Gå til innhold

[Løst]Ny medium stasjonær spillmaskin til 4-5grunker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter og leser litt om chipsett nå, og Hybrid Crossfire er vel egentlig ikke noe å satse på med HD 4850 sammen med intigrerte Grafikkontrollere i AMD 780G chipsettene.

Men som Core2Dude nevnte, så kanskje det er bedre å legge i et par hundrelapper og satse på ett kort som er mer fremtidsrettet.

Så da er jo tanken 2x PCI Expressporter.

Så da kommer spørsmålet mitt:

Tenkte da litt over dette kortet, Gigabyte GA-MA78G-DS3H http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35206...BE-D2583A1CB52E

Det har jo 2x PCI-e port, men de kommer da som 1xPCI Express 2.0 x16

1xPCI Express 2.0 x4. Hva vil dette ha å si for evt. da innkjøp av 1x ATI 4850 senere for bruk i Crossfire?

Endret av Caliburn
Lenke til kommentar
Sitter og leser litt om chipsett nå, og Hybrid Crossfire er vel egentlig ikke noe å satse på med HD 4850 sammen med intigrerte Grafikkontrollere i AMD 780G chipsettene.

Men som Core2Dude nevnte, så kanskje det er bedre å legge i et par hundrelapper og satse på ett kort som er mer fremtidsrettet.

Så da er jo tanken 2x PCI Expressporter.

Så da kommer spørsmålet mitt:

Tenkte da litt over dette kortet, Gigabyte GA-MA78G-DS3H http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35206...BE-D2583A1CB52E

Det har jo 2x PCI-e port, men de kommer da som 1xPCI Express 2.0 x16

1xPCI Express 2.0 x4. Hva vil dette ha å si for evt. da innkjøp av 1x ATI 4850 senere for bruk i Crossfire?

Du burde styre unna 4x hastighet ved CrossFire. Men ser at det er PCiex2.0 så da blir den aktuelle hastigheten 4x 2 = 8x hastighet. Men jeg ville nå ihvertfall funnet et med 8x (PCIex2.0) eller mer!

f.eks dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342270

Skal du ha 2x PCiex2.0 med full 16x må du rett og slett opp til denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34000...led#ProductTabs Den har dog 4x PCIex2.0 men 2 med 16x og 2 med 8x. Da har du faktisk muligheten til å sette hele 4x HD4850 skjermkort i CrossFire :p Men dette er ikke så gunstig iforhold til hva du betaler. CrossFire skaleringen minker ved hvert kort du setter inn.

Lenke til kommentar

Vurderte også Komplett Gamer a10, denne kommer med omtrent samme oppsett til noen få hundre kroner mer (Da med ett bedre HK++), men der er ikke Radeon HD 4850 et et alternativ når man tilpasser maskinen. Sendt en epost til komplett for å høre om den kommer som alternativ i nærmeste fremtid. I såfall blir det nok heller en Komplett Gamer a10 maskin ;)

Da har jeg passert laaangt over aller første utkast til ny maskin i pris, men må man så må man.

Føler jeg i hovedsak er i dialog med meg selv i denne tråden, så kom gjerne med tilbakemeldinger :p

Endret av Caliburn
Lenke til kommentar

Hvordan vil ting passe sammen? Jeg datt av RAM hastigheter på tidlig 2000 tallet, så når jeg ser ramen kjører på pc2-6400 sier deg meg nada :p

Og hvordan med kjøling? Ser det er egen CPU duct på døra til Coolermaster kabinettet, samt en 120mm i front mot HDene, og en outtake 120mm bak (som forøvrig da ligger i komplett-handlelista) Og en extra pci slot vifte som også suger ut da over/under GPUen. Vil den pci-vifta kanskje bli unødvendig? Skaper kanskje negativ luftgjennomstrømning?

Lenke til kommentar

Plukket ut et tilfeldig hovedkort, støttet ram-teknologi under "Utvidet info"

ddr2iu5.th.png

Når det gjelder kjøling i kabinettet så følger det vanligvis med noen vifter som ikke står i produktinfo-en, så kjøling skal ikke være noe problem i første omgang.

PCI-viften er faktisk ganske genial, men for meg virker de som suger inn luft best. Da denne trekker kald luft inn i skjermkortet, som igjen blåser luften ut igjen, men begge virker nok knall. :thumbup: 4850/4870 skal tåle opp mot 120celcius under load, men da bør du kanskje vurdere litt ekstra kjøling.

Hvis du kjøper ferdig pc fra komplett, så trenger du ikke tenkte på kjøling.

