Gå til innhold

Tips til ny laptop/student-pc?

Anbefalte innlegg

Nå er det snart studiestart, og jeg har tenkt til å gå i anskaffelse av en ny laptop til skolebruk. Den kommer i hovedsak til å bli brukt til skriving, surfing, programmering og systemutvikling, og fint lite spill. Så noen heftig grafikkløsning er dermed ikke så viktig, men den trenger ikke ha den aller dårligste grafikkløsningen heller. Noen krav jeg har til maskinen:

- Solid

- 13,3-14,1"

- Minimum 3-4 timers batterilevetid

- Maks vekt i overkant av 2 kg

- Støy- og varmesvak

- Helst firewire og bluetooth

- Maks pris 8-10.000 kr

Så har noen noen anbefalinger å komme med, eller råd til hva jeg bør styre unna? Hvilke butikker gir studentrabatt?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106076

Toshiba Satellite U400-10X T5550

Satellite U400 er en stilig og tynn bærbar maskin. Selv om den er liten og veier mindre enn 2 kg, har den nok kraft, takket være de nyeste Intel Core 2 Duo-prosessorene. Det slanke, blanke og svarte dekselet er like flott å se på som det er funksjonelt, med en 13,3" TruBrite-bredskjerm, et blankt tastatur i full størrelse, berøringsfølsomme, hvite LED-mediekontroller og metallfargede museknapper. Webkameraet på 1,3 megapiksler som er integrert i designen, er ideelt for videosamtaler og har teknologi for ansiktsgjenkjenning, noe som gjør pålogging i Windows enkelt. Med U400 får du en funksjonsrik og svært mobil pakke med høy ytelse, perfekt enten du er hjemme eller på farten.

Teknologi type : Intel® Centrino®-prosessorteknologi med Intel® Core™2 Duo-prosessor T5550, Intel® PRO/Wireless 3945ABG-nettverkstilkobling og Intel® GM965 Express-brikkesett

klokkehastighet : 1.83 GHz

front side bus : 667 MHz

Hurtigbuffer på andre nivå : 2 MB

Operativsystem Ekte Windows® Vista® Home Premium Edition

Systemminne standard : 3,072 (2,048 + 1,024) MB

maksimum utvidelsesmulighet : 4,096 MB

teknologi : DDR2 RAM (667 MHz)

Harddisk kapasitet : 250 GB

godkjenning : S.M.A.R.T.

DVD-superflerbruksstasjon (tolags) kompatibilitet : CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-R(DL), DVD-RW, DVD+R, DVD+R(DL), DVD+RW, DVD-RAM

maksimal hastighet : Lese: 24x CD-ROM, 8x DVD-ROM / Skrive: 24x CD-R, 4x CD-RW, 10x HS CD-RW, 16x US CD-RW, 8x DVD-R, 4x DVD-R (tolags), 4x DVD-RW, 8x DVD+R, 4x DVD+R (tolags), 4x DVD+RW, 5x DVD-RAM

type : DVD-superflerbruksstasjon (tolags)

Skjerm størrelse : 13.3 "

type : Toshiba TruBrite® WXGA TFT-skjerm med høy lysstyrke

intern oppløsning : 1 280 x 800

Grafikkadapter produsent : Intel®

type : Intel® GMA X3100

minne : opptil 358 MB totalt tilgjengelig grafikkminne med 2 GB systemminne

minnetype : delt

Interne videomodi

Maks. eksterne videomodi Maks. oppløsning : 2 048 x 1 536

Maks. oppdateringshastighet : 85 Hz

Ikke sammenflettet oppløsning med maks. oppdateringshastighet : 1 600 x 1 200

Selv har jeg bestillt denne

http://zepto.no/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1081

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til Entertainment maskinene til HP, etter at flere jeg kjenner har hatt trøbbel med dem. Jeg er også litt skeptisk til hvordan byggekvaliteten holder seg på en pc som blir tatt opp og ned av en sekk flere ganger daglig gjennom flere år.

