haakonts Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Ja da ble det samme sak her AF-S 300 f/2.8Tror jeg satser på Bogen Manfrotto 486 kulehode, nå som det ikke ble 400mm. Det blir vel en uke i lengsel og spenning! For all del ikke kjøp det kulehodet! Jeg har det og det er rett og slett for dårlig. Og ihvertfall på et stort objektiv som det du har kjøpt. Det lengste jeg har brukt det på er en 70-200 og det suger noe fryktelig. Nesten umulig å stille inn, hakker og siger. Er det et sted man ikke skal spare inn så er det på kulehodet. Endret 31. august 2008 av haakonts Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Dette? http://www.adorama.com/BG468MGRC0.html Det skal tåle gode 15 kg og får bra skussmål hos Adorama. (håper det er et annet et du sikter til ) Lenke til kommentar
arela Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det ble en liten trykkfeil. Det er ikke Bogen Manfrotto 486 kulehode jeg tenkte på, men Bogen Manfrotto 468 - se linken i posten over Lenke til kommentar
bondo Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Ja da ble det samme sak her AF-S 300 f/2.8Tror jeg satser på Bogen Manfrotto 486 kulehode, nå som det ikke ble 400mm. Det blir vel en uke i lengsel og spenning! Gratulerer mk1 du også? Var jo en brukt 300VR til salgs til kurant pris også nå, men jeg merker jo at dette er et objektiv som blir mest stativbrukt uansett! ! Jeg solgte forøvrig D80'en og kjøpte en brukt d300 som kom igår. De 4000kr'ene i oppgradering var verdt det! Jeg har også bestilte en sånn gimbal fra ebay/india. Ikke kommet enda... Etter en test fant jeg at kulehode blir litt ustødig, så en sidekick er vel minimum hva man bør ha for å få balanse... Og så blir det en 1.4x og evt en 1.7x tc. Må ha noen solide bein også. Men, har ikke klart å bestemme meg, så skal prøve litt på et sett manfrotto 190 først. Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Takker Også på vei: Bogen Manfrotto Pro MagFiber Tripod med Hydrostatisk Ball Head. Skal prøve den først. Skal være god for tunge løft! Gimbal er i bakhodet, får teste litt først. Tenkte også på monopod med Really Right Stuff MH-01. Jeg kommer vel til å bruke min Kenko Pro 1,4 flittig. Min Reflex-Nikkor kan vel også få nytt liv med det nye stativet, og da er jeg på 740mm med Kenkoen + evt crop. Tror det blir en fin høst Lenke til kommentar
bondo Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Blir en gøyal høst indeed Om du først har et såpass solid ballhode, så er vel sidekick tingen. ebay india style http://cgi.ebay.com/Tripod-Gimbal-Head-Sid...1QQcmdZViewItem Om det jeg har lest stemmer, så blir en såpass tung optikk å 'dingle' veldig på toppen av et ballhode. Med gimbal så blir linsa mer som vektløs noe som gjør tracking og sånt mye enklere... Kan gi en rapport når jeg har fått min gimbal på hva jeg syns Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. september 2008 Del Skrevet 3. september 2008 Om det jeg har lest stemmer, så blir en såpass tung optikk å 'dingle' veldig på toppen av et ballhode. Med gimbal så blir linsa mer som vektløs noe som gjør tracking og sånt mye enklere... Kan gi en rapport når jeg har fått min gimbal på hva jeg syns Ja spennende den Gimbal saken, vi får teste litt - så evaluere. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 lånte et manfrotto 190. Det var ikke i NÆRHETEN av å være stivt nok engang. Måtte bruke mirror lockup og kabelrelease for å få skarpe bilder... Så, valget står vel egentli nå mellom - Gitzo 1410, høyde 18-162cm, vekt 3.9kg, sammenslått 75cm. ca 2800kr (<12kg) - Gitzo 1505, høyde 15-150cm, vekt 4.1kg, sammenslått 59cm. ca 3200kr (<15kg - Feisol 3471, høyde 17-154cm, vekt 2.3kg, sammnslått 56cm. ca 2200kr (<12kg) - Gitzo gt3541ls, høyde 10-146, vekt 1.7kg, sammenslått 55cm. ca 4700kr (<18kg) (priser ut fra dollar+moms... frakt er i tillegg) Alle disse skal være stødige nok til å håndtere opp til 500mm linser, og alle har stort sett fått bare skryt på det jeg har klart å finne... Feisol har vært litt blanda på og enkelte stiller spørsmål til kvalitet. Det jeg frykter er om vekta er for høy så vil det bli større ønske om et mindre stativ i tillegg. Spesifikasjonsmessig og prismessig er jo disse feisolene gunstig! Og om det ryker etter et år, så koster det jo så lite at jeg kan kjøpe enda et for prisen av gitzo carbon stativet! Noen tanker? