x-ray-cat Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hei! Jeg klarte å miste en Maxtor Onetouch II ned i gulvet. Prøvde deretter å koble dne til med USB. Men det kom deretter kun elektronisk støy og "knirkelyder" fra den. Har nå tatt den ut av kabinettet den satt i og koblet den til patakabel på vanlig måte. Første gang stå jumperen på self detect mode. Fant den da ikke i Bios eller i "Gparted" etter å ha startet opp fra en Ubuntu Live Cd. Prøvde deretter setter jumperen til master og restarte. Denne gang kom modellnavn opp i skjermbildet hvor harddiskene koblet til detekteres. Samt i Bios. Men flere detaljer kom ikke opp i Bios på denne disken. Kun de andre diskene. Gparted oppdaget heller ikke disken. Er det noen som har forslag til hva jeg kan prøve før jeg evt. kontakter IBAS eller lignende firma? Mulig å erstatte deler på den med deler fra en eldre disk, for å se om maskinen vil kunne lese fra den da? Setter pris på hjelp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Må si den disken er verdifull vis du skal få IBAS til og fikse den får de ekke billige kan jeg love deg, for det er et proffesjonelt firma som bruker helt spessiele verktøy og utstyr. Så da burde tingene være veldig viktig for deg. Var harddisken på i det den gikk i bakken så er nesten alt håp ute for da spinner cd-ene inni harddisken og leser hodet beveger seg og når den da treffer bakken så vil leser hodet ripe istykker cd-ene dine ganske godt så det er mulig at IBAS ikke en gang kan redde den. Vis harddisken var avskrudd så er det større muligheter for at ting kan reddes. For da tåler harddisken høyere G krefter fordi skriverhodet står stille på hvile plassen sin og ikke kan ripe på cd-ene kanskje som er inni harddisken din. Du kan jo kjøpe et program som IBAS har på sin nettside eller prøve en gratis versjon/prøve lisens IBAS programvare lykke til Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Er hovedsakelig bildene som ligger på den som hadde vært kjekt å redde. Den var påskrudd da det skjedde. Holdt på å brenne en cd med musikk som blant annet lå på den eksterne. Mener at den har godt i gulvet før da den var påskrudd uten at noen skade skjedde. Men det er ikke mulig å bytte lesehodet evt. elektronikken? Evt. sette platen i en tilsvarende disk? Tror du programmet vil fungere, når maskinen kun i noen tilfeller detekterer disken i bios ved å vise modellnavn, og ikke detaljer som f.eks. størrelse og sektorer? Slik som detekteres på de fungerende diskene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 For og skru opp harddisken og bytte cd-ene og skriverhodet trenger spesial utstyr og spessiele rom uten 1 støvkorn, bare 1 støvkorn kan ødelegge harddisken vis det kommer inni fordi det er lesehodet er så tett over cd-ene i harddisken. Det kan hende programmer vil hjelpe men det er helt avhenig av flaks vis harddisken gikk i bakken mens den var på så kan det ha gått virkelig ille og hele disken er ødelagt. Det du kan prøve er og ta disken ut av harddisk kabinettet og koble den rett i pc-en og bare håpe at det hjelper men sånt er veldig usikkert. Jeg beklager for og skuffe deg men det kan hende den disken er tapt men du kan jo prøve det jeg skrev men sjangsene er kanskej ikke så store. men lykke til ivertfall med den og vis det er noe mer bare spør. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
deo4711 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Kan bare si meg enig med donnieakalefty, surret disken rundt i det den traff gulvet så er det lite håp om å få reddet innholdet uten eksperthjelp. Siden den ikke viser korrekt informasjon i BIOS så spinner vel neppe disken opp i det hele tatt? Normalt vil du i det minste høre noen klikkelyder dersom elektronikken forsøker å starte. Du kan jo ha hatt flaks og kun skadet elektronikken, det er jo også mulig at Maxtor har bygd inn en sjokkbeskyttelse som hindrer deg å ta disken i bruk hvis den har vært utsatt for sjokk. Tror du er best tjent med å kontakte IBAS og få en pris, jeg er ganske sikker på at de klarer i det minste å redde deler av innholdet for deg. Men prisen kan bli høy. Ikke forsøk noe selv, du vil helt sikkert bare forårsake ytterligere skade. Til alle andre, en ekstra disk lagret på jobben eller hos naboen med de mest verdifulle bildene, dokumentene etc er en veldig billig forsikring. Lykke til, fortell oss gjerne hvordan det gikk. DolKbg Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Har tatt disken ut av kabinettet og koblet til. Så det er ikke USB/Firewire grensesnittet som hindrer. Hvis jeg setter disken som slave fremfor CS, så kommer modell opp i BIOS. Men ikke noen detaljer utover det. Det er slike klikkelyder som kommer. Innimellom. Virker som det kommer når disker er i/prøver å bli brukt. Er det mulig å bruke elektronikken fra en tilsvarende disk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hva slags elektronikk da tenker du på? kretskortet til harddisken? ja vis du finner en lignendes modell som noen er villig til og selge deg som fungerer så kan du det. Jeg tror ikke du skal begynne og skru fra hverandre selve harddisken for da bare ødelegger du den og da er alt ivertfall borte. For som sakt IBAS og lignende firmaer bruker spessiele rom og verktøy som er helt støvfrie for 1 støvkorn kan ødelegge harddisken. Jeg har en maxtor one touch 2 disk samme som deg som funger 100%. Hva skjedde med selv kabinettet knakk noe inni der? Jeg tror disken din synger på sine siste toner jeg beklager for at den gir litt lyd fra seg men ikke mer kan bety at du kan formatere den og kanskje den vil fungere, eller at den rett og slett dør ut snart. Beklager for de dystre nyhetene jeg må gi deg men lykke til ivertfall håper det løser seg. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Kabinettet så egentlig greit ut etter det jeg husker. Jeg er forberedt på at jeg må se bort fra å få tilgang på dataene som ligger på den. Selv om jeg har et lite håp om å få tilgang til informasjonen. Tror jeg vil prøve å få tak i en disk av samme typen, og bytte kretskortet på den. Tror dere at det kan være verdt forsøket? Foreløpig er IBAS for dyrt. Men hvis det jeg prøver ikke nytter. Kan det være at jeg legger bort disken. Og evt. leverer den inn til IBAS om noen år hvis jeg har nok penger jeg er villig til å spytte i det. Takker for hjelpen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det kan jo være verdt det vis det ikke koster for mye for det er dumt og bruke mye penger på noe som ikke er sikkert vil hjelpe. Det du gjør se på kretskortet om noe er svidd eller har noen form for merke. Ta disken hold den i hånda og du vil høre og merke om harddisken spinner. For det kan jo være at kretskortet fikk seg en trøkk bare. IBAS koster veldig mye så med mindre du har noe ekstremt viktig eller utrolig minne verdig så blir det fort veldig dyrt og bruke dem. Bare hyggelig og kunne hjelpe deg og lykke til Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
deo4711 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Har forsøkt å bytte elektronikk på en HDD for ikke så lenge siden. Den var også blitt utsatt for et kraftig støt. Må innrømme at jeg ga opp etter en stund. Når jeg endelig hadde bestemt meg for at innholdet var tapt så gikk jeg løs på disken for å se om det ville vært praktisk mulig å forsøke å bytte elektronikk. Det går, men var ikke lett å demontere kortet uten å skade det. Det er en del tynnfilm kontakter som er ganske sårbare. Åpnet også disken for å se om det var en fysisk sperre der som hindret disken å spinne opp. Jeg fant ut hvorfor den ikke klarte å spinne opp, men fant ikke ut hvordan jeg kunne tilbakestille låsemekanismen. I og med at jeg hadde åpnet disken så gjorde jeg ikke så alt for mye ut av det siden innholdet nå var tapt. Siden du hører klikkelyder så tyder alt på at elektronikken er ok men at selve drevet er skadet (eventuelt låst som følge av støtet). Legg disken til side uten å gjøre noe med den. Savner du innholdet om noen år og økonomien er bedre så kanskje du bestemmer deg for å sende den inn. Mvh DolKbg Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det skal være mulig å redde, uten å måtte ut med et femsifra tall som IBAS skulle ha for å fikse. I vinter falt min Maxtor OneTouch II i gulvet mens den sto på, til min store skrekk og gru - jeg mista 300 GB MP3er. Jeg sendte den inn til Reconsult AS i Oslo som fiksa det til rundt 3000 kr. De hadde visst to prissjikt, ca 3000 og ca 7000. Tok meg rundt en måned, og så hadde jeg musikken min igjen. Lenke til kommentar
dllie Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Hei jeg har akkurat samme problem med min maxtor one touch, men d skjedde når den stod iro på gulvet =( Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Hei jeg har akkurat samme problem med min maxtor one touch, men d skjedde når den stod iro på gulvet =( Datt den i bakken eller bare sto den i ro gulvet ditt? Kommer det klikkelyder? Prøvd og koble den til en pc? Kabinettet ditt ødelagt eller hva skjedde? Vis en harddisk går i bakken så kan den bli ødelagt, det er mulig og redde filene fra harddisken kanskje men dette kan ofte bli veldig dyrt så vanlige folk ikke betaler for dette. Det kan være at harddisken din bare døde, vis du har kvitteringen på stedet du kjøpte den så anbefaler jeg deg om og sende den inn til dem. Kan hende du faktisk får en ny harddisk på grunn av garantien/reklamasjon tiden du har. Du vil mest sannsynlig da miste alt noe som er veldig dumt. Vis den kobler seg til pc-en og du kan se den der i windows så kan du få reddet ting ut. Mvh donnieakalefty Endret 20. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
dllie Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 det kommer klikkelyder av den men det skjedde ikke noe mer enn at den veltet om på gulvet windowsen finner ikke disken har reklamasjon på denn ja Takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Vis du ikke har noe døds viktig på den som du ikke kan få tak igjen fra andre backup steder du har så ville jeg sendt den inn ditt du kjøpte den og få den testet og så fått en ny harddisk. Det er bedre dette enn og prøve og skru den opp ødelegge den og så ikke få noen ny harddisk tilbake i det heletatt. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Caliburn Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Nå har ikke jeg lest hele tråden, men en tid tilbake fikk jeg et problem med samme symptom om at windows ikke fant disken. Husker ikke helt fremgangsmåten, men det var da en ide disk jeg bootet i DOS for å finne filene. Brukte dos kommandoer for å kopiere alle filene over til en annen disk, så kjørte jeg low format på disken. Det forsvant 1 gig, men disken var operativ, og filene reddet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå