Gå til innhold

Luftgevær for trening til jakt

Eniro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, nei det innebærer jo f. eks. ryper og duer :p Men jeg kjenner flere som bruker salong på harejakt. De ramler rett ned, samme med rådyr. Men på vinterjakt etter rype er det fint med ei salong, evt. ei veldig finkalibret rifle ala .222 REM. Skjelden man kommer på haglehold på vinterjakt etter rypa.

Feil.

For ikke å gå OT: Jeg setter min stemme på .22 cal :)

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Er dette med .22LR eller evt. .223 REM-skyting i hagen helt 100% lovlig da, så lenge ingen klager på det?

Jeg vil tro ingen av de kalibrene med lyddemper påskrudd lager noe mer lydd enn luftgevær likevel? Her i nabolaget synst folk det er OK med luftgevær.

Lenke til kommentar

Vel, å si det er ekstremt vanskelig å komme innpå ryper på vinterføre vil jeg kalle en overdrivelse. Klart, om snøen nettopp har kommet, og rypene ikke har fått på seg vinterdrakten- så er det meget vanlig de er sky- men det finnes såklart unntak her og. Men, når de har fått plukket av seg de siste brunfjærene fra sommerdrakten kan man oppleve at de heller trykker til man nærmest står på de, selv om det er skare eller ikke. Dette kommer også an på hvordan jegeren oppfører seg, men om man vet hvordan man skal forholde seg på vinterføre, så kan vinterjakta gi like god- om ikke bedre uttelling enn høstjakta. :)

Men, nå er det ikke vinterjakt på rype denne tråden omhandler, så resten får heller tas via PM eller en ny tråd.

Endret av christer-R
Lenke til kommentar
Er dette med .22LR eller evt. .223 REM-skyting i hagen helt 100% lovlig da, så lenge ingen klager på det?

Jeg vil tro ingen av de kalibrene med lyddemper påskrudd lager noe mer lydd enn luftgevær likevel? Her i nabolaget synst folk det er OK med luftgevær.

Jeg har aldri opplevd noe problem med dette. Er ikke sikker på hvordan loven er, men det er vel ingen tvil om at .22 LR er mer risikofylt enn et luftgevær. Det finnes mange luftgevær som regnes som softgun (BB gun), men salongrifle-ammo er jo faktisk rent krutt, og du trenger våpenkort fort å ha salong.

At jeg skyter noen kråker i blant, er nabolaget svært fornøyd med egentlig... :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

At Hatsan gir utrolig mye kraft for pengene vil ikke si at det er dårlig. De andre du nevner er selvsagt bra merker, men Hatsan gir nok mer kraft pr krone enn de. Og Hatsan er mer nøyaktig enn mange "forstå-seg-på'ere" tror. Hvis Hatsan var dårlig ville nok ikke WALTHER i USA solgt geværer produsert av Hatsan under sitt navn, noe som igjen understreker hvor feil du tar.

Se selv denne omtalen:

(Som du sikkert skjønner er dette Hatsan 125 5,5 de tester)

Gå for skikkelig kvalitet; dvs. BSA eller Weihrauch. Hatsan er ikke noe å trakte etter.
Endret av Spiky
Lenke til kommentar
At Hatsan gir utrolig mye kraft for pengene vil ikke si at det er dårlig. De andre du nevner er selvsagt bra merker, men Hatsan gir nok mer kraft pr krone enn de. Og Hatsan er mer nøyaktig enn mange "forstå-seg-på'ere" tror. Hvis Hatsan var dårlig ville nok ikke WALTHER i USA solgt geværer produsert av Hatsan under sitt navn, noe som igjen understreker hvor feil du tar.

Se selv denne omtalen:

(Som du sikkert skjønner er dette Hatsan 125 5,5 de tester)

Gå for skikkelig kvalitet; dvs. BSA eller Weihrauch. Hatsan er ikke noe å trakte etter.

Hva er viktigest? Kraft eller presisjon? En lett kule som suser forbi det du sikter på i 375ms eller en tung kule som treffer i 270ms, hva foretrekker du?

Har du kronograf? Jeg har.

Hvor mange luftgevær har du erfaring med? Sjekk linken i sig'n min, noen av de jeg har/har hatt ligger i galleriet der, jeg har i tillegg hatt både Gamo og Hatsan..

Kjøp deg en kronograf, test hvor fort en 16gr JSB kule går i en Hatsan, jeg kan love deg at farten nok er mer moderat enn du tror.

Vet du forresten hvilken hastighet en luftgevær kule trives i, før den blir ustabil og mister presisjon? Vil du tro det er rundt 280ms?

La oss si at en 8gr kule gir 375ms i Hatsan, hvilket gir 26.8fpe. En 16gr kule trenger altså bare gå i 264ms for å gi samme kraften, noe mange av mine luftgevær har klart med letthet.

Ja, pyramydair selger Hatsan som Walther, hvis du hadde fulgt med i timen ville du også visst at samme firma har fått mange av de i retur. Det er år og dag siden Walther var forbundet med kvalitet, nettopp pga at navnet har blitt misbrukt på denne måten..

Mer kraft per krone, ja bevares..? Det at det er kraftig og billig vil heller ikke si det er dårlig, det enkle fakta at det er dårlig, sier det, en får faktisk Diana 34 i 5.5mm for rundt prisen av en Hatsan...da er valget svært enkelt hvis en ikke trenger en penisforlenger.

Bevares hvis en vil skyte suppebokser på 20-25m eller skyte hull i finer så duger det nok men ikke forvent god presisjon uten avtrekkerjobb, molytune, buttons osv. Med endel arbeid og nedtuning kan det bli ok..

Lenke til kommentar
Hva er viktigest? Kraft eller presisjon? En lett kule som suser forbi det du sikter på i 375ms eller en tung kule som treffer i 270ms, hva foretrekker du?

Har du kronograf? Jeg har.

Hvor mange luftgevær har du erfaring med? Sjekk linken i sig'n min, noen av de jeg har/har hatt ligger i galleriet der, jeg har i tillegg hatt både Gamo og Hatsan..

Kjøp deg en kronograf, test hvor fort en 16gr JSB kule går i en Hatsan, jeg kan love deg at farten nok er mer moderat enn du tror.

Vet du forresten hvilken hastighet en luftgevær kule trives i, før den blir ustabil og mister presisjon? Vil du tro det er rundt 280ms?

La oss si at en 8gr kule gir 375ms i Hatsan, hvilket gir 26.8fpe. En 16gr kule trenger altså bare gå i 264ms for å gi samme kraften, noe mange av mine luftgevær har klart med letthet.

Ja, pyramydair selger Hatsan som Walther, hvis du hadde fulgt med i timen ville du også visst at samme firma har fått mange av de i retur. Det er år og dag siden Walther var forbundet med kvalitet, nettopp pga at navnet har blitt misbrukt på denne måten..

Mer kraft per krone, ja bevares..? Det at det er kraftig og billig vil heller ikke si det er dårlig, det enkle fakta at det er dårlig, sier det, en får faktisk Diana 34 i 5.5mm for rundt prisen av en Hatsan...da er valget svært enkelt hvis en ikke trenger en penisforlenger.

Diana 34 koster rundt det samme som Hatsan 125 ? Hatsan 125 5.5 koster ca 2000,- i de fleste butikker jeg har sjekket, mens Diana 34 koster omlag 3000,- +/- Synes også det er en noe snodig sammenligning siden Hatsan 125 er også betydelig kraftigere enn Diana 34, vil anslå +/-200 fps mer. Produsenten oppgir 690 fps på Diana 34, mens Hatsan oppgir inntil 1000 fps(305ms) på sitt (noe optimistisk, sett i forhold til Diana/RWS sine ærlige mål, men likevel...) Skal man ha like mye kraft som en Hatsan 125 .22 må man opp på Diana 350 Magnum som koster godt over fire tusen (avhengig av butikk, prisene varierer).

Har aldri hevdet at Hatsan 125 er feilfritt, og ingen av de punktene du peker på er ukjente for meg, men enkelte vil ha det til å være et "drittgevær", som er en typisk form for sort/hvitt-tenkning alt for mange tenåringer har.

Klart ei tyngre "kule" (i feks kal.22) i 280 m/s har større anslagsenergi enn ei .177 i 375 m/s. Og at kuler som går over 300 m/s mister noe av stabiliteten pga den høye hastigheten. Det er vel derfor de sier at det ikke har så mye for seg å velge så kraftige rifler i 4.5, men heller gå for .22 eller kaliber 25. - for å få utnyttet kraften i geværet bedre.

Jeg har sett tester der Hatsan 125(.22) med 16gr kuler klarer omlag 900 fps i snitt(Hatsan oppgir INNTIL 1000 fps, ikke at geværet vil klare det med alle typer kuler) men det er likevel ganske så høy utgangshastighet for et .22 -gevær til 1998,- Presisjonen er ok også, noe testen jo så tydelig viste.

Jeg har nok ikke erfaring med like mange luftgevær som deg for å si det mildt (imponerende side forresten), de jeg har prøvd er Norica Dragon, Gamo shadow 1000, div. Crosman, Hatsan 70HP, Hatsan 125 i kal. 177 og .22, Diana 350 Magnum, samt noen flere fra "gamle-dager".

For å oppsummere, jeg forventer meg ikke ubegrenset fokus på Hatsan sine fordeler, dersom en person har bestemt seg for å være negativ til det. Jeg kjenner mange som er veldig fornøyd med sitt Hatsan 125, men kan skjønne at det kan bli litt ensidig fokus på det med utgangshastighet, siden det er mange andre ting ved et gevær som er mye viktigere. Jeg kommer aldri til å gi meg på at Hatsan 125 gir mye for pengene, men innser at det finnes bedre gevær på markedet, men da må man være forberedt på å betale for gildet.

Endret av Spiky
Lenke til kommentar

Over 20 år siden jeg var tenåring.

At enkelte er fornøyd med Hatsan vet jeg stemmer men det har også mye med erfaring og forventninger å gjøre, også en stor overvekt av disse er faktisk tenåringer som blir imponert over kraften.

Kraft er det selvsagt men det er også en ubehagelig rekyl og twang som kombinert med en dårlig avtrekker vanskeliggjør presisjon.

Som sagt hvis en skal skyte suppebokser på 20m og skyte hull i finer plater, så duger det fint.

Hvis en forventer presisjon av et luftgevær, hull i hull på 10m og under krone samling på 20m så er ikke Hatsan veien å gå, jeg ville heller hatt en gammel Slavia der jeg kunne føle glede over resultat og en positiv skyteopplevelse enn å bare være imponert over kraft...

Akkurat den biten blir kjedelig fort..

Jaktdepoet har forresten tilbud på Diana 34, det blir også solgt endel brukt på airgunworld.org

Lenke til kommentar
Jaktdepoet har forresten tilbud på Diana 34, det blir også solgt endel brukt på airgunworld.org

Jaktdepo(t)et sier iflg mine kontakter at de har solgt ut alle sine 5.5 luftgevær i påvente av nye restriksjoner, og at det er fastpris på de selger den i 4.5 versjon. (snufs)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...