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 lånte et manfrotto 190. Det var ikke i NÆRHETEN av å være stivt nok engang. Måtte bruke mirror lockup og kabelrelease for å få skarpe bilder...Bør også sjekke ut Manfrotto 055, det er mye mer solid enn lillebror. Trestativer fra http://stabil.nu/ fikk også meget god omtale i svenske Foto i sommer. Ellers kan jeg av egen erfaring anbefale Vanguard Tracker 1 og 4 som budsjettalternativer, særlig 4 bør være solid nok til din bruk. Tåler vel rundt 9 kg med medfølgende hode, selges hos Elitefoto for rundt 2k. 3-veis stativhode følger med, men er utskiftbart. Har Tracker 1 selv, og det er langt stivere enn 190, og Tracker 4 er høyere og stivere. Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Fikk mitt Manfrotto 055MF3 fra Adorama i går. Ser det tåler litt mer vekt enn Manfrotto 190, og jeg synes det ser stødig ut - har dog bare prøvd med D300 + 50mm ennå. De Gitzo stativene ser ut til å være hakket over mitt. Jeg så mest på Manfrotto og Slik, og valgte Manfrotto pga at jeg likte løsningen med hodet godt. Kulehodet ser veldig stødig ut, så det blir neppe problemet. Håper Posten får ut finger'n, 300'ern har vært på Gardemoen et par dager nå :-( Hadde det ikke vært for noen møter i dag, så skulle jeg dratt ned til Gaula og knipset litt fra nystativet. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 5. september 2008 Forfatter Del Skrevet 5. september 2008 Etter litt grubling finner jeg ut at 4-seksjons carbon er kjekt, for da gidder jeg å ta med meg stativet på reise også... Forskjell på 2 og 4kg og 55 og 70cm er tross alt endel... Er gitzo'en virkelig verdt over dobbelt så mye..!? Varer det dobbelt så lenge samtidig som det er bedre å bruke, stødigere og en halvkilo lettere er det jo på en måte verdt det? Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Etter litt grubling finner jeg ut at 4-seksjons carbon er kjekt, for da gidder jeg å ta med meg stativet på reise også... 3-seksjoners ble litt stort ja. Tungt også med hode påmontert. Sånn sett er mitt gamle Velbon lettere og mer fraktvillig. Er gitzo'en virkelig verdt over dobbelt så mye..!? Det eneste rådet mitt må bli: Bedre å eie enn å ønske! Ellers så rakk jeg akkurat posthuset, og fikk ut den gule kofferten! Lenke til kommentar
bondo Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...5688&page=6 sterke argumenter for feisols toppmodell der... (bare anti rotation legs og livstidsgaranti som ser ut til å være argumenter for gitzoen... ) Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Den så skikkelig bra ut. De hadde ikke Feisol på Adorama, så jeg så ikke på de engang. Var ute og testet min variant mellom hostekulene på lørdag. Etter litt fomling, fant jeg måten å gjøre det på, og da virket det meget godt. Jeg satte panoreringa åpen, slik at jeg kunne vri kameraet 360 grader og fant riktig motstand på opp og ned bevegelsene, slik at kameraet stod rolig i alle stillinger, samtidig som det var relativt lett å bikke det opp/ned. PS1 Det var en sjøørret som hoppet 3 ganger mens jeg monterte opp utstyret. Den ville selvfølgelig ikke hoppe en fjerde gang :-( PS2 Ser ut til at fuglene holder på å pakke snippeska. Endret 8. september 2008 av arela Lenke til kommentar
