millaen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har oppdaget noe som ligner på støv inni søkeren på kamera mitt! Støvkornet er såpass stort at det irriterer og forstyrrer! Hvordan blir man kvitt det? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Sjekk om støvet ligger på speilet, evt på mattskiven. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Om man er så uerfaren at man lar seg irritere over støv i søkeren, så bør man ikke gå lengre enn til å sjekke speilet. Begynner man å fikle med mattskive ell., kan man gjøre mer skade enn gagn. Lenke til kommentar
millaen Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Sjekk om støvet ligger på speilet, evt på mattskiven. Kan man få mattskiva renset? Må vel være der støvet ligger siden det kun vises i søkeren. Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg har samme problemet. Tørket av speilet, men søkeren er fortsatt full av støv. Lenke til kommentar
E-Man Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Sjekk om støvet ligger på speilet, evt på mattskiven. Kan man få mattskiva renset? Må vel være der støvet ligger siden det kun vises i søkeren. ikke med annet en blåsebelge / lufttrykk. prøver du deg med en swab eller q-tip blir det mye værre. Har prøvd selv og angrer etter på, heldigvis er en mattskive vanligvis billig Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Kan antaglig få den renset (kommer an på kamera?). Noen kamera kan også mattskive byttes på. Men regn med at det blir det dyreste støvkornet i ditt liv. I alle fall når det strengt tatt ikke betyr noe annet enn litt irritasjon. Prøv å blåse med en blåsebelg på speil/mattskive for å se om det hjelper. For all del ikke begynn å fikle med q-tips og det som verre er i et forsøk på å 'vaske' speil/skive. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Støvet kan ligge på undersiden av mattskiven (det vil si den delen av matskiven som er åpent tilgjenglig i kamerahuset. Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg børsta oppi skiven der med en sånn kamera-kost.. er det ille? Lenke til kommentar
E-Man Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg børsta oppi skiven der med en sånn kamera-kost.. er det ille? Det ser vel du best selv men jeg ville ikke ha anbefalt det. etter min mening er mattskiven enda mer følsom for oppskraping og drit en sensoren. Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg børsta oppi skiven der med en sånn kamera-kost.. er det ille? Det ser vel du best selv men jeg ville ikke ha anbefalt det. etter min mening er mattskiven enda mer følsom for oppskraping og drit en sensoren. Altså.. det ble jo omtrent bare mer støv oppi der... Jeg har 400D, der mattskiven ikke kan byttes (tror jeg), hadde vært kjipt om jeg skraper den opp... Lenke til kommentar
E-Man Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Jeg børsta oppi skiven der med en sånn kamera-kost.. er det ille? Det ser vel du best selv men jeg ville ikke ha anbefalt det. etter min mening er mattskiven enda mer følsom for oppskraping og drit en sensoren. Altså.. det ble jo omtrent bare mer støv oppi der... Jeg har 400D, der mattskiven ikke kan byttes (tror jeg), hadde vært kjipt om jeg skraper den opp... mener på alle canon og nikon dslr kan du skifte matskive men via et verksted blir det fort dyrt og gjør du det selv kan det bli like ille med en ny. Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Klarer verksted å rense den? Hva koster en totalrens (sensor, mattskive og speil). Evt inkl. bytte av mattskive? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Speil renses nok ikke, og muligens ikke mattskive heller, men det lureste du gjør er nok å ta en sjekk med www.serviceproffen.no. Dog jeg regner med det koster mer enn det smaker. En skikkelig sensorrens koster vel 1000-1500,- Lenke til kommentar
pederk Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg støvsugde en av de tidligere kamerahusene mine. Anbefales ikke med mindre du føler deg heldig. Det skjedde ikke noe galt da jeg gjorde det, og det fikk vekk noe av støvet, men ikke alt. Satte støvsugeren på laveste effekt og holdt den i nærheten av åpningen på kamerahuset, ikke foran eller inni. Det skapte en liten trekk gjennom kamerahuset som rotet rundt på støvet. Fjernet noe, flyttet noe og tilførte noe. Forteller det som en "haha, så dum jeg var," og ikke som en anbefaling. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Siden jeg kjøpte min 20D har den aldri blitt rengjort innvendig. De samme tre støvkornene på sensoren har ikke flyttet på seg, og ingen nye har kommet til. Kanskje jeg har fått verdens mest renslige 20D? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå