Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeid: Ulønnet oppgjør

Terw

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber som ekstrahjelp i en butikk, og i min arbeidsavtale står det:

Arbeidstiden skal værer innenfor forretningens åpningstid som normalt er mellom kl. 09.00 og kl.21.00 på hverdager og kl. 09.00 og kl. 18.00 på lørdager.

(Direkte fra arbeidsavtalen, med stavefeil (A))

Den butikken jeg jobber i har en åpningstid som er fra 10 til 20 på hverdager, og 9 til 18 på lørdager. Men i tillegg til dette så er vi også pålagt å ta oppgjøret. Dette er det jo ikke noe problem i, bortsett fra at vi ikke får lønn for denne delen av jobben..

Hver gang vi stenger er vi nødt til å bruke 15-40 minutter på å stenge butikken, (Eventuelt ta de kundene som er i butikken, men dette skjer ikke så ofte), rydde og ta oppgjøret etter stengetid, og dette får vi ikke lønn for.

Er dette lov? Eller er det noe jeg kan gjøre for å få lønn for denne delen av jobben?

Er jo høl i huet å kreve at ekstrahjelper (17 år >) skal jobbe gratis for å få gjort istand butikken til neste dag.

Noen med forslag til hva jeg som arbeidstaker kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fast lønn, eller fører du timer og får betalt for akkurat de timene du fører. Hva sier arbeidsavtalen om dette, hva er normal arbeidstid ?

Dersom du har en fast lønn for hver dag, og arbeidstiden er som spesifisert så får du jo egentlig betalt også for mellom 20-21.

Men dersom du er timelønnet og ikke får skrive timer mellom 20-21 virker det hele litt suspekt spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg får betalt per time i mitt arbeid i butikk, og fyller ut timeliste ved ankomst og når jeg forlater arbeidsplassen.

Jeg har lov til å legge til et kvarter etter ordinær arbeidstid, for å ta oppgjøret.

Tar oppgjøret mer enn 15 minutter, så jobber jeg gratis utover det.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Hver gang vi stenger er vi nødt til å bruke 15-40 minutter på å stenge butikken, (Eventuelt ta de kundene som er i butikken, men dette skjer ikke så ofte), rydde og ta oppgjøret etter stengetid, og dette får vi ikke lønn for.

Er dette lov? Eller er det noe jeg kan gjøre for å få lønn for denne delen av jobben?

Er jo høl i huet å kreve at ekstrahjelper (17 år >) skal jobbe gratis for å få gjort istand butikken til neste dag.

Noen med forslag til hva jeg som arbeidstaker kan gjøre?

Hvis du fører timeliste; begynn å føre på tiden du bruker ekstra ??

Naturligvis skal du ikke jobbe uten lønn.

Lenke til kommentar

Du skal ha betalt for alt av arbeid så sant dette ikke er spesifisert annerledes (inkl. kompensasjon) i arbeidskontrakten din.

Var i en liknende situasjon selv i min første jobb da jeg jobba i kassa i en butikk. De gangene jeg jobbet såpass tett opp mot lønningsdato at listene måtte sendes inn før jeg var ferdig, sendte sjefen inn timene + 15 minutter for oppgjøret på slutten (15 minutter var ikke nok som regel). Men da jeg førte på oppgjørsminuttene selv, fikk jeg det jeg førte opp. Husker ikke om jeg bare lot det være (ettersom jeg jobba bare to helger i måneden) eller om jeg i stede førte opp ekstra-minuttene da jeg skrev timelistene selv.

Lenke til kommentar
Sålenge du er pålagt arbeidet og det er innenfor din normale arbeidstid (9-21 som du sa)skal du selvfølgelig har betalt for de timene du jobber.

Man skal ha betalt/ kompensasjon selv om det er utenfor den normale arbeidstid også.

Jada, men man kan ikke på eget initiativ jobbe overtid å forvente å få (ekstra)betalt for det. Si han jobber til kl 03.00 en natt (rydder i hyller f.eks) uten å avtale med sjefen. Selv om du har blitt pålagt å rydde i hyllene er det jo normalt at man gjør dette innenfor normal arbeidstid, hvis man ikke eksplisitt får beskjed eller tillatelse til å jobbe utover oppsatt tid.

Lenke til kommentar
Jada, men man kan ikke på eget initiativ jobbe overtid å forvente å få (ekstra)betalt for det. Si han jobber til kl 03.00 en natt (rydder i hyller f.eks) uten å avtale med sjefen. Selv om du har blitt pålagt å rydde i hyllene er det jo normalt at man gjør dette innenfor normal arbeidstid, hvis man ikke eksplisitt får beskjed eller tillatelse til å jobbe utover oppsatt tid.

Det blir jo en smule hypotetisk.. Oppgjør må gjøres uansett, enten man har lyst eller ikke. :)

Lenke til kommentar

Det blir jo en smule hypotetisk.. Oppgjør må gjøres uansett, enten man har lyst eller ikke. :)

Hehe måtte bare forklare hvorfor jeg skrev så lenge det gjøres innenfor normal arbeidstid (9-21) skal du ha betalt for de timer du jobber. Han stenger butikken 20. Det ville jo da være veldig usannsynlig at det skal ta mer enn en time å ta oppgjøret. Men du bør kanskje være forsiktig med å skrive småting som 10-15 min. Du kan i så fall være sikker på at sjefen trekker deg den dagen du kommer noen minutter forsent, eller går litt tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...