Gå til innhold

BK: Blyg - portrett av Emi bw+farger


Anbefalte innlegg

31 Mai. Jeg tok dette bildet dagen før startskuddet av portrettkonkurransen. Litt ironisk. Men nå er det i alle fall modent for publisering. Bildet har jeg kalt blyg for anledningen. De som kjenner Emi fra Antonio Stasi Classic Camere (modin?) vil nok være enig i at jeg har klart å fange noe av det som er hennes personlighet. Fotogen er hun også. Bildet er tatt med 105 på full åpning.

 

Jeg ble ikke enig med meg selv om det er best i sorthvitt eller farge. Derfor kommer jeg til å legge ut begge versjonene. Men ikke i samme post. Jeg vil at dere skal vurdere bildene hver for seg, slik at ikke en impuls gjør at man synes "feil" versjon er best. Jeg tror jeg begynner med sorthvitt.

 

Edit: Jeg har skiftet ut den originale versjonen med et som er bearbeidet etter råd lenger nede i tråden, men lar en veldig liten versjon av originalen ligge for sammenligning.

 

Edit2: Nå ligger fargeversjonen i en egen post lenger ned i tråden.

post-76334-1218239053_thumb.jpg

post-76334-1218239075_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns du har fanget et bra uttrykk på henne, nydelig dof, eneste jeg satt og lurte på var om det er en sekk hun har på seg ? Vet ikke om det har noe med personligheten hennes å gjør, men syns ikke det passet helt inn.

 

Det er bare en liten bagatell for min del, veldig bra portrett :) Hadde sikkert vært enda bedre om jeg kjente personen.

Endret av DHM
Lenke til kommentar

Hun bor hos Antonio, for å si det slik. Det er kanskje en 5D/grep med 24-105/4 og 50/1,4 på ryggen. Det er i alle fall kameraet hun bruker. Hun er en dyktig fotograf fra Japan, og en svært dyktig laborant i tillegg. Nå har de minilab av høy kvalitet i butikken, og printene jeg så var veldig flotte.

 

Eirikant: Bakgrunnen er ganske fin ja. Jeg er veldig opptatt av bakgrunn og omgivelser i bilder. Selv vil jeg gjerne ha litt av det. De ultratette portrettene sluttet jeg med for 15 år siden. Det blir for enkelt, og alt er opp til den portretterte. Det er klart at fotografen må bidra med kontakt og atmosfære også i et slik bilde, men utfordringene for fotografen er mye mindre. Da jeg fikk min 105mm i 1985 gikk jeg totalt bananas med ultranære portretter. Ikke missforstå meg, de er også fine. Men for lite krevende for meg.

 

Takk for fine ord. Jeg venter en stund til før jeg legger ut fargeversjonen, så også flere får gjort seg opp en mening om sorthvitt først. Jeg regner med at flere har noe å si om dette.

Lenke til kommentar

Dette ble et av dine bedre portrett synes jeg, men (det er alltid et men) synes svarthvittkonverteringen ikke ble bra. Virker litt "convert to grayscale" og dett var dett. Hvis du skjønner. Jeg vil tro du har mye å hente ved å forbedre konvertingen.

 

Ble en anelse mørkt og trist akkurat nå.

 

Og som tomsi sier; virker som drømmende og ikke blyg.

Lenke til kommentar

Da har jeg forandret på bildet. Isteden for å øke highlights så valgte jeg faktisk å trekke dem ned litt, fordi de skaper litt for mye gjenskinn på nesen hennes. Så økte jeg brightness for å lette det opp. Det ble jevnt og fint på den måten føler jeg.

 

Resultatet finnes i førsteposten.

 

Noen som har noen mening om det før jeg legger ut fargeversjonen?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Da har jeg forandret på bildet. Isteden for å øke highlights så valgte jeg faktisk å trekke dem ned litt, fordi de skaper litt for mye gjenskinn på nesen hennes. Så økte jeg brightness for å lette det opp. Det ble jevnt og fint på den måten føler jeg.

Det var en fornuftig løsning; gjør det selv innimellom. Helt klart godkjent i mine øyne.

 

Tom

Lenke til kommentar

Annerledes, radikalt eller grensesprengende har vel ikke jeg eller noen av de andre i tråden hevdet at det er, men at det er så standard som det kan få blitt forstår jeg ikke helt. Det må da være mulig å ta mer standard portretter enn dette? Så og si hver dag blir det postet standard portretter her på forumet, men dette må altså være mer standard enn disse, siden det ikke går ann å få det mer standard.

 

Vel vel, alle har rett til sin egen mening. Da håper jeg at jeg også har rett til å legge ut ganske normale bilder av og til. For dette er så standard som det kan få blitt fra meg. Her er fargeversjonen.

post-76334-1218277485_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes s/h versjonen var bedre. det grønnaktige i bakgrunnen til venstre trekker oppmerksomheten min, og gjør at fargebilde ikke ble like rolig.

 

at TheMoonMan mener dette er så standard som det går ann å bli, skjønner jeg ikke helt. det er et anderledes og pent portett! liker at du ikke har direkte kontakt med henne.

av de bildene du har lagt ut av mennesker, er dette en klar favoritt hos meg

Lenke til kommentar

Uenig med moonman her, og det er jo forresten litt i overkant ironisk at noen som poster bilder av brusha jenter i bikini i vannet klager på at andre bilder er standar.

 

Uansett, dette blir ikke standar i det at portrettet ikke har direkte kontakt med modellen. Hodet kuttet er vel også en smule utradisjonelt. Da de fleste lignende bilder enten er nærmere eller lengre unna.

 

Foretrekker også SH versjonen.

Lenke til kommentar
Uenig med moonman her, og det er jo forresten litt i overkant ironisk at noen som poster bilder av brusha jenter i bikini i vannet klager på at andre bilder er standar.

 

Uansett, dette blir ikke standar i det at portrettet ikke har direkte kontakt med modellen. Hodet kuttet er vel også en smule utradisjonelt. Da de fleste lignende bilder enten er nærmere eller lengre unna.

 

Foretrekker også SH versjonen.

 

Hehe, vel, brusha jente i bikini eller ikke, det er jo bare et bilde av mange:P Det som var ment var rett og slett at jeg ikke fant det lille ekstra som fenger meg. Personlig synes jeg fargeversjonen var best, og for min del ble bildet mer interessant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...