arela Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det negative med dette valget er jo at prisen blir litt høy desverre. Ja det er prisen som er problemet, men Bjørn skryter såpass av AI utgaven at det muligens blir den mest fornuftige løsningen. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Om du har pengene er nok ikke Nikon 300mm f/2.8 VR sammen med en TC 1.4 et dumt kjøp. Da er du garantert kvalitet i alle kanter. Bjørn rørslett sier kun gode ting om det foruten et dårlig stativfeste og litt dårlig VR-funksjon når objektivet står på stativ. AF-lock knappene er veldig greie å ha og VR er selvsagt også utrolig greit i mange situasjoner. Ikke bare fordi du kan ta bilder i lite lys, men også fordi det stabiliserer søkeren. Det har også værtetning, slik at fotografering ute i regn ikke bør være problem. Du kan jo lese hva Bjørn Rørslett skriver selv: http://www.naturfotograf.com/AFS300_28_VR_rev.html Det negative med dette valget er jo at prisen blir litt høy desverre. Har allerede lest den, og stort sett alt annet av tester som jeg har klart å finne. Ikke noe tvil om at 300VR og en 1.4x TC er kvalitet så det holder! Og jeg har vel i løpet av dagen blitt enda mer sikker på at det er det beste valget for meg og at jeg bare bør spare, istedet for å begynne å kjøpe noe 'mellomtrinn'. Det blir jo bare dyrere. Værtetningene hadde jeg helt glemt, men det er jo faktisk et ganske stort poeng på en sånn type linse... Værre med at D80en min ikke har værtettinger, men kan jo bruke coat på den... Stativfestet kan vel enkelt modifiseres litt! Skal ikke være noe stort hokuspokus å få det stabilt... Rart nikon driver å roter med det der, men det er vel for at flesteparten bruker slike linser på monopod for sport i godt lys og korte eksponeringstider... Ser jo også at å finne 300VR'en til god pris ikke er bare lett. Utsolgt til en hver tid, så må bare bestille når man har råd, og belage seg på å vente et par mnd! (f.eks. hos Adorama) Lenke til kommentar
arela Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nikon har vistnok levert telelinser så det holder til OL. Kan hende det blir noen lekkerbisker å få tak i etter OL. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Om du har pengene er nok ikke Nikon 300mm f/2.8 VR sammen med en TC 1.4 et dumt kjøp. Da er du garantert kvalitet i alle kanter. Bjørn rørslett sier kun gode ting om det foruten et dårlig stativfeste og litt dårlig VR-funksjon når objektivet står på stativ. AF-lock knappene er veldig greie å ha og VR er selvsagt også utrolig greit i mange situasjoner. Ikke bare fordi du kan ta bilder i lite lys, men også fordi det stabiliserer søkeren. Det har også værtetning, slik at fotografering ute i regn ikke bør være problem. Du kan jo lese hva Bjørn Rørslett skriver selv: http://www.naturfotograf.com/AFS300_28_VR_rev.html Det negative med dette valget er jo at prisen blir litt høy desverre. Har allerede lest den, og stort sett alt annet av tester som jeg har klart å finne. Ikke noe tvil om at 300VR og en 1.4x TC er kvalitet så det holder! Og jeg har vel i løpet av dagen blitt enda mer sikker på at det er det beste valget for meg og at jeg bare bør spare, istedet for å begynne å kjøpe noe 'mellomtrinn'. Det blir jo bare dyrere. Værtetningene hadde jeg helt glemt, men det er jo faktisk et ganske stort poeng på en sånn type linse... Værre med at D80en min ikke har værtettinger, men kan jo bruke coat på den... Stativfestet kan vel enkelt modifiseres litt! Skal ikke være noe stort hokuspokus å få det stabilt... Rart nikon driver å roter med det der, men det er vel for at flesteparten bruker slike linser på monopod for sport i godt lys og korte eksponeringstider... Ser jo også at å finne 300VR'en til god pris ikke er bare lett. Utsolgt til en hver tid, så må bare bestille når man har råd, og belage seg på å vente et par mnd! (f.eks. hos Adorama) Selv om det er mye penger, er det ingenting som er så gøy som skikkelig optikk! Nå er vel det dyreste objektivet mitt 70-200, så det er jo som billig å regne i forhold til 300mm'en, men jeg er utrolig glad jeg ikke valgte en dårlig økonomi-utgave istedet. God optikk varer evig og du kan komme til å angre om du ender opp med en dårlig sigma-utgave eller lignende. Når det gjelder stativfestet er det ikke store problemet å orden dette nei. Det er ikke værre enn å feks. kile noe mellom selve objektivet og festet når du skal bruke det på stativ og vips så er problemet løst. Nikon har vistnok levert telelinser så det holder til OL.Kan hende det blir noen lekkerbisker å få tak i etter OL. Skal bli morro å se hvordan antallet canon vs. nikon fotografer er i år på OL. Tipper det har blitt en del flere Nikon fotografer siden D3 kom. Endret 7. august 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
