Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nysgjerrig om nettverksovervåkning

Anbefalte innlegg

Nettverksovervåkning virker for meg å være litt komplisert. Kan noen fortelle meg litt om dette? Har hørt om Cacti, MRTG, Wireshark og Munin. I hvilken grad kan man overvåke, og hva kan man overvåke? Hva skal til for at dette er mulig?

Kan nevnes at jeg er med å arrangerer data-party en gang i året med ca 50-60 deltakere.

Munin-memory-week.png

Munin.

Endret av Jtand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Kanskje litt sent nå, men....

Med munin, så skrev jeg et shellscript og reloadet munin-noden etter dette (man må laste ned munin-pluginet først). Da kan man lage statestikk og grafiske fremstillinger om det meste egentlig. Men det er jo noen hakk vanskeligere enn å teste ut Wireshark, sånn jeg ser det, og bruksområdene er ganske forskjellige.

Wireshark har jeg i hovedsak brukt til å spore pakker og lese av detaljert nettrafikk. Man kan legge på filter og filtrere ut feks alle TCP-meldinger osv, eller feks pinge og spore med wireshark samtidig. Da ser man om man får echo, eller om man må sende mange forespørsler. Mye detaljer og kanskje ikke kjempespennende om man ikke ser etter konkrete ting.

Endret av Tracerta
Lenke til kommentar

Jeg driver å setter meg inn i Dartware nå, virker som ett utrolig spennende program, vært å se på :)

Ehealth fra CA er også verdt å lese om hvis du er interessert i slikt, er en del spennende programmer som er ekstremt gode på markedet nå.

Ehealth kan også overvåke tregheter i spesifikke programmer og slikt, en god del mer enn bare nettverkstrafikken.

CA har generellt en mye bra programmer.

Har hørt om Cacti, MRTG, Wireshark og Munin. I hvilken grad kan man overvåke, og hva kan man overvåke? alt etter hva du vil ha kontroll på, alt fra DDOS angrep, til nedlasting kan overvåkes

Hva skal til for at dette er mulig? alt etter hva du vil, alt er mulig :)

mvh en som jobber med slikt :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...