Gå til innhold

Macro, 60mm eller 105mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvis du bare skal ha ett macro-objektiv ville jeg vurdert brennvidde 90-105mm, dette fordi du skriver at vil ta bilder av både blomster og insekter. Brennviddene rundt hundre gir deg et anvendelig allround-objektiv og fungerer bra både til blomster og insekter og også til portretter.

Når det gjelder kvaliteten så er vel alle dedikerte macro-objektiver optisk veldig bra mens det kan være noe forskjeller AF prestasjoner og betjening. Se deg ikke blind på bildeeksempler, alle disse objektivene er så bra at det nok vil være fotografen bak kameraet som er den sørste flaskehalsen.

Selv har jeg en 105mm, dette bruker jeg mye til insekter og også noe blomster. Det sitter veldig mye på huset da det jo også er en lysterk og lett kort-medium tele som jeg bruker mye til natur og mindre sky fugler som ender++

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Problemet er vel bare at han har Canon ;)
Når ble det et problem for å velge top-notch optikk som Micro-Nikkor 105 f/2.8VR? ;-)

Uansett, som andre har nevnt har også Canon 100mm f/2.8 Macro IF.

Etter min mening er det alltid smart å kunne ha AF, så jeg tror aldri jeg ville investert i et obejktiv til 7k? Uten AF, selv om det er AF.

Skal ikke langt unna 1:2 før jeg slår på AF...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...