Gå til innhold

RAW-bilder - hva er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk denne artikkelen: RAW - det digitale negativ

edit: og ikke minst: Filtyper for foto edit slutt

Kort oppsummert: RAW gir deg større handlingsrom dersom du ønsker å forbedre bildet etter at det er tatt enn jpeg gjør. Det er særlig aktuelt for få full kontroll med hvitbalanse (fargestikk), hente fram detaljer i skygger eller høylys. Særlig med tanke på å forberede store prints.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan jeg bruke RAW fra mitt kamera (D80) i CS3.. Eller vises på windows?

CS3 går greit.Du må ha et dedikert program for og åpne råformatfiler "raw"

Hvilkent kameramerke har du,mange legger med programvare for raw.

Edit:leifer

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Et lite tips kan være og ta bilder i raw+jpg modus til å begynne med. Da jeg begynte med raw tok det litt tid før behandling av raw og konvertering var såpass innarbeidet i arbeidsflyten at det ble bra resultater av det. Tar du jpg i tillegg til raw, kan dette av og til være redningen før du har fått raw behandling skikkelig inn i arbeidsflyten.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du mener med "innstillinger". Raw er ingen hurtigløsning for den late fotografen - du må fortsatt eksponere riktig for å få et optimalt resultat (mange nybegynnere omtaler eksponeringsverdier som "innstillinger", derfor er det ikke så enkelt å vite hva du mener) - men du trenger ikke å tenke på innstillinger for hvitbalanse, fargemetning, oppskarping osv. i kameraet.

Du har noe større spillerom ifht. å drite deg ut på eksponeringen med raw (siste nummer av Nikon Pro viser innhenting av 3 stegs overeksponering til perfekt resultat i raw fra D3), men det kan være tidkrevende å få et dårlig utgangspunkt til å bli bra.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...