Gå til innhold

Skal få orden på kostholdet mitt - trenger tips!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

For et år siden flyttet jeg til utlandet for å studere, og selv om jeg har spilt fotball ganske aktivt så har jeg klart å legge på meg noen små kilo i rent fett. Jeg føler også at formen på fotballbanen ofte uteblir når jeg hele tiden går rundt og spiser pizza, hamburgere, pommes frites og andre mindre sunne ting.

 

Om en uke reiser jeg tilbake igjen, og jeg har store planer om å forandre på både kosthold og døgnrytme for å få orden på livet mitt. Det som er tingen er at jeg er utrolig lat. Jeg gidder rett og slett ikke å stå og lage mat i mer enn 10-15 minutter når det kun tar noen få minutter for å spise den opp. I tillegg skal det ryddes og vaskes opp. Derfor er snarveien til delivery pizza eller McDonalds ganske kort.

 

Kan noen gi meg tips om sunne, mettende måltider som er enkle å lage?

Med det mener jeg at jeg helst må slippe å stå på kjøkkenet i mer enn et kvarter, og at det må være enkelt å lage (jeg er en vandrende katastrofe på kjøkkenet). Et anne kriterium er at det ikke er svinekjøtt i retten.

 

Til nå har jeg følgende matretter jeg kan lage/bestille for å unngå å spise mer fast food:

- Biff med ris og mais

- Marinerte kyllinglår med ris og mais

- Pasta med kjøttsaus og revet ost

 

Det høres vel greit ut? Hører folk sier at pasta er usunt, men da jeg var i pastalandet Italia så jeg knapt et eneste overvektig menneske.

 

Setter pris på tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pasta, ost og fettet kjøtt som kjøttdeig, marinerte kyllinglår o.l er ikke så bra.

 

Derimot, svinefilet, kyllingfilet, mye salat, ris, og kokte grønnsaker er bra.

 

Selv spiser vi sjelden kjøttdeig(kanskje 1gang i uken), og ellers går det i kyllingfilet eller svinefilet. Det står del mattips om sunne retter bl.a på www.matprat.no

 

Men ettersom du ikke spiser svin, så er det ikke så dumt med kyllingfile'r.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Spis mye kylling med, dette er veldig sunt. Hold deg til kyllingfilet, og ikke kyllingvinger da dette er mye krydret og ikke like sunt. Hold deg også unna sauser. Spis grønnsaker til hver middag, og så mye frukt som mulig. Spis også fisk!

 

Pasta er ikke så veldig sunt, og er laget av hvetemel, men en gang i blant skader ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Pasta med gullerøtter, tomatsaus og kyllingfilet.

 

Kok opp vann med litt salt, hell oppi fullkorn pastaskruer

og kuttede skiver av gullerøtter.

 

Mens dette koker, del 2 kyllingfileter på langs, krydre med kvernet

pepper og salt, samt provencekrydder. Stek i litt smør på medium høy varme.

 

Sil ut vannet, hell ferdig pastasaus over pasta og gullerøtter mens det fortsatt

er varmt i kasserollen. Rør litt rundt, hell over på fat. Legg kyllingene pent oppå.

 

Bør ikke ta mer enn 15 minutter... > Enjoy :-)

Lenke til kommentar
Spørrs hvor reint det er. Jeg spiser kjøttdeig, kanskje ikke det reneste produktet, men det er heller ikke det værste.

Kan jo endre det til karbonadedeig så hjelper det om jeg ikke tar helt feil?

 

Det stemmer.

 

Gilde karbonadedeig:

 

pr. 100 g

 

Protein - 19 g

Karbohydrater - 0 g

Fett - 5 g

Kalorier - 508 kJ / 121 kcal

 

Gilde kjøttdeig:

 

pr. 100 g

 

Protein - 17 g

Karbohydrater - 0 g

Fett - 14 g

Kalorier - 820 kJ / 195 kcal

 

Må også legge til at karbonadedeig faktisk er sunnere enn "Kjøttdeig av svin, Go' og Mager"

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...