Gå til innhold

Bildekritikk av mine bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bildene ser litt "slappe" ut, Tror at de hadde hatt godt av at du øket kontrasten, fargene og skarpheten.

 

Ellers må jeg si at komposisjonen fenger meg ikke. Det blir ikke så veldig internsagt å se på..

 

 

Ikke mye en kan leke med på et kompaktkamera.. Synes komposijonen er bra jeg, men ikke spennede.

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar
Synes komposijonen er bra jeg, men ikke spennede.

 

SILENCE.. hihi

 

Bilde Ass/esel:

Her kunne du satt objektet litt off-center, bøyd deg ned litt, brukt trappetrinnene i bakgrunnen som horisontale linjer (alle liker horisontale linjer) kanskje gått nærmere denne dyret (eller var du redd? erru feig? :D ) når du har noe så kult som ett esel (i spania?) og ett digital kamera prøv masse fosjellige posisjoner og komposisjoner.

 

Etterarbeid: selv om du bare har bildet i .jpg så kan du leke med Curves, contraster og levels. Gjør det svarte virkelig svart og det hvite skikkelig hvit velg så om du vill har tyngden på hvit eller svart, det kan hjelpe mye.se på levels diagremmet er der dø rom så fjerner du det. ellers kan du også rette opp horisonter, om du ikke ser horisonten så velger du noe som passer (eks. trappen i bilde 2 og bilde 3.

 

de 2 siste bildene har jeg ingen anelse hva du ville gjøre med så dem tror jeg ikke jeg tørr si noe om...

 

Ikke skyld på kameraet før du er for god til å bruke det... les en bok om komposisjon... du vill ikke skjønne hvordan ta bedre bilder før du vet hva du gjør. (for øye blikket har jeg ett D300 og jeg er ikke god nok til å bruke det... har ennå ikke lagt ut et bildet på kritikken fra dette kamera o_X )

 

oh ja, jeg kjenner ikke deg så jeg får vell si jeg ikke mener noe frekt med noe av hva jeg sier... drikker endel kaffe... o O

Lenke til kommentar

Nei, synes ikke det var noe frekt, det var derfor jeg la ut bildene.. Hva kan jeg gjøre for at det skulle ha blitt bedre, og jeg fikk gode svar. Takker. Fokusering osv. er det ikke lett å leke med på coolbix 5900, men jeg har utrolig mye å lære om komposisjon.. Takker for de svarene jeg har fått.

 

Skal slike bilder som nr. 1 altid har horisontale linjer? Hvorfor hadde det sett bedre ut?

Lenke til kommentar
Skal slike bilder som nr. 1 altid har horisontale linjer? Hvorfor hadde det sett bedre ut?

 

Linear Perspective

 

The human eye judges distance by the way elements within a scene diminish in size, and the angle at which lines and planes converge. This is called linear perspective. The distance between camera and subject and the lens focal length are critical factors affecting linear perspective. This perspective changes as the camera position or viewpoint changes. From a given position, changing only the lens focal length, and not the camera position, does not change the actual viewpoint, but may change the apparent viewpoint.

 

The use of different focal-length lenses in combination with different lens-to-subject distances helps you alter linear perspective in your pictures. When the focal length of the lens is changed but the lens-to-subject distance remains unchanged, there is a change in the image size of the objects, but no change in perspective. On the other hand, when the lens-to-subject distance and lens focal length are both changed, the relationship between objects is altered and perspective is changed. By using the right combination of camera-to-subject distance and lens focal length, a photographer can create a picture that looks deep or shallow. This feeling of depth or shallowness is only an illusion, but it is an important compositional factor.

 

Using a short-focal-length lens from a close camera-to-subject distance, or viewpoint, produces a picture with greater depth (not to be confused with depth of field) than would be produced with a standard lens. Conversely, using a long-focal-length lens from a more distant viewpoint produces a picture with less apparent depth.

tatt fra http://photoinf.com/General/NAVY/Perspective.htm

 

Fotografering har regler i begynnelsen, det beste er å følge dem til du forstår dem.

Så kan du bryte reglene for å lage noe mer spesielt

 

kort sakt er hjelper horisontale og vertikale -linjer hjelpemidler for at bildet skal være interesant å se på... etter man ser eselet så hadde det vært fint om øynene ble dradd litt rundt i bildet...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg vet von-schnellfahre, men ønsker ikke å "trenge meg på" da jeg føler meg for amatør-aktig til å mase om mine dårlige bilder.
Ikke tenk på det. Det blir mye mer uoversiktlig for oss andre på forumet dersom du stadig legger til bilder i denne tråden. Det er mange som bare ser igjennom bildekritikktråder én gang - de vil aldri se de siste bildene dine. Policy er: nytt bilde, ny tråd. Ny versjon av samme bilde eller ekstra element i en bildeserie kan godt komme i samme tråd. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Du skal ikke være redd for å trenge deg på, det er jo strengt tatt derfor denne forumkategorien er her. Om folk ikke hadde lagt ut bilder, hadde det ikke blitt mye bildekritikk. Men ting blir veldig mer oversiktelig dersom du lager en tråd pr bilde.

 

Det virker som om du har en tendens til å holde kameraet litt skjevt, for det siste bildet ditt er også det. Har du et program for å fikse bilder kan de fleste rette opp dette uten vanskeligheter.

Lenke til kommentar

Horisonten/utluftingspipa.

 

Har du noen bilderedigeringsprogram?

 

Har lightroom selv,der får du grid "streker/ruter" på bildet hvis du vil,bruker dem som grunnlag for og rette bildet til det blir sånt som jeg vil ha det.

 

Skulle tro at det finnes i alle typer redigeringsprogramer.

 

Edit: tok meg litt frihet,rettet horisonten og lagde det i 1X1 utgave.

 

 

post-151946-1220373225_thumb.jpg

 

Hvis du vil ha det fjernet så si i fra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...