Hvordan er byggekvaliteten og batterilevetiden på de to sistnevnte?

Lenke til kommentar

Har desverre ikke testet noen av forslagene mine. Men angående den fra Zeptos så står det i beskrivelsen

- Maximum durability

A mixture of the “ARC” technology (aluminum reinforced chassis) and best-in-class components ensures that this system will work as a reliable partner for you.

Likte utseendet... Kjøpte den på grunn av det :p

Lenke til kommentar
Dell XPS m1330?

Den så spennende ut! Men en ting jeg lurer på angående skjermen. Hva er "3,3" UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™ [inkludert i prisen]" kontra "Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™ [legg til 840.00 kr eller 44,-/måned-1]"?

Og hvor lenge varer 6- og 9-cellers batteriene?

Noen som vet hvordan byggekvaliteten på disse er, og om Dell gir studentrabatt?

EDIT: Tror jeg skjønte forskjellen mellom skjermene. Den ene har LED baklys, og skal være mer lyssterk enn den andre, samt at skjermlokket er tynnere. Ulempen med dette er at skjermen tåler mindre siden den blir mer bøyelig pga at den er tynnere? Noen som vet om batterilevetiden er forskjellig med de to skjermene?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Dell XPS m1330?

Den så spennende ut! Men en ting jeg lurer på angående skjermen. Hva er "3,3" UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™ [inkludert i prisen]" kontra "Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™ [legg til 840.00 kr eller 44,-/måned-1]"?

Og hvor lenge varer 6- og 9-cellers batteriene?

Noen som vet hvordan byggekvaliteten på disse er, og om Dell gir studentrabatt?

EDIT: Tror jeg skjønte forskjellen mellom skjermene. Den ene har LED baklys, og skal være mer lyssterk enn den andre, samt at skjermlokket er tynnere. Ulempen med dette er at skjermen tåler mindre siden den blir mer bøyelig pga at den er tynnere? Noen som vet om batterilevetiden er forskjellig med de to skjermene?

Den er bøyelig, men den skal tåle å bli bøyd endel, så det er ikke å anse som noen særlig ulempe, etter hva jeg har forstått. Den bruker også mindre effekt.

Dell har ikke studentrabatt etter hva jeg vet, men de har rabattkoder som gir 10, noen ganger 15 % rabatt, typisk på maskiner over så-og-så mye. (Sist var på XPS over 9000). De har ingen aktive rabattkoder nå, men følg med på kupongkode.com. Tipper det kommer en til i løpet av denne måneden.

Det ligger en brukeranmeldelse av maskinen som varer i omtrent tre kvarter, da får du en grundig gjennomgang!

Lenke til kommentar
Får 3,5timer med det 6cellers batteriet på min m1330.

Kjører XP.

Er det med alt mulig av strømsparing på? Hvordan opplever du byggekvaliteten? Beskytter det trekket som følger med maskinen godt nok når den ligger i en sekk?

Noen som veit forskjellen på de tre dockingstasjonene som er tilbehør?

Dell har ikke studentrabatt etter hva jeg vet, men de har rabattkoder som gir 10, noen ganger 15 % rabatt, typisk på maskiner over så-og-så mye. (Sist var på XPS over 9000). De har ingen aktive rabattkoder nå, men følg med på kupongkode.com. Tipper det kommer en til i løpet av denne måneden.

Hva med Uninettportalen?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Det er med strømsparing på.

Bygge kvaliteten er jeg fornøyd med, jeg kan holde i den ene hjørnet uten at det knaker eller at PCen bøyer seg om jeg løfter den.

Det trekket bruker jeg selv rundt PCen når jeg har den med meg, og det funker bra å ha den i sukken uten noe mer beskyttelse. Uansett så er jeg veldig forsiktig når jeg har den i sekken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...