer hjelp så kan jeg anbefale at du tar turen innom http://www.barneombudet.no/ og ser deg om litt. Hvis ikke foreldrene dine klarer å bli enige så er familievernkontoret og barnevernet mulige steder hvor du kan henvende deg.

 

Håper ting ordner seg.

Lenke til kommentar

Hei, eak2k!

Det er flott at du kommer hit for å få vite mer om dine rettigheter, og jeg ble oppriktig engasjert på dine vegne.

 

Som det tidligere har blitt sagt, og jeg ikke vil gjenta, du har dine rettigheter. Jeg aner ikke hvordan situasjonen din er, feks om du har friere tøyler hos faren din, og dermed kan få feste og holde på som du vil. - Vi vet med andre ord ikke bakgrunnen for at moren din ønsker full kontroll over deg.

 

Hvis du mener hun behandler deg urettferdig, kan det være en god idé å fortelle det til faren din, for det er ikke meningen at barn skal dras slik mellom to foreldre, og ihvertfall ikke at de skal nektes samvær med den andre, bare fordi voksne er uvenner.

 

Håper virkelig det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...