hojohansen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hva er RAW vs. jpg? Finnes det noe grunn til at jeg skal ta bilder i RAW? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Forholdvis fersk tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=982916 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Sjekk denne artikkelen: RAW - det digitale negativ edit: og ikke minst: Filtyper for foto edit slutt Kort oppsummert: RAW gir deg større handlingsrom dersom du ønsker å forbedre bildet etter at det er tatt enn jpeg gjør. Det er særlig aktuelt for få full kontroll med hvitbalanse (fargestikk), hente fram detaljer i skygger eller høylys. Særlig med tanke på å forberede store prints. Endret 7. august 2008 av kaian Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Takker dere! Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 raw tar mer plass og er ikke en ferdig fil. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Det er også en del info i tråden/undersøkelsen Fotograferer du i råformat eller jpeg? Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Så dere vil anbefale å knipse i RAW og ikke i JPEG? Minnekort koster jo ikke noe særlig lenger. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Kan jeg bruke RAW fra mitt kamera (D80) i CS3.. Eller vises på windows? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Kan jeg bruke RAW fra mitt kamera (D80) i CS3.. Eller vises på windows? CS3 går greit.Du må ha et dedikert program for og åpne råformatfiler "raw" Hvilkent kameramerke har du,mange legger med programvare for raw. Edit:leifer Endret 19. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Har Nikon D80.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Har Nikon D80.. Husker ikke hva rawprogramet til Nikon heter,men du kan laste det ned fra Nikon sine hjemmesider. Lenke til kommentar
mryia Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Et lite tips kan være og ta bilder i raw+jpg modus til å begynne med. Da jeg begynte med raw tok det litt tid før behandling av raw og konvertering var såpass innarbeidet i arbeidsflyten at det ble bra resultater av det. Tar du jpg i tillegg til raw, kan dette av og til være redningen før du har fått raw behandling skikkelig inn i arbeidsflyten. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 D80 har selvfølgelig støtte i CS3 og Lightroom. Og enhver annen kjent konverter/redigeringsprogram som støtter raw. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Er det slik at ved RAW så er det ikke så viktig med instillinger osv. det dette kan "rettes opp igjen" etter på? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Det kommer an på hva du mener med "innstillinger". Raw er ingen hurtigløsning for den late fotografen - du må fortsatt eksponere riktig for å få et optimalt resultat (mange nybegynnere omtaler eksponeringsverdier som "innstillinger", derfor er det ikke så enkelt å vite hva du mener) - men du trenger ikke å tenke på innstillinger for hvitbalanse, fargemetning, oppskarping osv. i kameraet. Du har noe større spillerom ifht. å drite deg ut på eksponeringen med raw (siste nummer av Nikon Pro viser innhenting av 3 stegs overeksponering til perfekt resultat i raw fra D3), men det kan være tidkrevende å få et dårlig utgangspunkt til å bli bra. Endret 21. august 2008 av Anew Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Takker Anew Det var hvitbalangse og fargemetring jeg tenkte på.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå