SlimG Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hvorfor jeg ikke hentet albumet fra det offisielle nettstedet:* Musikken var ikke tilgjengelig i et tapsfritt format (Jeg foretrekker FLAC selv). * Man måtte fylle ut skjema for i det hele tatt å få tilgang til nedlastingen. I ettertid er jeg også skuffet over at de ikke lot tjenesten være permanent. Jeg har lagt lista etter NIN's slipp av The Slip, ingen registrering, og mulighet til å velge hele spekteret av formater og veldig høye kvaliteter. Hvorfor er du skuffet av det? Folk hadde 2-3 måneder på seg til å laste ned plata, før Radiohead i heletatt hadde noen platekontrakt på nye skiva. Skylder Radiohead deg noe? Og du må jo registrere eposten din for å få lastet ned The Slip også. Registreringsprosessen for å laste ned In Rainbows var ikke komplisert. Den inneholdt en god del steg, men dette var for at alle de mindre internettkyndige skulle klare å laste ned musikken. Registreringen var dessuten nødvendig for å i hele tatt få inn noen penger for albumet. Om de bare hadde plassert ut nedlastingslinker rett på forsida si, ville INGEN betalt. Prøv å sett dere i bandets føtter. Jeg er skuffet fordi om man er interessert i å få folk til å slutte å piratkopiere, så er man først nødt til å levere en bedre tjeneste enn det fildelingsnettverket gjør pr. dags dato. Det gjør ikke Radiohead, NIN er i mine øyne de første som har klart å gjøre tiljgjengelig et tilsvarende tjeneste man får hos et piratnettverk (minus for registrerings-krav, pluss for svært godt format-utvalg). Jeg hadde glemt at The Slip hadde en registreringsprosess, tar selvkritikk der. Det er klart at fra bandets synspunkt er det et enormt steg å gjøre musikken tilgjengelig fritt, men jeg er uenig i begge påstandene dine, man må ikke ha noen registreringsprosess på siden for å få inn penger for albumet (paypal f.eks.), og det er bare tull å så at ingen ville ha betalt om de hadde gitt ut musikken sin uten krav om registrering. Dette var rett og slett dårleg gjort av brukarane som lasta ned på torrent og andre kanaler utanom heimesida deira. Bandet leggjer ut albumet sitt gratis, og så er ikkje det godt eingong? Det er folk som dykk som har skulda viss dette "prosjektet" sluttar her og no. Nei, ser ut som om "lasta ned fordi det er så dyrt"-argumentet til mange fildelarar har vorte øydelagd. Her er det snylting for snyltingas skuld. I ettertid er jeg også skuffet over at de ikke lot tjenesten være permanent. Kvifor skal vel du bry deg? Du nyttar deg vel ikkje av tenesta uansett. Med det sagt har eg ikkje lasta ned albumet frå nokon stad, og eg som alle tykkjer ikkje fildeling er å stela. Men det får vera grenser over kor frekke folk er. Hvor brukerene laster ned radioheads nye album er helt urelevant, statistikk over nedlastinger får de uansett, og de brukerne som liker albumet vil uansett betale på radioheads nettside. Som jeg sa, radiohead har tatt et steg i riktig retning, men så lenge det fortsatt er enklere for brukere å laste ned samme album via andre torrent-trackere så har ikke steget radiohead har tatt, vært langt nok. Selv om jeg lastet ned albumet fra en annen torrent-tracker (pga radiohead ikke la ut musikken i tapsfri cd-kvalitet (FLAC)), likte jeg albumet, og betalte for det. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Grunnen er at det ikke er godt nok markedsført, så folk visste rett og slett ikke om det. Det er mye lettere å bare skrive inn albumet på en torrentside for så å laste det ned, enn å lete rundt for å finne ut om de gir ut albumet helt gratis. Tviler sterkt på at alle lastet det ned ulovlig fordi det var ulovlig. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Dei som har lasta ned albumet via torrentsider burde i det minste kjøpe CD-en når den kom på markedet. Eg lasta ned albumet frå ei torrentside for å få best kvalitet, når CD-en kom på markedet kjøpte eg den med ein gang. Hadde eg kjent albumet i dag før det kom ut skulle eg gjerne betalt meir enn normal CD-pris, for det er eit fabelaktig album. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Eg betalte 10$ på nettsida og lasta det ned som torrent. Den offisielle sida var så treig. Samme her Betalte 60$ dog. Likte ikke musikken, men ville støtte hva de gjorde. Betalte for den "full pakke" saken når NIN slapp sitt album. Endret 9. august 2008 av loathsome Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Dei som har lasta ned albumet via torrentsider burde i det minste kjøpe CD-en når den kom på markedet. Eg lasta ned albumet frå ei torrentside for å få best kvalitet, når CD-en kom på markedet kjøpte eg den med ein gang. Hadde eg kjent albumet i dag før det kom ut skulle eg gjerne betalt meir enn normal CD-pris, for det er eit fabelaktig album. Kjøper ikke ting jeg ikke liker. Du burde slutte å fortelle folk hva de burde. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg kjøpte NiN albumet, men gikk tregt å laste ned så jeg torrenta det istedet. Dette har skjedd mange ganger. Finner en artist jeg liker, bestiller album, ender med å laste ned mens jeg venter på det i posten (til og med etterpå hvis jeg ikke gidder rippe selv ). Nei, artister, legg albumet på thepiratebay/mininova ellerno og skriv at dere ønsker donasjoner i infoen. De første store som gjør det kommer iallefall til å få publisitet nok. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Nei, artister, legg albumet på thepiratebay/mininova ellerno og skriv at dere ønsker donasjoner i infoen. De første store som gjør det kommer iallefall til å få publisitet nok. Absolutt. Når WESC la ut kleskolleksjonen sin på TPB fikk de egen logo og greier på forsiden. Hadde et band offisielt lagt ut musikken sin på en torrentside, hadde mange lastet det ned bare fordi det var lovlig Med donasjonsinfo i torrentinfoen. Hadde vært suksssss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg