arela Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 skal tro om VR på 300mm gir mulighet for perfekt skarpe bilder, eller i nærheten, håndholdt på 'normale' eksponeringstider... Det som er så rart, er jo at Nikon anbefaler å slå av VR på stativ. Da vil jeg tro at det er bare håndholdt (og kanskje monopod?) at vi har et lite handikapp. Det er stor forskjell på 'brukbart' og absolutt skarpt. Åja, men også forskjell på brukbart og ikke brukbart. Jeg gikk på en sti forrige dagen, med mange småfugler, og da var det bare å sikte inn å håpe på det beste. De fleste ble brukbare. Når jeg hadde fått opp stativet, så var jeg alene :-( Et grep som fungerte ganske godt, er noe ala´ stående i skiskyting. Albuen inntil sideflesket, hånda under fremkant av objektivet. Også en variant med tommel på stativfestet, og de andre fingrene fremst på "løpet". (Fotograferer omtrent rett venstre) Var på tur med 70-300VR uten stativ i går. Det var pent vær, så jeg har ingen grunnlag for å sammenligne kvalitetsforskjeller. Får ta med begge en dag for sammenligning. Det er mitt eneste objektiv med VR, og om det hjelper, det vet jeg ikke. Det har forsåvidt gått ganske bra uten VR hittil, så .... .......det er nok bare en ekstra ting som kan gå istykker! Lenke til kommentar
bondo Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 For sånn "gåtur i skogen fotografi" så er nok desverre VR en stor fordel. Men, har man flaks og kommer i god posisjon og lyset er godt så kan man nok få til mange bra bilder Så må man selvfølgelig finne seg en teknikk som er stødig. Å støtte seg mot et tre funker også bra. Vil tro å gå med en monopod på slik fotografi kan funke også. Har ikke noen monopod enda da. Min tidligere 120-400 var iallefall utrolig effektiv med OS'en, selv om den tok skarpere bilder på stativ med OS skrudd av. Vil tro at de ekstra meter avstand man kan stå unna fugler og dyr med tc17e gjør stativbruk mer nyttig med den comboen... Lenke til kommentar
arela Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 tc17e og monopod av en eller annen type skal være hus før våren. En annen positiv ting er at på 300mm. så viser EXIF dataene faktisk 420mm med min Kenko 1,4 telekonverter. Den virker ikke inn på EXIF dataene på de objektivene jeg har prøvd før. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 tc17e og monopod av en eller annen type skal være hus før våren.En annen positiv ting er at på 300mm. så viser EXIF dataene faktisk 420mm med min Kenko 1,4 telekonverter. Den virker ikke inn på EXIF dataene på de objektivene jeg har prøvd før. Bogen 676B monopod og tc17e II kommer med en kompis fra USA imorra Lenke til kommentar
arela Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Her går det fort :-) Må få referat etter at du har testet litt med begge de godisene. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Her går det fort :-)Må få referat etter at du har testet litt med begge de godisene. testa telekonvertern igår! Angrer jaggu ikke på den! Den kommer til å bli myye brukt. Sykt skarp. Kunne ta bilder av biler på motorveien 500m unna og se regnr kjempetydelig, i dårlig kveldslys på iso 2000. Disse var ikke i nærheten av synlig uten converter... Et testbilde på 'prøvemodellen' min hjemme i stua. 500mm og f/7.1. Full blender gir omtrent samme skarphet, men gir også ekstremt lite dybdeskarphet noe som krever mye av fotografen. Tatt på 2.5m avstand dekker fuglen (12cm liten! såvidt større enn en blåmeis) nesten hele framen. Dette er så 1:1 crop : Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Sånn ja! - en kan jo telle fjærene. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Var ute å testa monopod+300+1.7x i 18tia igår ved andedammen. Pent lys, men ikke mye lys. Helt totalt bortkasta å prøve å få til noe bilder med TC i det lyset på monopod. Stort sett alle lengre enn 1/200 ble uskarpe. Så prøvde litt med bare 300'en og fikk noen okei bilder. Et og annet bilde ser ok ut i redusert size, men tåler ingenting forstørrelse. Men, må virkelig si at stativ er og blir et MUST! Hvordan dette hadde vært med VR vet jeg ikke, men er ganske sikker på at det hadde blitt bedre. Monopoden gjorde det lett å holde kamera og få komposisjonen man ønsker da... Legger ved et bilde. Tatt med 300en uten TC på f/2.8, 1/125sek, iso200. Minimalt etterbehandla, og ikke akkurat et bildeutsnitt etter boka men... En av ganske få bilder som ble i nærheten av så skarpe som de kan med linsa! Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Her er et på 1/20s f/5,6 og med TC 1,4 (420mm). Med stativ fra fugletårn. Er usikker på om EXIF skriver justert verdi på blender, men ok på brennvidde på denne. Disse ternene var utrolig kjappe, det var dårlig lys, men syntes resultatet ble effektfult. Kan hende fokus er rett, men at våre bevegelser var ustemt :-) Ternene skremte også opp alt av gjess, sola gikk bak en sky, så det ble lite å skyte på etterpå Justert WB, ikke cropet. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Hehe, ble litt arti bilde ja. Så nesten ut som pastellmaling eller noe... Driver å tenker på å få i en bra sekk. Vil en Lowepro flipside 300 bli trang for 300 f/2.8 tro? Den så forholdsvis grei ut syns jeg Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Jeg fant en som passet akkurat til D300 + 300mm + noe attåt. Det er en Telenor VM på ski '97 :!: Det er en slags svipptursekk uten ramme, men det går bra på korte utflukter. Har ikke gått langtur med dette, det blir vel kanskje ikke såpass. Jeg har en Lowepro CompuDaypack som ikke er brukbar til mye fotoutstyr, men den er fin for å ta med litt + pc. De andre Lowpro har jeg ikke erfaring med, så det er vel bare å studere innvendige mål. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Driver å tenker på å få i en bra sekk. Vil en Lowepro flipside 300 bli trang for 300 f/2.8 tro? Den så forholdsvis grei ut syns jeg LowePro Nature Trekker AWII passer ihvertfall glimrende til min D300 med grep og 120-300 f/2.8.. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Driver å tenker på å få i en bra sekk. Vil en Lowepro flipside 300 bli trang for 300 f/2.8 tro? Den så forholdsvis grei ut syns jeg LowePro Nature Trekker AWII passer ihvertfall glimrende til min D300 med grep og 120-300 f/2.8.. Flipside 400 AW var jo litt større... men, vurderer en F-stop Tilopa... http://fstopgear.com/now/product/product-h...eries/93-tilopa Den hadde nesten like stor kameradel som flipside 400, og i tilleg grei sekk til litt annet også... Lenke til kommentar
Renzir Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 ...men, vurderer en F-stop Tilopa... http://fstopgear.com/now/product/product-h...eries/93-tilopa Den hadde nesten like stor kameradel som flipside 400, og i tilleg grei sekk til litt annet også... Har sett på Tilopa jeg også. En annen artig finesse der er at man kan kjøpe en kameradel som er mye mindre i tillegg. Da blir det bra plass til klær osv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Har sett på Tilopa jeg også. En annen artig finesse der er at man kan kjøpe en kameradel som er mye mindre i tillegg. Da blir det bra plass til klær osv. Høres kjekt ut, men du verden for ei rotete hjemmeside f-stop har! Lenke til kommentar
bondo Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Høres kjekt ut, men du verden for ei rotete hjemmeside f-stop har! Ja, den var totalt bedriten! Ikke en god måte å presentere produktene sine på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå