Gå til innhold

For pinglete strømforsyning?


zagen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en

xp2000+ cpu,

Abit kr7a hovedkort,

Ati Radeon 9700Pro,

2 hd'er 2 cd-rommer

osv..

Og en 250W strømforsyning...

Under requirements på skjermkortet står det bl.a min. 300W strømforsyning. Men såvidt jeg kan se, så funker det fint for det, Ville det funket bedre med en sterkere strømforsyning, eller duger den helt til maskina ikke booter lenger?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som oftest vil maskinen bli ustabil før HW tar skade av det, men HDD er ikke spesielt glad i for lav V. Sjekk Volt levels at de er sånn någenlunde innenfor rimelighetens grenser. +/- 5-10% av hva de skal være (kan leses av i Bios under Pc health el.l. Eventuelt i Sisoft sandra eller andre lignende programmer.

Lenke til kommentar
Som oftest vil maskinen bli ustabil før HW tar skade av det, men HDD er ikke spesielt glad i for lav V. Sjekk Volt levels at de er sånn någenlunde innenfor rimelighetens grenser. +/- 5-10% av hva de skal være (kan leses av i Bios under Pc health el.l. Eventuelt i Sisoft sandra eller andre lignende programmer.

 

Man bør ha et program som registrerer max/min volt da. MBM5 eller Speedfan f.eks. Eller enda bedre; Et som tegner opp grafer over spenningene. Da kan man f.eks. sammenligne om en spenning går ned når CPU-bruken går opp (tegn på svak +12V (hvis det er den som synker))

Lenke til kommentar
Som oftest vil maskinen bli ustabil før HW tar skade av det, men HDD er ikke spesielt glad i for lav V. Sjekk Volt levels at de er sånn någenlunde innenfor rimelighetens grenser. +/- 5-10% av hva de skal være (kan leses av i Bios under Pc health el.l. Eventuelt i Sisoft sandra eller andre lignende programmer.

 

Man bør ha et program som registrerer max/min volt da. MBM5 eller Speedfan f.eks. Eller enda bedre; Et som tegner opp grafer over spenningene. Da kan man f.eks. sammenligne om en spenning går ned når CPU-bruken går opp (tegn på svak +12V (hvis det er den som synker))

 

Min erfaring er at 5V linjen synker, og ja MBM er et godt testprogram, er litt trøtt så jeg husket ikke alt ;)

 

Men i den løsningen det er snakk om her er det skjermkortet som vil suge strøm. ATI 9700pro er vistnok kjent for det så da er jeg litt usikker på hvilken linje som vil ta det verste støtet. Men det vil uansett være tydelig under oppstart da det skal være spesielt udner oppstart at de ATI9700pro kortene sluker strøm. Men jeg har ikke prøvd dette, har kun hørt andre snakke om dette. Så en enkel løsning vil være å sette MBM monitor til å save til en log ved et gitt intervall. Da vil en kunne gå tilbake og se om PSU sliter under last. Jeg vil tro at ved spilling av spill som er avhengig av både CPU og Skjermkort (krevende for begge komponenter) vil du se størst avvik. Men som sagt det har vært nevnt oppstart før.

Lenke til kommentar

Prøv å få tak i et program som heter "mbmlog". (fila heter mbmlog.zip og er 487kB stor). Dette er et tillegsprogram som tegner opp grafer over spenning, vifter, temperatur, CPU-bruk etc. Det kan lagre bilder av grafene ved gitte intervaller, og tilogmed laste bildene opp til en web-server (via FTP).

 

http://home.no/exdeath/documents/syslog.htm <-- se her for et eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...