bondo Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 typisk med sjøørreten. fikk et bilde av en i lufta her forleden dag, elendig bilde, langt unna, men sinnsykt gøy å treffe på timinga å få bilde av høyt svevende fisk Tror jeg prøver meg på en feisol. Virker fin den 055mf3'en også og har jo ikke minst en trivelig pris... Nå var det bare å bestemme seg for om man skal bestille en tc14e eller tc17e... ...så man virkelig får testa tripod'en. mye herlig fotolys og farger utover høsten nå Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det var $50 i avslag på stativet, derfor bestemte jeg meg raskt. (Lokket inn i selgers felle!) Jeg har en Kenko 1,4 men har ikke satt den på enda. Eneste ulempen med den, er at jeg må inn i et redigeringsprogram for å rette opp brennviden på exif-filen. Og når korttidshukommelsen er så som så, så blir det vanskelig. En tc17e står nok på den korte ønskelista ja. Hvor kjøper du feisol, i Norge? Lenke til kommentar
bondo Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Er 95% bestemt på en tc17e framfor tc14e. For 300 f2.8 skal den jo gi konge resultat, og slipper man å croppe blir jo resultatet alltid bedre så sant man har riktig tripod teknikk og evt også blender ned litt... kjøper bare feisol direkte fra produsent (taiwan...) skal vist være real på service og sende reservedeler om man sender mail med bilde av det som har gått istykker o.l. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Da har jeg fått testa Feisolen litt... Like gøy hver gang jeg får besøk å be dem å løfte stativet og 'kjenne hvor solid det er'... Alle ser ut som dem skal løfte 6kg, og blir alle like forbausa når det er så lett Ser massivt ut, og er dønn stødig. Ikke testa nok til at jeg har fått feeling med hvordan låsene er i bruk, men det er ikke spesielt kjapt å rigge opp. Med denne stativløsninga ser jeg lite forskjell på bilder tatt rundt 1/15sek med og uten mirror lockup dersom jeg bruker stødig god teknikk og trykker varsomt... gimbaln er tung da, og blir forholdsvis mye å drasse rundt med montert på stativet. Sånn sett hadde nok et lett stødig ballhode sammen med en sidekick vært bedre, slik at man hurtig kan koble av kamera og sidekick når man skal flytte litt rundt på seg... Lenke til kommentar
arela Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Med denne stativløsninga ser jeg lite forskjell på bilder tatt rundt 1/15sek med og uten mirror lockup dersom jeg bruker stødig god teknikk og trykker varsomt... Long Lens Technique er det like greit å få inn i blodet. Fikk faktisk tatt et brukbart bilde håndholdt på 1/125s. Det var tungt, men det går til nød. Med stativ (uten ekstra vekt) og 1,4 teleconverter, fikk jeg egentlig brukbare bilder på 1/10s fra et fugletårn. Cropet til 100% så ser du at det er på kanten til uskarpt. Opprigging tar tid uansett, jeg korter tida med å være fornøyd med "nesten i vater". Fant også en gammel svipptursekk i skapet som er som støpt til kamera + linse + litt plass til noe mer. Baillhauet mitt er faktisk 0,84 kg, så gimbal'n er vel ikke så mye tyngre? Karbon er tingen. men har hatt lyst til å prøve monopod også, tror det kan være en grei løsning, iallefall i godt lys. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Det er stor forskjell på 'brukbart' og absolutt skarpt. Jeg vil si det sånn at det som man tar i vindstille tilfelle med stativ på solid grunn, med mirror lockup og kabelrelease er refereranse for hva som er mulig... Så får man prøve teknikk opp i mot det. Jeg klarer ikke få håndholdte bilder med 300mm'ern til å gi en sånn perfekt skarphet! At det ser OK ut på 100% er noe ganske annet Med litt ekstra støtte er det mulig å ta bilder som er brukbare ganske mye lavere. skal tro om VR på 300mm gir mulighet for perfekt skarpe bilder, eller i nærheten, håndholdt på 'normale' eksponeringstider... Tok noen bilder med 300en min av månen når jeg fikk den, med støtte på et rekkverk. Tok så bilder av månen på stativet igår. Når man sammenligner disse skulle man tro det var tatt med en annen linse. 300en er EKSTREMT skarp og kan utvilsomt oppløse mye mer enn hva d300'en har... har ikke veid gimbaln men vil tro den er mellom 1.6 og 2 kg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå