Gå til innhold

Macro, 60mm eller 105mm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da vet jeg det ;) Kanskje ei bie?

Men jeg venter spent på alle diskusjonsdeltakernes egne eksempler fra de objektivene de anbefaler. Jeg gleder meg til humlens flukt fanget gjennom 100, 105, 150 eller 180mm. Eller humlene er vel for treige? Sats på flue:

"En vanlig husflue er raskere enn et jetfly. Flua kan bevege seg 300 ganger kroppslengden på et sekund, mens et jetfly, som flyr med lydens hastighet, beveger seg 100 ganger sin egen lengde på et sekund."

Selv er jeg alt for treig for selv ei humle:

post-24492-1218188149_thumb.jpg

eitp

Lenke til kommentar
Men jeg venter spent på alle diskusjonsdeltakernes egne eksempler fra de objektivene de anbefaler.

As you will:

Sigma 150mm f/2.8 Macro

86477.jpg

86285.jpg

86126.jpg

85959.jpg

85755.jpg

85513.jpg

85443.jpg

85317.jpg

Bare si fra om du vil ha flere, tok bare de først jeg fant...

Ikke for å være ufin; men jeg er sikker på at et eller to bilder hadde holdt ;)

Lenke til kommentar

Du har jo Tamron sin 90mm også, som er kjempegod til den prisen.

Hvis du har råd til det, kan du jo alltids kjøpe både 60mm og 150mm, så har du et til blomster (60mm) og et til insekter (150mm).

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar

Her er en liste over brukere som har vurdert objektiver til Canon-hus. De eneste to objektivene som ikke er Canon, er nettopp Tamron sine makroobjektiver: http://www.bobatkins.com/photography/revie...eos_lenses.html

Hva sier alle insektbildene til Mr. Olsen? Til meg: Tre ting:

1 Sigma 150mm f/2.8 Macro ser ut til å være et godt makroobjektiv. Det er jo verdifull informasjon for trådstarter.

2 Mug- (eller Bug-)shots av kryp som bare står der, er kjedelig. Det første bildet en ser, kan fascinere - ene og alene av den grunn at dette er noe en ikke får inntrykk av med det blotte øye i hverdagen. Men bilde nummer tre, fire og ørten blir veldig like. Det er som å se på bilder av ukjente mennesker som poserer for fotografering. Jeg synes et "krav" til makrobilder av insekter bør være at det "skjer noe" i bildet, f.eks nektarsuging, paring, spising av andre insekter eller at de i det minste flyr. Og komposisjonen bør være gjennomtenkt. Dette er ikke rettet mot dine bilder, Mr. Olsen. De er velkomponerte, om enn ikke spennende.

3. Det er MANGE som er flinke til å ta bilder av småkryp. MYE flinkere enn meg. Ikke kjenner jeg insektene personlig heller.

eitp

Lenke til kommentar

Mr.Olsen, brukte du stativ på bildene dine eller noen form for blitz? Ble utrolig fasinert av bildene.Har du noen blomsterbilder og dråpebilder også, sånn at jeg kan se hvordan den er til blomster og dråper.:)

Har hørt at 150mm'en er vanskelig å beherske i begynelsen, stemmer det? Var du på maks arbeidsavstand på bildene eller kunne du gå nærmere?

Etter å ha sett diss bildene frister sigma 150mm mye, kanskje canon 60mm også?:)

Ble litt mye her, men har aldri vurdert denne før nå :)

Endret av idenb
Lenke til kommentar

Eitp: Man må helt klart ha interesse for "faget" for å like det, Icefox her på forumet for eksempel liker å se på alle de siste 30 fluebildene, mens alle andre brukere har fått nok. Jeg har sett på uttalige slike bilder selv, og blir aldri lei. jeg må nå finne meg en ny utfrodring, for dette begynner å bli for lett. At det er kjedelig er en ting, men den tekniske kvalitetet vil jeg påstå det er få her i verden som klarer å matche om de skal fange insekta i lufta, humpende på dama eller i andre strabaser. Nettopp fordi det krever lukkertider som er nesten umulig å få, mens man likevell beholder den teknsike kvaliteten.

Med teknisk kvalitet mener jeg nesten utelukkende uten bruk av blits...

idenb: Det er nok stativ, men kan ikke ha lange lukkertider av den grunn, siden stråa svaier litt, så man må følge bevegelsene nesten uansett. Men finner man en pinne derimot, så kan man tyne mye, kommer bare ann på insektet.

Tja, ikke serlig vanskelig, man må bare "føle" seg fram. Bildene er ikke tatt på minste fokusavstand da jeg tror jeg har brukt mellomringer på de fleste av de (mange av disse fluene er små (!)) men er nok 1:1 og vel så det på de fleste ja.

Har ikke blomsterbilder på grunn av at jeg syns det er vanskelig å ta noen som er spesielle, syns ikke alle blir så bra. Og dråpebilder gjorde jeg meg finito med da jeg hadde 50mm'ern, altså 1 år før makroen kom ;):)

Lenke til kommentar

Du bruker aldri blitz på macro altså, da misforstod jeg.

Hjelper det noe særlig med mellomringer på en så stor brennvidde, syntes å ha lest at det er en dråpe i havet :)

Men hvilket objektiv ville dere valgt mellom canon 100mm og sigma 150mm? Jeg selv heller litt på 150mm'en, men vet ikke hvor vanskelig den er å beherske for førstegangsbrukere av et slikt objektiv + at den blir nok litt for lang for blomster ;)

Hva mener dere?

Endret av idenb
Lenke til kommentar
Du bruker aldri blitz på macro altså, da misforstod jeg.

Hjelper det noe særlig med mellomringer på en så stor brennvidde, syntes å ha lest at det er en dråpe i havet :)

Har noe for seg ja... Blir ikke like mye forstørrelse som det blir om man setter det på en 105mm, men det duger nok ;)

Men hvilket objektiv ville dere valgt mellom canon 100mm og sigma 150mm? Jeg selv heller litt på 150mm'en, men vet ikke hvor vanskelig den er å beherske for førstegangsbrukere av et slikt objektiv + at den blir nok litt for lang for blomster ;)

Hva mener dere?

Jeg har aldri eid noe annet en en 150mm Macro, tror ikke det er overkill om du vil ta bilder av insekter. Vil du ta av blomster ville jeg vurdert en 50/60mm macro i tillegg, evt det billigste du finner under 90mm. Om du kun skal ha ett, er vel 105mm/100mm det beste, men da er du vel dømt til ikke-IF?

Lenke til kommentar

Canon's 100mm har IF og USM. Det er et svært godt objektiv, men for meg som stort sett tar makrobilder av blomster og motiver av samme størrelse så ble 100mm for mye, rett å slett. Hovedsakelig fordi det var vanskelig å få til gode vinkler ovenfra på motiver som allerede står ganske høyt over bakken.

Jeg byttet til Canon's 60mm makro og angrer ikke på det. Den er mye bedre for mitt bruk, men så tar jeg aldri bilder av insekter heller. Det eneste insektet jeg har lyst å ta bilde av er en øyenstikker, men de er såpass store at dersom muligheten noengang tilbyr seg så skal jeg fint klare det med 60mm'en.

En må også huske på at jo høyere brennvidde man har, jo større blir behovet for en tripod. Makro bilder skal jo være skarpe, og uten noen form for IS/VR så er det lett at kamera-shake gjør bildene uskarpe på 150mm håndholdt vs 60mm for eksempel.

Canon sin 60mm makro fungerer også kjempeflott som et portrett objektiv. Så sånn sett så fikk jeg to objektiver i ett. 100mm ble for mye for portrett synes jeg.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Vet at canon 100mm ikke bråker, men gjør sigma 150mm det? Ut i fra det jeg kunne se på bildee til Mr. Olsen så var sigma 150mm meget god optisk.

Klarer ikke helt å bestemme meg mellom canon 100mm og sigma 150mm. :)

Jeg liker 150mm'eren fordi det er lang brennvidde på den, god optisk og solid bygd.

Det jeg ikke liker er at den er litt stor og for lang brennvidde for blomster og vedd bruk av brennvidde kommer man ikke til å oppnå store forstøringer.

Autofokus treig eller rask og stille? god på alle avstander?

Har ikke hørt så mye om canon 100mm, men det jeg liker med den er at autofokusen er rask og stille, god optisk, et objektiv som det går fint å bruke til blomster pg merkbar forstøring ved bruk av mellomringer, er god på alle avstander. :)

Det jeg ikke liker er at brennvidden blir kanskje litt for liten til insekter i noen

tilfeller.

Foreløpig heller jeg litt på Sigma 150mm :)

Lenke til kommentar
Men hvilket objektiv ville dere valgt mellom canon 100mm og sigma 150mm? Jeg selv heller litt på 150mm'en, men vet ikke hvor vanskelig den er å beherske for førstegangsbrukere av et slikt objektiv + at den blir nok litt for lang for blomster

Sigma 150mm uten tvil..

Tillater meg å linke til noen av mine bilder tatt med Sigma 150mm (tatt med blits i motsetning til Marius)

Mine bilder med Sigma 150mm

(4 sider)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...