EDIT: Har undersøkt litt nå, ifølge kommentarer på komplett skal det følge med 2 stk. 120mm vifter, en i døren, og en i front. :yes:

Endret av Joakimd
Lenke til kommentar

Takker for svar Joakimd. Men da er det 2x 120mm intake vifter, og så blir kjøper jeg en 120mm til, samt den PCI-slot vifta så burde det vel bli en passe god luftstrøm tenker jeg.

Så nå blir det bare å vente til komplett har alt på lager så blir det lagt inn en bestilling. ;)

Men det er jo typisk at så fort en av varene kommer på lager, blir det utsolgt av en annen, så det her kan ta sin tid tror jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Så nå blir det bare å vente til komplett har alt på lager så blir det lagt inn en bestilling. ;)

Det er vel ikke særlig lurt? Noen ting kan gå fortere ut på lager enn man tror og da er det alltid godt å sikre seg på ventelistene. Jeg ville bare bestilt alt sammen nå og huket av på "samlet levering" i bestillingen. Da venter komplett til alle varene kommer på lager for deg :)

edit skriveleif

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Ny problemstilling. Kikket litt rundt og Sapphire Radeon HD 4850 trenger da såklart 6 pin PCI-ex kontakt fra PSU. Iflg. Corsair, så har den Corsair TX650W PSU en 8-pins kontakt som ser slik ut:

pci-e_6_2-pin.jpg

Er dette da en 8-pins som er "bakoverkompatibel" til 6 pins?

Har lest igjennom HW sin guide til kontakter og slikt, men står lite nevnt om 6 pins der.

Siden jeg ikke har montert Hardwarekomponenter siden 20pin ATX var det eneste man trengte å tenke på, så må jeg høre før jeg evt. gjør en skikkelig bommert.

Lenke til kommentar

Og da etter å ha gått inn på HK også, ser jeg at MSI K9A2 CF-F trenger ATX 4-pin 12V CPU power connector: P78182.jpg

Noe da Corsair TX650W PSUen ikke har, men i stedet en 8 pins:

eps-atx12v_8-4_pin.jpg

Da begynner jeg å lure. :(

Men siden 8 pins strengt tatt er 2x4 pins satt sammen, så ser det ut til at på MSI kortet er det laget plass til at det skal være mulig å sette en 8 pins der, men vil den da klipses rett på plass?

Noen fomeninger? Kanskje finne meg en annen PSU/Annet HK?

Lenke til kommentar

Spørs jammen ikke om jeg rett og slett gir beng og går for Komplett Gamer i25 - Creative edition. Riktignok "stroket" ned til å koste 6200,- eksl. frakt. Eneste minuset er kabinett med vifter med blå, stygge dioder, men det kan man kanskje leve med.

Hvis det nå da ikke er mangelen på søvn som har fjernet det lille snev av fornuft jeg har, mtp at jeg nå har doblet det opprinnelige budsjettet, så hadde jeg satt pris på om noen kunne svare meg på de overgående spm. ;)

Lenke til kommentar

Da var PC bestilt. Endte med følgende:

Antall Varenr. Beskrivelse

1.00 324600 Komplett Gamer i25 - Creative edition

1.00 332085 Antec Nine Hundred sort miditower,

Vindu i sidepanelet (Uten Stømforsyning)

1.00 340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

120mm Fan, 8xSATA, SLI

1.00 352394 Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

1.00 344772 Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

1.00 354962 HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

1.00 338074 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

1.00 329043 Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2

16MB 7200RPM

1.00 344274 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S,

20x, SATA, Black, bulk

1.00 110595 PC Uten OS, White Box PC

Samt div. som følger med automatisk i denne maskinen, som kanskje ikke er så viktig:

1.00 100425 Strømkabel PC m/Jord 2m

rett plugg

1.00 355355 Nero 8 OEM Vista kompatibel

støtter LabelFlash og LightScribe

1.00 332966 CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

for XP/Vista

1.00 101114 Musmatte Blå 4/6mm

Mouse/Keyboard

1.00 105353 Støtsikker PC-eske

1.00 305024 World of Warcraft, MMORPG, PC

1.00 344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for

CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)

1.00 308653 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

1.00 308657 Support Komplett.no - Komplett sin

egen telefon/mail support

Men alikevel, til den nette sum av 6459,- inkl. frakt, så klarte jeg ikke å matche dette oppsettet i NOEN annen nettbutikk uten å overstige prisen. Og da hadde jeg ikke lagt til den siste lista der med ting som egentlig er "uvesentlige".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...