bondo Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Det negative med dette valget er jo at prisen blir litt høy desverre. Ja det er prisen som er problemet, men Bjørn skryter såpass av AI utgaven at det muligens blir den mest fornuftige løsningen. Men, mangel på AF er et stort ankepunkt. Og den gir ikke metering f.eks. med Nikon D40, D60 og D80... Da må man opp på en D200, D300 eller D700... Men, prisforskjellen er jo faktisk såpass stor at jeg kan bytte ut D80en med en D700 og likevel ha råd til ei kasse øl eller to ! Finurlig sak er jo dog... Dersom man kjøper seg en D2H, D2Hs eller D2X så kan man bruke autofokus telekonverteren TC16A og få autofokus på 300mm AI'en! LINK edit: ifølge denne kan TC16A moddes til å funke med D80 http://vancouver.en.craigslist.ca/pho/785567329.html Endret 7. august 2008 av bondo Lenke til kommentar
arela Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 bra jobba bondo. D2H / D2Hs står på den korte ønskelista mi. Skal fonøye meg med linkene dine i morgen. Lenke til kommentar
bondo Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 bra jobba bondo.D2H / D2Hs står på den korte ønskelista mi. Skal fonøye meg med linkene dine i morgen. En D300 er vel egentli det som står høyest i min ønskeliste. http://www.kenrockwell.com/nikon/d300.htm å betale omtrent det samme for en D2x som er gedigent svær ser jeg som helt håpløst... Og D2H / D2Hs har da igrunn litt knapt med oppløsning... Men, om man finner en riktig billig en, så er det jo et kjempegodt alternativt til f.eks. en D40... Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 D300 er bra det, menjeg kommer nok til å selge mitt før eller senere. Jeg skal ha et eks av alle F og D modellene før jeg gir meg! Derfor er F6 og D1-3 på lista. D2X er ikke på lista. Store hus er av og til bedre enn små. F5 er f.eks bedre å holde en D300 synes jeg. Men D300 med ei lita linse (f.eks 35mm) er suverent. 4.1 Mpixel høres dårlig ut, men kan vel neppe sammenlignes med andre kamera i den "størrelsen". D1 blir nok kun for å ha Lenke til kommentar
bondo Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 This converter gives a "pseudo" AF function to manual Nikkors when used on an AF camera. All contemporary Nikon cameras need the 16A model. The optical design isn't optimised for any lens and most combinations tend to have quite fuzzy corners. However, central image sharpness can be really excellent when it is mated to some of the longer Nikkors, 200 mm and above. Pity about those corners, though. Ifølge Bjørn Rørslett gir TC-16A uskarpe hjørner. Spørs om man blir like mye rammet av det på et DX kamera da. Antar han refererer til bruk med film/FX? Her er faktisk info om hvordan du kan modifisere en TC-16A selv: http://www.fool2.de/nikon/tc-16a/tc-16a.html CPU'en i den gjør at kameraet leser både max og min aperture som f/1 da... Så metering blir feil. Så da måler kameraet 4.5 stop feil... (300 AI'en blir jo 480mm, f/4.8) Kan sikkert bruke exp comp, men er jo endel ekstra knot. Hvor mye er man villig til å gå med på for å spare noen kroner... ? Med denne modden skal det vist funke fint på D200 og D300 også... Og tror faktisk også D70 og D80 funker fint... Jeg er i tankeboksen. 480mm f/4.8 og AF, med brukbar IQ og litt kronglete metering, og mulighet for 300mm MF til landsskapsfoto, for rundt 1000$ er jo et lite kupp Lenke til kommentar
bondo Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Hm, men, enda en ulempe med 300mm AI linsa... Nærgrense: 4meter ! (vet ikke hvordan denne blir med TC-16A, men vil tro det ikke blir så mye bedre, kanskje ned mot 3m) Ukurant for småfugler... Endret 8. august 2008 av bondo Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hm, men, enda en ulempe med 300mm AI linsa... dette hørtes dyrt ut Lenke til kommentar
bondo Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 dette hørtes dyrt ut Ramler lissom litt tilbake til at 300VR er det beste valget! Skal jeg på 300 AI(s) må jeg finne meg i knotete lysmåling, og D80'en min må byttes ut med en D200 minimum (eller annet som funker med AI(s)... Og så blir nærgrensa litt så som så... Og så må jeg investere i noe å ha kamera/linse i. (slipper det med VR'en, for da følger det jo med) Og atter engang! For en linse man skal tusle rundt med og ta handholdt, VR ER ET MUST ! Eksempel: Var ute å tok litt bilder med 120-400mm Sigma'en min idag. Dette bildet er tatt på 400mm, f/5.6 (vidåpen), ISO 1600, 1/60 sek, håndholdt...! Til tross for at ISO er satt til 1600 var det såpass lite lys at jeg måtte ned på 1/60, og stativ hadde jeg ikke hatt tid til å sette til. Monopod muligens, men da er det er must med VR for å i det hele tatt få bildet! Nå er jo ikke dette tatt i ideelt lys eller noe, men slike situasjoner som dette kommer man over støtt og stadig. Med F/4 kunne jeg sluppet unna med lavere ISO, og dessuten fått mye mer detaljer! Har etterbehandlet lett, så noe detaljer forsvinner selvsagt siden det er tatt med 1600 iso, men mye er bare fraværende med denne linsa. På f/10 er det endel bedre, men den kan ikke sammenlignes med resultater jeg ser på nettet tatt med 300VR+1.4x TC. Kontrasten, bokeh og dybde syns jeg heller ikke er noe å skryte av! Kontrast øker MYE når jeg blender ned til 10, men er fortsatt ikke i nærheten av det på nikon fastoptikken... Lenke til kommentar
bondo Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ny linse på vei... kan poste her om jeg ble fornøyd når jeg har mottatt og prøvd litt... Sigma 120-400mm OS'en skal vel annonseres for salg. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Ny linse på vei... kan poste her om jeg ble fornøyd når jeg har mottatt og prøvd litt... Sigma 120-400mm OS'en skal vel annonseres for salg. Og hva falt valget på? Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Lite veddemål på at det ble 300mm VR? Lenke til kommentar
bondo Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Lite veddemål på at det ble 300mm VR? feiga ut på den... ble for dyrt... men nesten riktig da Lenke til kommentar
bondo Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 trenger jo også en skikkelig tripod nå når det blir skikkelig linse. Hører ikke til i denne kategorien, men syns det passer inn i denne tråden likevel. Vil en manfrotto 055XPROB duge til tyngre linser på 300-600mm? Ser det er mye anbefalinger på Gitzo 1325 spesielt, men den koster jo flesk... Tilsvarende skal gitzo 1405 være like stødig, til lavere pris og høyere vekt... Noen tanker/ideer/forslag? Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) trenger jo også en skikkelig tripod nå når det blir skikkelig linse. Hører ikke til i denne kategorien, men syns det passer inn i denne tråden likevel. Vil en manfrotto 055XPROB duge til tyngre linser på 300-600mm? Ser det er mye anbefalinger på Gitzo 1325 spesielt, men den koster jo flesk... Tilsvarende skal gitzo 1405 være like stødig, til lavere pris og høyere vekt... Noen tanker/ideer/forslag? Dette http://www.feisol.com/english/feisolen.htm Endret 20. august 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
bondo Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 så jo fine ut dem feisol greiene, men hadde ikke fått mye positiv omtale når det gjelder holdbarhet her : http://www.naturescapes.net/phpBB3/viewtop...1&p=1363619 Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg har et manfrotto 055XPROB med 804RC2 hode som jeg er veldig fornøyd med. Manfrotto er jo synonymt med kvalitet i mine øyne og stativer er noe de kan. Meget stødig og robust. Har brukt det mye med D3 og 70-200, men har ikke erfaring med tygre optikk. Hvor stabilit det blir kommer nok litt an på hvilket hode du velger. hvor mye veier det nye objektivet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå