Gå til innhold

Er det noe positivt med å ha fokusmotor i huset vs. objektivet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt meg bekjent, er det bare D40(x) og D60 som ikke har intern fokusmotor hos Nikon (hos andre produsenter er vel ikke dette noen sak). Fordelen med å ikke ha intern motor er billigere hus, bedre batteritid og muligens mer kompakt hus. Ulempen er at for å få autofokus, må man ha objektiver med intern fokusmotor, og selv om utvalget der er godt, er det en del mangler hos Nikon i utvalget av objektiver med fast brennvidde (hvor mange det er som ønsker slike objektiver på sitt D40(x) og D60 er en annen sak). Man kan selvsagt fokusere manuelt med objektiver uten intern motor også på disse husene.

PS har du intern motor i huset, vil du bruke den på objektiver uten motor og den interne i objektivet når det er innebygd i objektivet.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg D40 og tenkte nå at det ikke var så farlig at den manglet fokusmotor, men nå allerede etter noen få mnd er jeg på jakt etter nytt kamera nettopp på grunn av dette. En blir veldig hemmet på hva en kan kjøpe ser det ut til og de objektiver som har motor ser ut til å ofte (ikke alltid) være ganske dyre. Jeg angrer hvertfall, burde brukt mer tid her på forumet før jeg kjøpte vet jeg nå.

V

Lenke til kommentar
Dette har jeg ikke tenkt på - at fokusmotor bruker batteri. Samtidig tror jeg det er en ærliten andel av totalt batteriforbruk, for prosessor og lysmåler går hele tiden mens kameraet er skrudd på, mens fokusmotor kun går når man faktisk fokuserer..

Lysmåleren slår seg av etter ganske få sekunder og prosessor går kun når du tar bilder (eller etterbehandler). På D300 er det faktisk nesten ikke forskjell på å ha kameraet på (inaktivt) og av når det gjelder batterilevetid (kilde: Thom Hogan).

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg D40 og tenkte nå at det ikke var så farlig at den manglet fokusmotor, men nå allerede etter noen få mnd er jeg på jakt etter nytt kamera nettopp på grunn av dette. En blir veldig hemmet på hva en kan kjøpe ser det ut til og de objektiver som har motor ser ut til å ofte (ikke alltid) være ganske dyre. Jeg angrer hvertfall, burde brukt mer tid her på forumet før jeg kjøpte vet jeg nå.

V

Da vet jeg ikke helt hva du sammenligner prisene med, ettersom Nikon ikke lenger produserer zoomobjektiver uten fokusmotor, og av fastobjektiver har de nær ingen objektiver med fokusmotor. De har ihvertfall ingen tilsvarende objektiver med og uten motor for sammenligning. Fint om du forklarer dette litt nærmere, så kanskje vi kan hjelpe deg med å omgå problemet.

Sjelden liten vits i å bytte til et kamera med fokusmotor med mindre man skal ha fastobjektiver eller kjøpe brukte (gamle) objektiver.

Lenke til kommentar
Vil tro at du kan spare strøm på grunn av at fokusmotor i objektiv er mer tilpasset til hvert enkelt objektiv og derfor ikke trenger å være så stor/kraftig at den kan drive fokus på alt av objektiver.
Ulempen er dog at du ikke kan "speede opp" fokushastigheten med bedre kamrerahus. F.eks. er man Nikkor AF-objektiver mye tregere med en D50 eller D80, enn med D700 og D3 (eller F5 - som visstnok har den AF-motoren med mest moment hos Nikon), men ligger det en treg motor i objektivet blir det ikke kjappere av å bli montert på et bedre hus (sett bort fra at huset kan være bedre til å beregne AF da).

Da vet jeg ikke helt hva du sammenligner prisene med, ettersom Nikon ikke lenger produserer zoomobjektiver uten fokusmotor, og av fastobjektiver har de nær ingen objektiver med fokusmotor. De har ihvertfall ingen tilsvarende objektiver med og uten motor for sammenligning.
De har Nikon Micro-Nikkor 60mm AF-D/AF-S. AF-S-utgaven er ca 400 kr dyrere...
Lenke til kommentar

Kan hende at jeg ikke har lett godt nok, skal ikke si noe på det.

Ser at bhphoto har en Tamron 18-250mm f/3.5-6.3 Di-II LD Asph. IF Macro med motor. vil komme på ca 3000,- til meg, ville dette vært ett ok kjøp om jeg ønsker å ha ett objektiv for "alt"?

V

Endret av KimberWarrior
Lenke til kommentar
Ser at bhphoto har en Tamron 18-250mm f/3.5-6.3 Di-II LD Asph. IF Macro med motor. vil komme på ca 3000,- til meg, ville dette vært ett ok kjøp om jeg ønsker å ha ett objektiv for "alt"?

Det vet man ikke. Har ikke sett noen (godt gjennomførte) tester av dette objektivet. Slike superzoom'er pleier å inneha noen optiske kompromisser - noen er ikke så halvgale og funker greit med D40'ens begrensede oppløsning (Nikons 18-200 VR, f.eks.), andre er rett og slett blæ. Sigma 18-200 OS er for eksempel på et ganske så blæ superzoom.

Lenke til kommentar
Kan hende at jeg ikke har lett godt nok, skal ikke si noe på det.

V

Den skal være nesten like god som Nikons originale 18-200 VR i området 18-200 (da selvsagt uten VR). Men området mellom 200 og 250 anbefales det å holde seg unna.

Men den koster ikke mer enn 4-500 kroner mer her i Norge, hvis du tenker på at du må betale moms og frakt fra USA om du bestiller fra BHphoto. Og da får du fem års reklamasjonsfrist på kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...