Zeph Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Kva høgtalere har du? Du har i allefall meir enn nok effekt i subwooferen. Håpar du ikkje har originale fronthøgtalere, det er så trist. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Ehmmm ... *kremt* ... neeeei? Får se an om jeg får bytta ut dem også. De er bak et slags deksel, så får se hva jeg får plass til. Kan jeg ikke bare sette i noen gromme høyttalere i hattehylla da? De høyttalerne jeg har er 2x originale i dørene foran, sikkert noe diskant eller noe i dashbordet og de to små som sitter i kassa. Jeg har tenkt litt på det med kassa, og det kan jo hende at han som bygde den la inn skillevegger inne i kassa? Slik at det på en måte ble tre kasser slått sammen til en? Får skru opp og sjekke etterpå Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Nei, du skal ikke sette noe i hattehylla. Den skal være som den er. Du skal skru ut de 5,25"er høyttalerne som står i kassa, og sette dem i originalfestene på siden av baksetene, om du har en grill der. Å ha de i en basskasse, og i særdeleshet om de deler rom med bassen i tillegg blir de bare ødelagt, er temmelig meningsløst. Neste investering blir et frontsett i samme serie, denne: Fusion EN-CM65 Bare å vippe ut grillen i fordørene og skru ut originalhøyttalerne. Litt mekk med delefilter og diskanter, men resultatet blir ihvertfall god og homogen lyd. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Hmmm... Høres ut som om det er mye jobb. Det er ikke høyttalere bak i dørene. For å montere de i framdørene, kan jeg bare bruke de ledningene som er der? Hvis jeg skal få bra lyd i bilen min nå, hva må jeg kjøpe, og hvor mye kommer det på? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Du bør etter min meining prioritere frontsett først, det er jo framme du som sjåfør sit. Ikkje mykje poeng i å ha ørten høgtalere i bagasjerommet då. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Du har det du trenger for god lyd, især når budsjettet er begrenset, da bruker man mest mulig av det man har. Du har en 5-kanals forsterker, så den bruker du til høyttalere foran og bak, samt 5.kanalen til subwooferen, i en (mindre) bedre kasse. Eneste er altså et 6,5"-komponentsett til fordørene, gjerne med diskantene på dashbordet. Litt plunder med delefiltrene, men intet stort problem. Du bruker de ledningene som er der ja, men må da dra nye fra forsterkeren fram til spilleren, hvor du kobler deg inn på ISO-kontakten til høyttalerne. 5,25"erne du har i kassa setter du da i bakdørene, om du vil ha med disse videre. Om 306en din er pre-facelift (før mai '97) skal det gå greit, om du tar av dørtrekkene ser du nok hvor de skal stå. Eneste jeg vil si du trenger, er altså frontsettet og en spiller. Hvem du velger av Teknik'en og Biltema blir egentlig likegyldig, den blir det svakeste leddet uansett, men på et lavbudsjett er dem helt greie. Du vil ihvertfall ha forsterkerkraft på alle kanaler, så du vil få et langt bedre anlegg enn 50% av den norske bilparken, for å ta en grov sammenligning, for ca. 1500,- i tillegg på det du har. Utenom kassen da, men den hadde du kanskje tenkt å bygge selv av spon&plank du haver allerede? Endret 9. august 2008 av transmedia.no Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Er 1996 modell, ja Så jeg trenger bare å ta en kniv eller noe og sprette av høyttalergrillene i dørene foran. Så tar jeg og skrur ut høyttalerne der og setter i to 6,5". Deretter trekker jeg høyttalerledninger sammen med phonoen og frem til bak CD-spilleren. Der kobler jeg høyttalerledningene på ledningen til høyttalerne i fremdøra, slik at forsterkeren driver dem. Siden jeg ikke gidder å ødelegge dørene, så tar jeg enten 5,25" i hattehylla eller ikke har de med i det hele tatt. Hva er best? Subben bygges inn i en annen kasse, laget av noe billige materialer fra maxbo eller noe. Kan den lakkes i stedet for å ha "pels"? Da kommer det på ca. 500 for spiller, og sikkert 6-700 for høyttalere, pluss materialer til kassa. Har det noe å si hvordan kassa ser ut, eller er det spesielle mål jeg skal bruke? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Så jeg trenger bare å ta en kniv eller noe og sprette av høyttalergrillene i dørene foran. Så tar jeg og skrur ut høyttalerne der og setter i to 6,5".Dropp kniven, en stor skrutrekker er tingen... mener du ser et par "hakk" i grillen på kanten, inn der og vipp ut.Deretter trekker jeg høyttalerledninger sammen med phonoen og frem til bak CD-spilleren. Der kobler jeg høyttalerledningene på ledningen til høyttalerne i fremdøra, slik at forsterkeren driver dem.Bingo. Vær svært nøye med Pluss og Minus på høyttalerledningene, slik at Pluss fra forsterker kommer til Pluss på høyttalerne.Subben bygges inn i en annen kasse, laget av noe billige materialer fra maxbo eller noe. Kan den lakkes i stedet for å ha "pels"?Kjør på. Det er din bil og du som bestemmer utseendet. Om noen gidder å kritisere ditt valg i så måte, kan jo tidligere nevnte kniv ligge synlig i nærleiken. Har det noe å si hvordan kassa ser ut, eller er det spesielle mål jeg skal bruke? Innvendig litermål bør stemme med hva Fusion anbefaler. Vil du gjøre det lettvint for deg selv, velg en lukket kasse. Av utvendig format kan f.eks. en skrå bakvegg lik vinkelen på bakseteryggen være praktisk for å kunne utnytte bagasjerommet best mulig etterpå. Siden jeg ikke gidder å ødelegge dørene, så tar jeg enten 5,25" i hattehylla eller ikke har de med i det hele tatt. Hva er best?Da hadde jeg nesten droppet dem. Forøvrig vil jeg protestere litt på betegnelse "ødelegge" dørene, om du gjør det pent, er dørene heller "oppgraderte", ikke ødelagte. Og ikke minst, vil du ikke "ødelegge" dørene, er det like logisk å ikke ødelegge hattehylla! Men jeg er helt klart poenget ditt ja, bedre å droppe dem lydmessig sett da. Endret 9. august 2008 av transmedia.no Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Er 1996 modell, ja Så jeg trenger bare å ta en kniv eller noe og sprette av høyttalergrillene i dørene foran. Så tar jeg og skrur ut høyttalerne der og setter i to 6,5". Deretter trekker jeg høyttalerledninger sammen med phonoen og frem til bak CD-spilleren. Der kobler jeg høyttalerledningene på ledningen til høyttalerne i fremdøra, slik at forsterkeren driver dem. Siden jeg ikke gidder å ødelegge dørene, så tar jeg enten 5,25" i hattehylla eller ikke har de med i det hele tatt. Hva er best? Subben bygges inn i en annen kasse, laget av noe billige materialer fra maxbo eller noe. Kan den lakkes i stedet for å ha "pels"? Da kommer det på ca. 500 for spiller, og sikkert 6-700 for høyttalere, pluss materialer til kassa. Har det noe å si hvordan kassa ser ut, eller er det spesielle mål jeg skal bruke? Kassa er alfa og omega for at subben skal spille bra, er kassa dårlig, så spiller det dårlig uansett. Bygg kassa med samme volum som i brukermanualen jeg linka til på forrige side. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Aight, da gjør jeg som befalt Grunnen til at jeg ikke vil lage hull i dørene er at jeg ikke skal ha bilen så lenge, og når jeg selger den må jeg ta ut høyttalerne fordi de ikke er mine - jeg bare låner dem. Derfor skal jeg ikke lage hull i dørene, for sjansen for at jeg kjøper nye høyttalere i bilen når jeg skal selge den, kun for å tette hullene er utrolig liten. Tror though jeg holder meg til kun kasse og ny spiller i første omgang. Evt route standard høyttalerne igjennom forsterkeren hvis det er noen vits. Men for å komme tilbake til det egentlige spørsmålet; blir jeg fornøyd med lyden hvis jeg kjøper biltema-spilleren til 500? Blir det bedre enn med pioner spilleren min som er 12 år gammel? Takk for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå