cs_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Er interessert i å se hvor mange religiøse verk folk har lest, med tanke på hvor mange av oss som går ut å kritiserer det som står der (bla. meg selv). Jeg har lest: Bibelen (KJ, engelsk), Mahabharata og (snart ferdig) Ramayana. Jeg har ikke lest Koranen fullstendig, og har ingen planer ettersom den virker direkte motbydelig og kjedelig etter hva jeg har sett så langt. Klarer meg med den som oppslagsverk og spesifikke lesninger så langt. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Har bare lest det vi ble tvunget å lese på skolen, kirken og bønnesamlinger. Jeg har aldri klart å sette meg ned å lese et helt religiøst verk av egen fri vilje. Av nysgjerrighet prøvde jeg en gang å lese bibelen, men det blir alt for vansklig å ta boken seriøs når den fremstilles som en sannhet, samtidig som den kommer med så mange latterlige eventyrer at selv Askeladden ville ha ristet på hodet. Boken er også utrolig kjedelig, og det blir vansklig å pirke ut historiske hendelser det kan være spennende å lese om, når det er så masse tull og overtro som regjerer i boken. Derfor er det like greit å finne en god historiebok istedet. Endret 7. august 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg har lest Bibelen og størstedelen av Koranen. Ellers har jeg lest utdrag fra buddhistiske, hinduistiske og norrøne verker, samt en god del alternativ og okkult litteratur. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg har lest bibelen fra ende til annen for å se hvor mye der jeg trodde var sant. En fryktelig tunglest bok.... Ellers har jeg lest en del i koranen, men som nevnt er det en fryktelig ignorant og grusom bok... de sier den skal være bedre på arabisk.. Ellers har jeg lest en hel haug forskjellige religiøse verk/skrifter på det de kaller internettet Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Noe wikka, men ikke særlig mer. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Bibelen 1930 utgaven og en mer moderne oversettelse av NT. Apokryfene. Thomasevangeliet. Noen hinduistiske skrifter. Det aller meste av buddhas lære. Flere moderne, alternativ religion bøker. En innføring i chakra-systemet. Voluspå. Haugevis av kristne bøker. Og sikker noe mer som jeg ikke kommer på i farten. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 norrøne verker, samt en god del alternativ og okkult litteratur. Kunne du vært litt mer spesifikk? Har hørt mye snakk om det men er ikke kjent med det. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Bibelen (men må innrømme at jeg skumleste de delene som bare er opplisting av navn), og store deler av koranen. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Kunne du vært litt mer spesifikk? Har hørt mye snakk om det men er ikke kjent med det. Mye thelemisk litteratur (A. Crowley) og en del som går på seremoniell magi og hermetisk kabbalah. Wicca og nypaganisme generelt, og en god del om tarot, både symbolikk, ulike stokker, tolkninger og historikk. Endret 7. august 2008 av Tabris Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Nye Testamentet på lydbok. Tar gjerne Gamle Testamentet og Koranen også om jeg kommer over dem, men orker ikke lese fra side til side. Det blir for kjedelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå