Leif1990 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hei. Hadde oppkjøring for cirka en måned siden, og da strøk jeg pga planleggingen var for dårlig.. Ingen store alvorlige feil utenom det, ikke at det ikke kan føre til alvorlige feil. Det jeg fikk vite fra sensors lapp var dårlig avvikling, planlegging og observasjon. Det begynner snart å nærme seg ny oppkjøring, og jeg trenger tips til god planlegging og avvikling. Altså kan jeg innlære noen teknikker vedrørende observasjon av veibildet. Oppkjøringen taes ved fyllingsdalen traffikkstasjon hvis det kan være til hjelp. Håper på svar snart, så jeg kan forbedre meg før oppkjøringen. På forhånd takk! Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ett tips. Se langt fram i trafikken, og prøv å forutse ting som kan skje, slik at du da er forberedt og kan reagere tidlig. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Noen tips som hjalp meg: Avpass farten. Min lærer kalte det å kjøpe seg tid. Ikke ha stor fart inn i en rundtkjøring eller et kryss. Brems ned og få oversikt. Tenk over hvilken vei du skal og hvordan du skal plassere deg. Gi tegn i kryss, ved avkjørsler og ved rundkjøringer. Nå er jo rundkjøringer temmelig omdiskutert, men så lenge du i hvert fall blinker ut så er du trygg. I følge det jeg leste i loven så var det kun det som var påbudt. Derimot så bør du også gi tegn ved innkjøring i rundkjøring dersom det kan være til opplysning for andre trafikanter. Sjekk i speilene jevnligt. Dette var vanskelig for min del da jeg rett og slett glemte dem ut...hehe. Jeg konsentrerte meg 110% om trafikken foran meg og anså alt bak meg som historie. Det som er viktig er å prøve å holde seg orientert om det som foregår rundt bilen. Vær nysgjerrig. Sjekk blindsoner og speil i kryss, rundkjøringer og ved skifte av felt o.l. Om ikke annet så bare for at sensor ser at du sjekker:) Få med deg skilter. Også en ting som jeg sleit litt med. Når du kommer inn på en ny vei så ta det med ro, få med deg fartsgrensen og sjekk om du er på forskjørsvei og ikke minst når du ikke er! Å ikke avholde vikeplikten er noe dem vektlegger ganske mye. Det viktigste er at du er aktiv hele tiden. Når man er uerfaren så er det mye som skal huskes på før det blir en vane. Da jeg hadde oppkjøring så fikk jeg også dårlig på det samme som deg, men jeg besto da med et nødskrik. Verst var det da jeg kom til en lastebil som losset langs av langs veien nede i byen, og jeg kjørte over i andre feletet og forbi uten så mye å kaste et blikk i speilene eller sjekke blindsonen Så.... Sjekk speil! Hva skjer rundt deg...? Få med deg skilter, og vær obs på fotgjengerfelt Hold vikeplikten Avpass farten og få overblikk. Nå ble dette litt mer enn det du sikkert spurte om men jeg var så godt i gang:) Lykke til og håper du står. Å få lappen er en virkelig milepæle i livet. Det var det i hvert fall for meg:) Lenke til kommentar
Krimson Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Fikk gode tilbakemeldinger på at når jeg kjørte forbi fotgjengeroverganger, gårdstun ol., bremset jeg ned farten og skaffet meg et godt overblikk. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Noen tips som hjalp meg: Avpass farten. Min lærer kalte det å kjøpe seg tid. Ikke ha stor fart inn i en rundtkjøring eller et kryss. Brems ned og få oversikt. Tenk over hvilken vei du skal og hvordan du skal plassere deg. Gi tegn i kryss, ved avkjørsler og ved rundkjøringer. Nå er jo rundkjøringer temmelig omdiskutert, men så lenge du i hvert fall blinker ut så er du trygg. I følge det jeg leste i loven så var det kun det som var påbudt. Derimot så bør du også gi tegn ved innkjøring i rundkjøring dersom det kan være til opplysning for andre trafikanter. Sjekk i speilene jevnligt. Dette var vanskelig for min del da jeg rett og slett glemte dem ut...hehe. Jeg konsentrerte meg 110% om trafikken foran meg og anså alt bak meg som historie. Det som er viktig er å prøve å holde seg orientert om det som foregår rundt bilen. Vær nysgjerrig. Sjekk blindsoner og speil i kryss, rundkjøringer og ved skifte av felt o.l. Om ikke annet så bare for at sensor ser at du sjekker:) Få med deg skilter. Også en ting som jeg sleit litt med. Når du kommer inn på en ny vei så ta det med ro, få med deg fartsgrensen og sjekk om du er på forskjørsvei og ikke minst når du ikke er! Å ikke avholde vikeplikten er noe dem vektlegger ganske mye. Det viktigste er at du er aktiv hele tiden. Når man er uerfaren så er det mye som skal huskes på før det blir en vane. Da jeg hadde oppkjøring så fikk jeg også dårlig på det samme som deg, men jeg besto da med et nødskrik. Verst var det da jeg kom til en lastebil som losset langs av langs veien nede i byen, og jeg kjørte over i andre feletet og forbi uten så mye å kaste et blikk i speilene eller sjekke blindsonen Så.... Sjekk speil! Hva skjer rundt deg...? Få med deg skilter, og vær obs på fotgjengerfelt Hold vikeplikten Avpass farten og få overblikk. Nå ble dette litt mer enn det du sikkert spurte om men jeg var så godt i gang:) Lykke til og håper du står. Å få lappen er en virkelig milepæle i livet. Det var det i hvert fall for meg:) Veldig bra! Dette tror jeg kommer til å hjelpe for meg ! Kjørelæreren ekke noe fornøyd med meg og blindsoner.. Jeg driver også med racing på fritiden, så farten blir litt høy og XD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå